HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
luft/vand VP. Afrimning
no100
Hej VP. montører
Kan i hjælpe mig med oplysninger om luft/vand VP. Energiforbrug til afrimning, jeg har læst i en rapport fra T.I. at nogle kører med en cyklus på 59min. drift og 1min. Afrimning go er det er det generelt.
På forhånd tak Eli.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

hamselv
Nej.

Dem vi kender anvender en afrimningslogik, der er dynamisk.

Udetemperatur, sugeledning og tid.

1. Der er en min. tid mellem afrimning
2 Sugeledning skal være koldere end udetemp fratukket en variabel (afhængig af udetemp).
3 Tidsforsinkelse inden afrimning.
4 Ved udetemp. over en fastsat temp. afrimes kun med luft (uden at vende gassen).

Dette lille fif tilgodeser forskellene der måtte optræde i RH og giver en ret præcis afrimning. Vi har ingen meldinger hørt overhovedet med afrimningsproblemer (en enkelt fire-vejs der lavede fejl), men ingen tilfrosne fordampere.

Tidligere har jeg været med til at lave afrimning vha pressosstat + timer, hvor man målte lufttryktabet over fordamperen.

icycellar
der findes osse anlæg som du læser om.. de kører en forceret afrimning hvert 45 - 50. minut. afrimningstiden er dog noget længere end 1 minut. (det jeg har set af dem, tager fra ca. 3 - 5 minutter (fra 4vejs ventil vender)). har faktisk ikke set nogle af disse anlæg med problemer her i vinters.

afrimningsdynamikken, som Hamselv beskriver, er da helt klart at fortrække (behovsstyret), da den jo som ham skriver, giver en præcis afrimning.. . det gør den med "tidstyret afrimning" ikke, altså den kan i princippet afrime uden det er nødvendigt (og gør det), hvilket giver ringere cop. (men der er trodsalt taget højde for afrimning).

Synes lige, udfra dette, et par skrækeksempler fra den virkelige verden. Er simpelthen nødt til at fortælle den Smile. Det drejer sig om "billig anlæg" (testet ved T.I. - har selv kommet i besiddelse af resultatet ... der klart er "helt hen i hegnet" ) det drejer sig om afrimning ef fordamper med selvregulerende varmekabler (hvor hjernedød er det lige). men det er fakta, at disse anlæg, rent faktisk eksisterer og kører på denne måde. Så vil man jo straks sige.: det er "selvmontage" ... men har undersøgt een "sag" (ud af 4).. hvor det rent faktisk viser sig, at være monteret af et "rådgivende" firma. .. hmm.
NB. TI resultat -7, 2, 7, 15 - cop.: 1,45 , 1,89 , 2,15 , 3,05.
disse anlæg bliver desværre stadig importeret og solgt i Dagens Danmark - endda med teksten på annoncen "testet af TI".
kølemontør

poul larsen
Jeg kan tilføje, har set billig LV hvor der sidder 2KW elpatron som tilskud, den kobles ind af termostat når temp er omkring 0 grader
den giver jo nok er chok ved aflæsning af måler efter denne vinter
LV afrimning var ok efter ny føler

mvh
Poul larsen

hamselv
Jamen den er jo testet af TI. Skidt godt nok, men testet.

Og du har ret. Den dynamiske forekommer gennemtænkt og fuldkommen himmelråbende logisk. Specielt når man overvåger det. Ved rim får man mere massiv afrimning end ved klar frost. Man udnytter simpelthen at når fordampning er så og så meget koldere end udetemp, må det skyldes is. Vi venter lidt og giver den så pulver. Det er uden tvivl noget man har øvet sig noget på, og eksperimenteret en del med.

Kan desværre ikke aflure Bigrac'ernes afrimning, men de har også gang i noget snedigt (det er invertere). Når man har en str 50 (18 kW nominel varme), der står på dellast og er blevet hvid af is. Så gasser kompressoren op, for at opbygge energi og tryk. Systemet vendes, og isen er fortid. Det virker ret voldsomt (og særdeles effektivt).

