Hvordan og med hvad måler man fryse punket i en spritblanding? falder den med tiden sådan der skal efter fyldes med sprit? er det bedre end glykol til jordvarme?
Anders Christiansen.
Uddannet køletekninker.
Jordvarme 175 m2 alt gulvvarme. 8 kw anlæg 600 m slange 200 af dem i bøsningsrør.
Mest korrekt er en ôchelvægt (den vinbrænderne bruger). Ellers kan refraktometeret bruges, omend jeg har haft væsentlige problemer med at finde et specifikt beregnet for sprit. Jeg har så lavet en test prøvning og en omregningstabel og klarer mig med den vi har (beregnet for glykol).
Glykol er et fremragende frostsikringsmiddel, men koster lidt mere. Derforuden er det oliebaseret og temmelig uønsket i naturen, hvor spritten derimod ikke gør skade. Har du udslip af glykol, er kommunernes håndtering af udslip ret hårdhændede, med krav om bortgravning af jord, test's osv. Altså et udslip koster lynhurtigt + 50000,-. Sprit skaber derimod kun få krav i den henseende.
Har en gammel tabel liggende et sted. Modsat glykol er det en bugtet satan, og kan derfor ikke bare omregnes. 29% volumenprocent sprit er nogenlunde lig -15 grader så vidt huskes. Men skal lige eftersøge tabellen.
Spritvand har iøvrigt den uheldige egneskab at skælfrysning forekommer, hvor glykolvand bliver til grød og danner klumper. Blandet forkert er begge dele noget skidt.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.