HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Oliefyr til jordvarme - er det muligt på grunden?
Poul_Skrae
Hej og tak for et godt forum. Jeg har kigget rundt her et par gange og overvejer nu selv, at skifte til jordvarme.

I den forbindelse har jeg nogle få spørgsmål, som jeg ikke rigtigt kan finde svar på.

Min kone og jeg har købt et gammelt hus fra 1959, som årligt sluger omkring 3500 liter olie, hvilket jeg synes er lige i overkanten Smile
Vi er gået i gang med at renovere huset og efterisolere det indvendigt (med hjælp fra kyndige rådgivere). Huset er bygget af mursten og efterfølgende efterisoleret med krøyerkugler i hulrummet mellem stenene. Af samme årsag anbefaler vores ingeniør, at vi ikke efterisolere med mere end 45 mm Rockwool batts, grundet risiko for skimmelsvamp bag de nye vægge. Der bliver monteret nye vinduer i hele huset.

Huset har et grundplan på 125 m² med tilsvarende fuld kælder under. Planen er, at efterisolere og lægge gulvvarme og nyt gulv i hele stueetagen. Kælderen forbliver uændret i første omgang, så derfor er den opvarmet med almindelige radiatorer.

Jeg har snakket lidt med en producent af et anlæg og de anbefalede et anlæg på de 10-11 kW. I den forbindelse skulle der ligges omkring 5-600 meter slange ud i haven, hvilket er problemet. Umiddelbart er der kun plads til ca. 250 m slange i forhaven (hvis man følger reglerne om 1 meter mellem slangerne og den rigtige afstand til huset) og baghaven er lidt problematisk, da der er et stort træ med et kæmpe rodnet. Så helst ville jeg kun anvende forhaven.
Igen snakkede jeg med producenten og de foreslog man kunne erstatte slangerne med nogle måtter, som blev gravet ned i jorden. Det krævede kun 170 m² plads, hvilket passer meget godt - problemet opstår så i og med, at fremløbstemperaturen bliver sænket og egentlig kun egnet sig til gulvvarme. Det er lidt et problem, da halvdelen af huset fortsat skal opvarmes med almindelige radiatorer.

Mit spørgsmål går på, om jeg skal opgive eller om det er muligt at grave slangerne ned i 2 lag, således at man eksempelvis graver 2 meter ned i haven og ligger det første lag. Herefter fylder jord på, og ligger det næste lag ud? Kan det lade sig gøre og stiller det nogle specielle krav til jorden?

Er der andre gode forslag eller erfaringer, som evt. kunne hjælpe mig at få et afklaret valg.

På forhånd tak

Poul

allankj1
Er beregningerne lavet på baggrund af et forbrug på 3.500,-liter olie eller på baggrund af det forventet olieforbrug efter jeres efterisolering og nye vinduer??

Hvor gammelt er Jeres oliefyr. Tænker her på at hvis oliefyret er gammelt har det måske kun 80 % effekttivt og hermed er er husets jo reelle varmetab mindre.

Hvis du skal op på en 11 kwh vil jeg mene at 500 meter slange ikke er helt ved siden af.

Mht baghaven er det så ikke muligt at benytte en kædegraver og dermed komme gennem rodnettet på det store træ uden at træet tager skade af det???

Så var der måske plads til 250 meter i forhaven og 250 meter i baghaven?

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Sydkoel

Mht baghaven er det så ikke muligt at benytte en kædegraver og dermed komme gennem rodnettet på det store træ uden at træet tager skade af det???

Om det er kædegraver eller minigraver, de ødelægger rodnettet lige meget !

Du kunne også overveje muligheden for energifanger !

Eller en højtemperatur luft/vand varmepumpe, den kan lave op til 80 grader varmt vand !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

hamselv
Hvis udgangspunktet er 3500 liter olie i en lidt ældre kedel, er 8-9 kW tilstrækkelig. Strammes slangelængden, og jorden er almindelig/leret kan 400 - 450 gå.

Efterisoleres huset i nogen grad, således olieforbruget nærmere havde været 3000 liter eller derunder (hvilket absolut burde være opnåeligt for et hus i denne størrelse), så snakker vi anlæg omkring de 7 kW, og slangelængder ned til omkring 350 meter ved almindelig jord. Umiddelbart er nedgravning af f. eks. 100 - 150 meter i 1,8 meters dybde og efterfølgende nedpløjning af 250 meter ovenpå, det jeg ville pege på. Umiddelbart kan man godt gå ret tæt på træer, når der pløjes, idet rødderne trækkes til side, uden at du flår dem over (ikke alle sammen, i det mindste).

Men vurderingen af alt det skal foregå on site, for at man får et realistisk billede af tingene.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.