Vi havde 3 af de store Hide Away i samme lokale (til køleformål). Pludselig kommer elektrikeren rendende og siger der er ild i den ene udedel (damp)....... Jo jo, sig ikke det ikke er underholdende at pille ved sådan noget. Og dem med opafrettet luft, kan lave en "atomsky" lige når den vender tilbage. Det ser også ret fedt ud. At man får den, skyldes selvfølgelig at man starter blæseren, inden den har suget fordamperen ned. Det koster lidt energi. Til gengæld er fordamperen blæst helt ren for vand, inden man kører igen. Dvs man starter ikke med frostne vanddråber. Små detaljer, der duer.

icycellar
ja den er testet... men mere er der ikke i det. den kan da gudskelov ikke findes på nogen lister. pointen : alt kan jo testet Smile

Var ude det et Nibe jordvarmeanlæg sidste år.. de kunne ikke forstå, at de ikke havde nogen som helst besparelse .. de mente jo selv de var gode til at slukke for anlægget når deres sommerhus ikke var udlejet. når man slukker på styringen (i dette tilfælde) kører cirkulationspumpen stadig på centralvarmen ... og desværre for dem, stod elvarmelegemet på 50 grader... det fik vi lige rettet ... sådan havde anlægget kørt i 5 år Smile ......... rigtig smart og fornuftigt at folk ikke får en serviceordning, specielt når man tænker på det er lovpligtigt. brinen var iøvrigt nærmest i vacuum.

mht. til vild afrimningen ala BigRac, minder det du skriver om , om carriers luft/vand ... det ser og lyder osse for vild Smile Smile.
Sanyo's luft/luft eco serie (15 kwh. og opad) kan osse nogle tricks Smile har et par stykker af dem stående. folkene der havde købt et ringede og var nærmest bange for den, når afrimningen kørte Smile jeps det kan være lidt griner een gang imellem
kølemontør

no100
Hej igen
Jeg takker for svarene, V.P. industrien er kommet langt siden jeg havde den første L.V. pumpe, det var i 87 og der var indbygget EL. stave, det var jo noget dyrt.

I dag kører jeg med en J.V. pumpe u. jord men med energifanger u. afrimning (foto), spare jeg noget?

Jeg har lige regnet gennemsnits Cup. Ud for jan. 1,89 feb. 1,96 mar. 2,64 jeg er ikke færdig med at justere anlægget, jan. er kørt som det var et olie fyret anlæg Sad, der er også nogle ændringer på vej på energifangeren man bliver jo klogere hen af vejen.

hilsen Eli.

no100
Er der nogle beregninger der viser hvad det koster, afrimning. Hvor meget af energien på Luft VP. Går til blæseren
H. Eli.

icycellar
det kommer vel an på hvor meget (hvor længe) der skal afrimes Smile
kølemontør

no100
Hej icycellar
Der er normalt oplyst nogle beregninger så man kan vurdere produktet effektivitet, jeg troede at i viste noget jeg ikke viste, oplysningerne ville jeg bruge til at vurderer mit eget forsøg med.
H.Eli.
Redigeret af no100 d. 04-04-2010 17:38

kla
Blæsermotor på en indedel har en effekt på max 35 w, hvis varmepumpen har en effekt på kompressoren på 2000 w vil afrimningen typisk koste max 5-10 min afrimning pr time.

altså er forbruget til blæser 35W/60min X 10min =5,8 w +

2000/60X10 = 330 w

total afrimning pr time 335,8 w eller 0,33kWh pr time.

Afrimning pr år normalt 350 gange

tiotalt energiforbrug på afrimning luft luft varmepumper pr år

115,5 kWh

dette er under forudsætning at VP er dimensioneret korrekt

no100
Hej kla
Tak for svaret.

Så er spørgsmålet en 2KW. bruger 115,5KW. Bruger en 8KW. Så 462KW. Til afrimning.
Eller får man stordrift fordele

Jeg bruger ca. 600 KW. PR. ÅR. For at holde temp. Nede i energifangeren
Wink H. Eli
Redigeret af no100 d. 05-04-2010 23:44

icycellar
tror kla mener din kompressorydelse på 2 kw... dit anlæg yder 8 kw i afgivet effekt.
kølemontør

no100
Ja det kan jeg da godt se nu du siger det, tak for rettelsen.
Hilsen Eli

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.