HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gastech ECOheat 12
neder7
Nogle der har gode/dårlige erfaringer med GASTECH ??

Har : 312 m2 landejendom ( grundplan 179 m2), 2 plan, 80 m2 med gulvvarme ( elpatron) resten elradiator. Nyt tag, 300 mm isolering og ok isoleret ydervæg. Vinduer fra 1995.
Vi tager nu 1.sal i brug og har pt et forbrug altialt på 20.000 KW - derfor vil vi have jordvarme.

Gastech har tilbudt deres ECOheat 12 ( kun 250 m2 ønskes opvarmet ), 600 mtr slanger, så ingen brønd og incl radiator, mont...alles incl. ca 155.000 kr.

Hvad synes i om det...og spec GASTECH ??

Tak

Sydkoel
Kender slet ikke Gastech, meeen 600m slange i et løb ville jeg personligt ikke lave.
Hvis jeg taster dine data ind i mit program, jeg er gået ud fra de 20.000 / 179 * 250 = 28000 Kwh om året.

Her får jeg den største besparelse med en Danfoss DHP-H16, men kan nøjes med en jordslange på 326 meter !

Hvis jeg indtaster at jeg vælger at lægge 600 m slange sparer jeg kun godt 700Kwh om året, altså godt 1400 kroner på 300 meter slange ekstra... Det skal man tage med i overvejelsen på investeringen af 300m ekstra slange nedgravet.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

neder7
Tak for svaret.

Uden at kende danfoss, så forstår jeg ikke helt hvordan man kan "nøjes" med så lidt slange. Når jeg læser bla herinde og i de forskellige leverandørs brochure, er slangerne dit "foder" til pumpen. Jo mere slange, jo større chance for 100% varmedækning.
Eller tager jeg helt fejl ?

Har også et tilbud fra IVT. De vil lægge 700 mtr ud !!!!! Men hold da op de er dyre...helt vildt. Ca 280.000 kr, hvor Gastech skal have 155.000 kr

Michael

hamselv
De fleste beregninger opererer med faktuel minimumsberegning. Dvs programmet regner tilbage til dimensionerende varmetab. Udregner hvor meget slange der skal være, hvis max 20W/m skal overholdes, og oplyser dette i beregningen. Er jorden som man tror, er varmetabet som man tror, går det måske/måske ikke. Her i huset foretrækker vi en kombination af fingerspitzgefühl, et max udtræk i størrelsesordenen 15W/m, lidt afvejning/fornemmelse af hvor hårdt vi regner med man belaster anlægget. Ikke mindst skeler vi til "de gamle" anbefalinger på slangelængder, der forudsatte VP'en belastet fuldt ved DUT og max 15 W/m. Og almindeligvis runder vi slangelængden op til noget med 50 deleligt. Dette giver måske en overdimensionering, men til gengæld har jeg INGEN anlæg der døjer med for kold brine.

600 meter i een slænge kræver noget pumpepower - det turde jeg ikke. I mit tilbud havde det heddet 2 x 300 meter.

20000 kWh - husholdning 5000 kWh = 15000 kWH => dim varmetab under 20 W/m². Det tror jeg er for lidt. Selvom huset er fint lavet istand, bør minimum svarende til 30 W/m² installeret. Dvs ikke under 7 kW og nok endda helst 9 kW (udfra husstørrelsen). Påtænkes resterende udnyttet ville jeg vælge 11 kW.

Min 9'er vil have det perfekt med 2 x 250 meter slange. Min 11'er kører smukt med 2x300 meter, i almindelig jord.

Hvis IVT er i 700 meter, se det ud til de er oppe i en 14'er. Der hopper prisen for dem, idet de skal ud i separat brugsvandstank. Spørg på en 11'er, så skal du bare se løjer.

Men ud fra de tal du oplyser, har jeg svært ved at se hvorfor man er så højt oppe i størrelse. Men nu har jeg heller ikke set huset. Og kender ikke omfanget af tilbuddene. Hvsi der f. eks. er radiatorer med, og den ene regner synligt, den anden regner gabotherm, så sammenligner vi æbler og pærer. Og når du har en pris på 155 og en på 280, kan det næsten umuligt dække det samme.

hamselv
En omhyggelig gennemgang af hvad man ønsker. Omfang etc. Sæt dette på skrift og udbed dig et forslag fra udbyderne. Bestemmer du størrelserne er ansvaret dit, så lad dem om det og bed om dokumentation for hvordan de har beregnet og valgt. Hvis du føler dig utryg ved en leverandør, der kan klare det hele med det halve, så fravælg denne, eller udbed dig referencer du må tale med.

Få endvidere specificeret entreprisegrænser, og især hvad der mangler for at anlægget er driftklart og køreklar.

