HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
jordvarme og gulvvarme/radiator
mbor
Hej

Jeg er igang med at planlægge et større ombygningsprojekt i mit gamle hus fra 1900 (blev dog renoveret i 84, hvorfor det er ok isoleret).
Vi har idag ca 200 m2 - de 127 m2 er grundplan og heraf vil der blive gulvvarme i de 45 m2, mens den resterende del bliver opvarmet med radiator dvs ca 80 m2 i grunplan og tilsvarende på 1 sal. I tillæg til dette bliver der en tilbygning på ca 40m2 også her bliver der gulvarme. Dvs ialt 85 m2 med gulvvarme og 155 med radiator

Jeg vil meget gerne have jordvarme som en del af renoveringsprojektet.
Jeg overvjer derfor forskellig jordvarme anlæg. MIne spørgsmål er derfor hvilke kan anbefales? Har bla. kigget Danfoss DHP-H og Vølund, samt Quen fra DVI

Og hvad med kombinationen af gulvarme og radiator? Kan det fungere? Er klar over at det er lavere COP værdi på raditorer. Skal skynde mig at nævne at huset idag er el opvarmet i kombination med luft til varmepumpe og at radiatorerne derfor dimensioneres sammen med jordvarme anlægget.

På forhånd tak for svar

allankj1
Ja det kan godt fungere med en kombi af radiator og gulvvarme men du skal (sandsynligvis) have en buffertank på anlægget. Det er rigtigt godt at du samtidig med renoveringen skal have nye radiatorer således at de blive tilstrækkelig store til at du kan holde en lavere temp på fremløbet og dermed en bedre COP.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Sydkoel
Hvis det stadig er radiatorerne fra 1900 behøver de næppe blive skiftet ud, dengang målte man ikke rigtig hvad der var brug for, men satte bare kæmpe radiator op !

Jeg ville nok ikke fra start bygge buffertank på, hvis anlægget er dimensioneret så det svarer nogenlunde til forbruget burde det ikke være nødvendigt.

Ret mig hvis jeg tager fejl !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

allankj1
Hmmm tror altså han bliver nødt til at skifte radiatorerne fordi pt. har "mbor" el-varme. Var der el-varme i år 1900 og kan disse el-radiatorer konverteres til et vandbåren system. Sad ?

Ja der vil selvfølge være en buffer i gulvet og du har sikkert mere styr på det end mig da jeg ikke er uddannet på området.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Sydkoel
Ups.. Havde ikke set at der var el-radiator... Det er forbandet svært at få nok vand igennem de små brune og blå rør på en el-radiator Pfft

Når der skal regnes radiatorer ud, regnes de som var det til oliefyr og derefter ganger man størrelsen med 1½ !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

mbor
Tak for svarene

Som I kan se er jeg jo begynder og har derfor 0 erfaring hermed.

Og Ja de opmærksomme har ret. Der er nu el varme, så de ryger ud og istedet sættes vandbårne radiatorer op, der hvor der iikke bliver glvvarme

Anlægget bliver selvfølgelig dimensioneret efter forbruget/behovet.

Nogle foreslår buffertank - hvad gør denne? Er det for at undgå for meget stop/start? Har overvejet om det var en ide med behovsstyret anlæg- har dette på min luft til luft idag og det fungerer mere effektivt. Er der nogen erfaringer med disse udgaver. Så vidt jeg kan se findes de indenfor hver producent og koster ca 10.000 ekstra - men de penge er jo givet godt ud hvis

Hvad med de forskellig producenter - er der gode/dårlige erfaringer

hamselv
Mit indtryk er, at normalt er varmepumperne alle OK. Derimod er der stygt forskel på montagefirmaerne og deres folk. Ikke mindst på videnniveau og omhu med selve installationen.

Jeg personligt foretrækker buffer for minimering af antallet af start/stop.

mbor
mht dem der installerer har du nok ret. Jeg syntes nu jeg har haft et par ok forbi her. Men de har jo valgt samarbejds og argumenter for det produkt de plejer at bruge. Det er svært at få en objektiv vurdering.

Mht de frekvens styrede/behovsstyrede pumper, så skyldtes min interesse at min luft til luft er sådan en model og jeg kan se ift andre der ikke har denne styrignat deres forburg er væsentligt højere. Har læst at flere producenter nu tilbyder dette. Jeg mener f.eks DVI oplyste at deres frekvensstyrede model sparede 20% på el forbruget ift til en konventionel pga ingen start stop.

