HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeanlæg til nyt hus på 280m2
ljfausing
Hej alle

Jeg er ny her på debatten og i det hele taget lidt "grøn" på jordvarmeområdet, så bær venligst over med mig hvis jeg stiller dumme spørgsmål eller ikke forklarer mig godt nok

Jeg skal til at bygge nyt hus på ca 280m2 i 2 plan. Der er gulvvarme overalt i både stueplan og 1 sal.
Jeg skal have spabad i huset så jeg får brug for en del varmt brugsvand.

Jeg ønsker at opstille varmepumpen i et udhus ca 15m fra teknikrummet i huset. Jeg har i dag haft besøg af en konsulent fra DVI og han forslog vi op stillede varmepumpen i udhuset og lade den sende 35-40 grader varmt vand ind til husets gulvvarme. I huset skulle vi opstille en 300l varmtvandsbeholder med spiral hvor vandet fra varmepumpen løber igennem og opvarmer brugsvandet til de 35-40 grader. I toppen af denne beholder skulle der så være en elpatron der opvarmer brugsvandet til ca 50-60 grader.

Er det en god løsning på et anlæg til mine behov?? Jeg er som sagt "grøn" på området, og vil meget gerne have råd fra brugere her på foraet frem for en "konsulent" som jeg måske mere betragter som en sælger.

Er der andre løsninger på et anlæg? Måske kombinere det med solvarme måske?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Lasse

kla
Lyder som en ok løsning med VP i udhus, jeg ville bare vælge en varmepumpe med shuntstyring af varmt brugsvand, så 3 vejs ventil placeres ved vandbeholderen og så shunte over til gulvvarme med 35 grader og shunte 52-55 grader på det varme vand, husk bare at få styrekabel til shunt med fra udhuset, og hus buffertank til gulvvarmen
jeg ville ikke bruge elpatron til at løfte temperaturen, især ikke når der installeres spabad
kla
kla

ljfausing

kla skrev:
Lyder som en ok løsning med VP i udhus, jeg ville bare vælge en varmepumpe med shuntstyring af varmt brugsvand, så 3 vejs ventil placeres ved vandbeholderen og så shunte over til gulvvarme med 35 grader og shunte 52-55 grader på det varme vand, husk bare at få styrekabel til shunt med fra udhuset, og hus buffertank til gulvvarmen
jeg ville ikke bruge elpatron til at løfte temperaturen, især ikke når der installeres spabad
kla
kla

Vil det sige at VP skal køre med 50-52 grader ind til huset og i varmtvandsbeholderen og derefter shunte ned til ca 35 på gulvvarmen?
Redigeret af ljfausing d. 14-01-2010 23:44

hamselv
Nej det ville være driftmæssigt uforsvarligt at varme op, og shunte ned bagefter. Driftmæssigt ville jeg foretrække, enten at køre 3 eller 4 rør mellem VP og beholder og placere trevejsventilen ved beholderunit'en. Dette betyder dog en mundfuld varmt vand til gulvarmen ved skift mellem VV og opvarmning. Men taler vi indstøbt gulvvarme er det ligegyldigt. Men derudover er placering af varmepumper i udhuse, noget der hører fortiden til - dengang de larmede af h. til. Men alt kan laves, det er bare lidt dyrere. Standardløsninger er altid billigst (de 15 meter koster varmetab oveni).
Redigeret af hamselv d. 15-01-2010 07:05

hamselv
Der er 5 meter mellem min VP og buffer+beholder. Der render fire pexrør (isolerede) i gulvet. Jeg anvender 300/160 beholder med solspiral, så det kan lade sig gøre.

hamselv
Der er 5 meter mellem min VP og buffer+beholder. Der render fire pexrør (isolerede) i gulvet. Jeg anvender 300/160 beholder med solspiral, så det kan lade sig gøre.

ljfausing
Tak for alle svarene.