Få noteret hvilken garanti der ydes.

neder7
IVT kommer med pris på 11 kw...spændende.
Her er radiatore de tilbyder :
PRIS PÅ MONTERING AF VARME ANLÆG.
Det eksisterende anlæg under trappen bliver demonteret.
Der bliver monteret et shountanlæg til gulvvarme i stue. Dette er for at holde en konstant lav temperatur. Den kan indstilles til den ønskede temperatur på gulvvarme.
Der bliver lavet rørforbindelse til lille toilet og loftsplan via de eksisterende føringsrør.
I det lille toiletrum bliver der lavet forbindelse til radiator i gangen. Inde på toilettet bliver der monteret en radiator på 30 x 55cm (2 pk.). Rørene bliver ført videre på væggen bag toilettet til badeværelse.
I badeværelse bliver der monteret en 60 x 100 cm forkromet håndklædetørrer med termostatventiler.
I gangen bliver der monteret en radiator på 60x260 cm C33. Rørene bliver ført frem fra lille toiletrum gennem mur.
I pulterum på loftet bliver der monteret en radiator på 60 x 60 cm (C22). Varmerørene bliver ført herfra til værelser og opholdsrum. Rørene bliver skjult i et gabotherm panelsystem.
I værelse ved siden af pulterum bliver der monteret en radiator på 60 x 160 cm (C33). Rørene bliver skjult i et gabotherm panelsystem. Der bliver monteret en termostat med timerfunktion.
I opholdsrum bliver der monteret en radiator på 6o x 200 cm (C33). Rørene bliver ligeledes her ført gennem rummet i et gabotherm panelsystem.
I værelse ved opholdsrum bliver der monteret en radiator på 60 x 160 cm (C33). Rørene bliver ført frem i skunken dertil hvor radiator skal sidde. Der bliver monteret en termostat med timerfunktion.
Hvis det er muligt, bliver det lavet så den lille varmvandsbeholder ved køkkenvask bliver forsynet med varmbrugsvand fra varmvandsbeholder ved varmepumpeanlæg i kælder.
Vær opmærksom på byggemålene på radiatorerne C33=183mm fra væg, C22=133mm fra væg.
Radiatoren på det lille toilet kan ikke leveres som planora model
Gastech vil bruge c22 !!!!! og siger de har en spec pumpe(intercooler) som kan klare 1 streng på 600 mtr. Beregnet forbrug - 11.ooo kw/ 50 gr ind men med c22 radiatore(purmo planora)..kan det nu passe..eller skal jeg tilføre alt for meget el....
Det er godt nok ikke nemt det her....

hamselv
Har ham GasTech også alt det VVS med til de 155 ??? Det lyder lidt som om du har fået en pris på varmepumpe fra den ene, og en total pris fra den anden!!!

600 meter ø40 slange på een pumpe = temmelig kraftig pumpe = stort elforbrug til denne.

PS Intercooler sidder i bilen for at køle ladeluften til en turbolader.

neder7
Gastech er incl. vvs arbejdet. Nedgravning ordner vi selv, men er incl i de 155.000.-
Mht. Intercooler, kan jeg kun henvise til deres brochure www.gastech.dk , der kan det læses vedr ECOheat...er enda på positivlisten fra energistyrelsen. Skulle være en patenteret måde at gøre det på..........

Håber på at Gastech ved hvad de laver.......har lige talt med vvséren som er Gastech samarbejdspartner...prisen er god nok...på c22 radiatore, installering, indkøring...etc

neder7
ER DER INGEN SOM HAR NOGET GODT/SKIDT AT SIGE OM GASTECH ??????????????Angry

ak
Hej
Skulle jeg give dig et godt råd, så sørg for at få en seperat pris. 1 pris på komplet varmepumpeanlæg og 1 komplet pris på alt vvs arbejde, det er ikke til at vurdere om prisen er rigtig hvis det er en samlet pris.

Lige en ting mere. Fint nok du selv vil nedgrave slanger, men vælg en leverandør som som vil tage ansvar for at nedlægge rør blot du graver, dvs du skal vælge en vp-leverandør som vil anerkende dig som entreprenør på gravearbejdet.

lu
Hej

Jeg hr en CTC ecoair(luft/vand) fra gastech, som kører fint(efter min mening), og mht Gastech har jeg intet at klage på -de svarer på mine spørgsmål, når jeg kommer med dem, og de kommer også gerne et smut forbi, hvis der er spørgsmål til driften, eller menuerne i styringen.

Lige lidt driftinfo, som folk gerne må kommentere, hvis de har lyst(det plejer de vist at haveWink )

huset først: 175 m2 i 1½ plan, gulvvarme i ca 60 m2, resten radiator. Middel isoleret og hyggefyring i brændeovnen om aftenen.

i efteråret, havde kopressoren ca 5 drifttimer i døgnet på ca 30 starter, og forbruget var ca 15-20 kwh/d inden det blev koldt.

Ved de udetemp, vi har haft på det seneste, har forbruget været ca 40 kwh/d, hvoraf de 5 har været på elpatronen til ekstra varmt vand(elpatronen har været koblet ind med 1,5 kw de seneste 14v dage), så det anser jeg for at være ok.

de par dage, der var allerkoldest (ca -10°C) kørte kompressoren 23-24 timer i døgnet med et forbrug på ca 50-60 kwh

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.