Kigger jeg op energisyrelsens liste over varmepumper, ser COp nievauerne dog ikke ud til at være forskellige- men om det skyldes at man ikke fanger den besparelsec derer når kompressoren arbejde ved f.eks halv styrke når der ikke er det store varme behov kan jeg ikke lige gennemskue. F.eks er COp for Danfos DHP H12 og DHP H opti pro 12 fuldstændig ens. Det hænger jo ikke sammen.

Hvad siger de kloge?

OWL

mbor skrev:
mht dem der installerer har du nok ret. Jeg syntes nu jeg har haft et par ok forbi her. Men de har jo valgt samarbejds og argumenter for det produkt de plejer at bruge. Det er svært at få en objektiv vurdering.

Mht de frekvens styrede/behovsstyrede pumper, så skyldtes min interesse at min luft til luft er sådan en model og jeg kan se ift andre der ikke har denne styrignat deres forburg er væsentligt højere. Har læst at flere producenter nu tilbyder dette. Jeg mener f.eks DVI oplyste at deres frekvensstyrede model sparede 20% på el forbruget ift til en konventionel pga ingen start stop.

Kigger jeg på energisyrelsens liste over varmepumper, ser COp nievauerne dog ikke ud til at være forskellige- men om det skyldes at man ikke fanger den besparelsec derer når kompressoren arbejde ved f.eks halv styrke når der ikke er det store varme behov kan jeg ikke lige gennemskue. F.eks er COp for Danfos DHP H12 og DHP H opti pro 12 fuldstændig ens. Det hænger jo ikke sammen.

Hvad siger de kloge?

Der er forskel på de forskellige fabrikanters måde at hastighedsregulere varmepumper.

En IVT X15 frekvensregulerer eksempelvis både kompressor og cirkulationspumpe til væsken ude i jorden. Cirkulationspumpen til det varme vand kan kun styringsmæssigt reguleres i 2 trin og manuelt i 3 trin. Hastighedsregulering af kompressor giver færre start/stop og dermed en bedre effektivitet (COP) og mindre slid. Desuden kan man eliminere elpatronen når anlæget er dimensioneret korrekt.

Danfoss´Opti-modeller omdrejningsregulerer begge cirkulationspumper trinløs for at opnå optimalt forskel (delta T) på fremløb- og returtemperatur, hvilket giver en bedre COP. Kompressoren ser derimod ikke ud til at være hastighedsreguleret men kører on/off.

Jeg har endnu ikke set nogen varmepumpe hvor både kompressor og begge cirkulationspumper er helt trinløs hastighedsreguleret. Det ville give endnu bedre COP, men der er stor risiko for at styringen vil gå i "selvsving" og forårsage at kompressor og pumper skiftevis kører hurtig og langsom (pendler). Derfor vælger fabrikanterne kun at hastighedsregulere to af de tre.

Jeg tror frekvensregulering er fremtiden - der er mange fordele, men de koster også mere...............
OWL

mbor
OK jeg troede faktisk at det var trinløs regulering af kompressor når man snakkede behovsstyrede pumper. Havde ikke lige tænkt på cirkulationsdelen også - jeg ville mener at der var på kompressor delen at der var mest at hente. Men det afhænger jo af om det er cirkualtionspumpen eller kompressor der buger den emste del af strømmen.

Admin

OK jeg troede faktisk at det var trinløs regulering af kompressor når man snakkede behovsstyrede pumper. Havde ikke lige tænkt på cirkulationsdelen også - jeg ville mener at der var på kompressor delen at der var mest at hente. Men det afhænger jo af om det er cirkualtionspumpen eller kompressor der buger den emste del af strømmen.

Kompressor kører også trinløst, imellem de frekvenser som producenten har fastlagt, ligeledes er brine cirkulationspumpe frekvensstyret.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

houge
Jeg står for at skulle samle mit nye jordvarmeanlæg. (Glæder migWink

På varmesiden består det af tre radiatorer forbundet af 15mm pex til 3-strengs fordelerrør fra blandesløjfe med flowmålere. 7 gulvvarmestrenge på 7-strengs fordelerrør fra blandesløjfe med flowmålere, og 7 radiatorer forbundet på gammelt 2-strengs 3/4" centralvarmeanlæg.

Hvordan kobler jeg disse tre systemer mest hesigtsmæssigt op mod min VP?
Jeg ønsker naturligvis kun at benytte mig af varmebærerpumpen i VP.

Varmepumpen er en IVT X11.

Håber i har gode ideer..

Mvh Ulrich

hamselv
Hvad siger din leverandør?

houge

hamselv skrev:
Hvad siger din leverandør?

Ham har jeg ikke spurgt, da han bor langt oppe i Sverige!

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.