Men jeg er en lille smule forvirret. Jeg kender ikke alle de forskellige fag udtryk, så jeg vil blive rigtig glad hvis der er en der vil skære det ud i pap for mig hvordan mit anlæg skal sammensættes. Jeg har da behov for en ekstra stor varmtvandsbeholder ikke? Jeg kan vel ikke nøjes med de 170-180 l der er i en samlet unit.

Grunden til jeg vil installere VP i udhuset, er ligeså meget pga af pladsproblemer. Hvis jeg både skal have VP og 300 l varmtvandsbeholder i teknik skabet bliver det knebet med pladsen.

Er der en der kan fortælle mig, hvad den bedste jordvarmeløsning til mine krav vil være? Tænk ikke på placering eller pladskrav bare hvad der giver mig den bedste driftsøkonomi.

Hvilket fabrikat bør jeg vælge?

Lasse
Redigeret af ljfausing d. 15-01-2010 10:02

hamselv
Kontakt et par tillidvækkende sælgere eller tre og få deres bud på løsning af opgaven, + naturligvis pris derpå.

Der kan udtænkes flere måder at gøre tingene på, der vil have forskellig indflydelse på driftøkonomien.

Der har været nævnt at anvende konstant højt (eller relativt højt) fremløb, eventuelt med efterfølgende shuntning.

Dette vil koste på varmepumpens års COP faktor.

At køre lidt lavere vil koste på den elpatron der skal toppe beholdertemperaturen op.

Man kan så forsøge at anvende differencieret fremløb gennem to hold rør. Det vil koste en ekstra dyr fjernvarmeledning hvis der skal fire rør i denne. Alternativt kan selv omskifterventilen flyttes frem til beholderunit. Så kan man nøjes med to rør mellem VP og beholder. Ulempen er, når der skiftes fra VV produktion til gulvvarme. Der vil der komme en portion ret varmt vand til gulvvarmen. Muligvis kan indbygning af det svenskerne kalder en "knäcka" tank (en lille buffer - der skal udligne temperaturen lidt, så rørene ikke knager).

Men som nævnt, det var et par metodikker, og der kan uden tvivl findes flere. Derfor spørg sælgerne. Vi har muligvis forskellige favoritmetoder, lidt afhængig af det udstyr vi sælger.

...og ja, jeg ville også vælge beholderunit der var større end 180 - 200 liter. Sådan en 300 liter som jeg har, er der særdeles meget vand i. Men pas på ikke at anvende en alt for lille varmepumpe sammen med tanke i den størrelsesorden. Hvis huset bygges klasse "rigtig godt" kan man i teorien nøjes med 5 - 6 kW. Men det vil blive noget sløvt med brugsvandet. Så umiddelbart vil 7-8 måske 9 kW være lidt sjovere. Den giver så mulighed for lidt udvidelse af det opvarmede areal.

Men spørg nu et par firmaer og vis dem tegninger og energiberegning på huset.

ljfausing
Jeg har talt med kommunen (Randers) i dag, og de har nærmest skudt mine planer om jordvarme i sænk.

Jeg har drikkevandsborring på min grund som forsyner mit eget hus plus 2 andre husstande. Dette betegner kommunen som en almen vandforsyning og dermed et afstandskrav på min 50 m uanset om der anvendes bøsningsrør eller ej.

Så med under 30 m fra hus til vandborring ser det ud til det bliver umuligt.

Har jeg fået det rette svar ved kommunen og bør jeg prøve at presse på, eller skal jeg tage det jeg allerede har fået at vide for gode ord og opgive?

akc
du kan læse Den nye jordvarmebekendtgørelse. her. http://doc.ivt.se/download.asp?pt=files_dk&fn=Jordvarmebekendtgørelsen.pdf
Anders Christiansen.

Uddannet køletekninker.
Jordvarme 175 m2 alt gulvvarme. 8 kw anlæg 600 m slange 200 af dem i bøsningsrør.

ak
Jeg har lige taget et nyt anlæg i gang i nyt hus på 245 kvm i Viborg kommune, jeg har også egen boring og forsyner en forbruger, der har kommunen givet dispensation blot jeg lagde de rør som ligger under 50 m fra boring i dobbeltrør og så eller ligger dem på den side af boringen hvor vandstrømningerne løber væk fra boringen og jeg mener ikke det er specielt det min kommune har gjort, derfor burde Randers kommune også kunne give tilladelse.

ljfausing
Tak for alle svarene.

I tirsdags snakkede jeg med en miljø konsulent i landbrugsafdelsingen ved Randers kommune oghan mente ikke det skulle være noget problem så længe jeg benyttede bøsningsrør i forbindelse med de rør der kommer tl at ligge nærmere end 50 m på boringen. Så der er stadig et håb for det kan lade sig gøre.

Med hensyn til udarbejdning af ansøgning til kommunen, er det noget jeg nemt kan gøre selv? Eller har jeg behov for hjælp fra en konsulent fra et af de firmaer der sælger jordvarme? Jeg vil helst selv gøre det, da jeg ikke har legt mig fast på hvem der skal sælge mig anlæget endnu. Synes jeg ville have de bedste kort på hånden ved at selv få tilladelsen og derefter vælge udbyder.

De kort og teginger der skal sendes med ansøgningen, hvor detaljeret skal disse være? Er der nok at tage et Google Maps kort og der efter indtegne hvor rørføringen skal være eller hvordan har i gjort det?

Lasse

kla
Ja der er nogen ting som undre mig lidt,

et nyt nus med jordvarme opvarmningspris 280 m2 9.859,- kr/år etableringspris 125.000 ????

Et nyt hus luft vand opvarmningspris 280 m2 11.040,- kr/år etableringspris 95.000 ???

difference etablering 30.000

besparelse jordvarme 1.118, kr/år

tilbagebetalingstid 25 år?

derudover er grund låst pga. slangen, der er sjælden plads til udvidelse ag bolig hvor der er nedgravet slanger

kla

ak
Det firma jeg havde til at tegne mit nyopførte hus har også lavet en situationsplan med husets beliggenhed og dette har jeg indsendt og påtegnet hvor alle mine 600 m rør ligger og det har min kommune godkendt, så ja jeg har selv påtegnet og indsendt.

Admin

Ja der er nogen ting som undre mig lidt,

et nyt nus med jordvarme opvarmningspris 280 m2 9.859,- kr/år etableringspris 125.000 ????

Et nyt hus luft vand opvarmningspris 280 m2 11.040,- kr/år etableringspris 95.000 ???

difference etablering 30.000

besparelse jordvarme 1.118, kr/år

tilbagebetalingstid 25 år?

derudover er grund låst pga. slangen, der er sjælden plads til udvidelse ag bolig hvor der er nedgravet slanger

kla

Hejsa

Jamen en økonomi og tilbagebetalings tid med luft/vand varmepumpe kan være meget god.
Der hvor der kan være problemer er med hensyn til støj fra ventilator og kompressor, loven er fra 1984 og står ummidelbart ikke til og ændre.
Der findes kommune, der har forlangt anlæg nedtaget.
Så støj og luft/vand varmepumpe skal tages alvorligt.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

hamselv
Ydermere kan man ikke forvente samme levetid og vedligeholdelsesomkostning på luft/vand som på jordvarme.

Der er relativt få bevægelige dele i et jordvarmeanlæg. Ligeledes skal termoventilen ikke lave de samme krumspring som i en L/V'er, hvor tilgangsluften både kan være +27 og -15°. Ligeledes sker der ret kraftige ting, nå gassen vendes og man afrimer med gas. Så alt andet lige kan ikke forventes ens vedligholdelsesudgifter og levetid. Ligeledes har man om 25 år en fordel når/hvis man skifter jordvarmen til en ny. Slangerne genbruges jo. Vi skaiftede faktisk en lige op til jul. Den gamle orange havde opgivet pusten. Vi lånte en ved en kollega, da vi ingen havde på lager i den størrelse. Monterede dagen efter. Opstartede 2 dage efter. Skyllede, filtrede og trykprøvede slangen. Alt perfekt og forventet mindst 20 års drift inden der er bøvl næste gang.Wink

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 1
Macila

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.