HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Plads til masser af VP i Danmark
allankj1
Lidt positiv læsning til VP-forhandler i DK.:

http://ing.dk/artikel/108530-ny-analyse-finder-plads-til-1-mio-varmepumpe-anlaeg

Ps. læs gerne debatten også. Der er en der har alvorlig problemer med Octopus'en. Ser ikke ud som om den model passer til det danske klima. Synes jeg har hørt om flere der har problemer med den.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Der kan altid findes skrækeksempler på dårligt fungerende varmeanlæg, både af den ene og den anden slags.

Sådan en som den der nævnes er det jo svært at spå om, hvad der er gået galt. Har kunden selv dimensioneret og/eller afgivet mangelfulde oplysninger. I vores regi, gøres en del ud af at træne sælgerne til at spørge ordentlig ind til en lang række detaljer, men det er alligevel den enkelte forhandler der suverænt udregner, skriver og afsender tilbuddene. Og netop der, optræder der nogle forskelle, blandt andet i omfang og ikke mindst hvilken driftsfilosofi der ønskes anvendt.

Meget få rådgivere idag, tør gå dybt ind i en detaljeret projektering, og anvender oftest et standard udbud, baseret på noget fra en tidligere leverance/leverandør. På privat siden hersker der stort set ingen regler og valget er enten baseret på følelser eller ren pris.

Følelserne er noget subjektivt noget. Hvis prisen er den bestemmende parameter er det jo ret nemt. Mere tåget bliver det, når kunderne eksempelvis (oftest pga forskellige spørgemetodikker fra sælger) afgiver forskellige krav til sælgere. Så optræder meget mærkværdige forskelle - oftest i leveringsomfang og dermed pris.

Nyligt var jeg hos en kunde med en pris på tre varmepumper. "Du er alt for dyr", sagde han. Det var så indtil vi fik os boret ind til, at min kollega havde undladt buffertanke. Havde undladt at angive prisen incl moms. Havde undladt at medtage gravning/pløjning. Da vi så fik korrigeret lidt var jeg så den billigste (i dette tilfælde).

Der er jo en frygteligt masse detaljer der skal være afklaret når man skal købe vp. En masse af dem medfører andre udgifter og detaljer. Tag nu et anlæg som dit. Huskepunkterne kunne være.

Husets beregnede varmetab ->afgørende for størrelsen

Adfærd og beboere -> hvor mange, hvor varmt, brus, kar osv.

Anlæggets nominelle ydelse ->bestemmende for brugsvandskapacitet og elpatrondrift

Trinløs/ikke trinløs -> Der skal man huske anderledes krav til HPFI (dyrere). Forventet vedligholdelsesomkostning. Ingen tvivl om de trinløse varmepumper er formidable apparater. Men man skal ikke være blind for at reparation på sigt vil blive dyrere.

Buffer/ikke buffer -> Er det nødvendigt? Styringsfilosofi??!

Opkobling buffer ->Parallel klogt til VE/luftradiatorer, blandet varmebærer. Variationer i flow. Volumenøgning i retur kan være et alternativt. Flowsikring med AVDO et must i så tilfælde.

Bores huller? -> Det koster penge at få vandskåret huller

Pilles gamle anlæg ned og bortskaffes?

Graves olietank op?

Pløjes eller graves -> Der er nogen forskel på hvor meget plænen hærges. Gravning er som udgangspunkt absolut det der laver mest skade.

Omfang og bestykning -> Skiftes ekspansion og sikkerhedsaggregat, sikkerhedsventil. Hvor lægges entrepriseskellet. Isoleres rørene.

Efterservice / hjælp -> får man efterfølgende hjælp og vejledning? Eller koster det en bon, hver gang man ringer?

Elinstallation -> Hvad og hvor meget er med?

Almindelig håndværksmæssig omhu -> Dette kan ikke måles, det er et rent følelsesmæssigt punkt. Selvfølgelig vil en god kraftig referenceliste være rar på det punkt.

Derudover kan jeg sikkert lave et dusin spørgepunkter mere. Det kan menigmand kun ekstrem dårligt gennemskue. Og at sammenligne f. eks to tilbud er svært selv for vi andre. Er det ene skrevet "kammeratligt" kan der være indbygget sytten fælder. Er det andet skrevet "teknisk", er det svært hvis ikke man kender fagudtrykkene. Og også der kan udeladelser blive dyre.

Måske skulle jeg lave et afkrydsningsskema som kunderne kunne bede om at få udfyldt af f.eks to entreprenører. Så havde man da en lille chanche for reel sammenligning. Med hvordan formulerer man den med "omhu'en"?? Bare sådan en relativt lille ting, som filtrering af brine??!? Det er stygt bestemmende for brinepumpernes levetid.

allankj1
Ingen tvivl om at alle ovenstående ting er afgørende. Men det jeg egentlig ville sige at det er vel lidt som en luft til vand pumpe der ikke afrimer ordenligt. Denne fryser jo også til med tiden og afgiver dårlig effektfaktor. Det samme sker jo med Ispinden og derfor kan det jo diskuteres om den er egnet til den danske klima.

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
De diskussioner har været oppe og ringe ganske tydeligt her på heatpump. Kølemæssigt har du ret i dine betragtninger. Det er i realiteten en luft/vand uden afrimning. De langhårede diskussioner er da også gået på effekten ved minus koldt ude. Octopus Sverige foreslår ivørigt selv Ispinnen anvendt bivalent, for netop at hjælpe på anlæggets manglende evne til varmeproduktion under hård frost.

Men man må da sige produktet er unik. Og opdaterede man styringen og udnyttede udekompensering, kunne man sikkert få nogle ret interessante driftdata ud af dem. Men efter udsagnende her på sitet er de plaget af ret lav COP når de rimer til, hvilket forekommer ret naturligt idet is/sne isolerer.
Redigeret af hamselv d. 06-05-2010 14:33

allankj1
Ja. Har dog fundet denne interessante kommentar på facebook under gruppen "Ispinden".

"Jeg har en mere permanent løsning på afrimningsproblemet (som vel kun optræder når der er døgnfrost i længere perioder).
Jeg har sendt mit forslag til Sverige, og tror bestemt at de vil føre ændringen ind i produktionen, da den ikke ændrer på Ispindens principper og virkemåde.
Jeg vil også kunne tilbyde at ændre eksisterende anlæg, og regner med at tilbyde ændringen på de anlæg, jeg selv sælger inden Svenskerne får tænkt færdigt.
For de teknisk interesserede: Løsningen er en Hotgas-afrimning, manuelt aktiveret og tidsstyring med en trappeautomat."

Og så kunne der måske komme nogle fornuftige data og COP ud af den.

Allan

hamselv
Bare en tanke. Hvis der er plads i profilerne, kunne man måske overveje at køre brine igennem profilerne til afrimning??? Så skulle du ikke ind og pille i kølekredsen. Umiddelbart kunne jeg forestille mig at hotgasafrimning var lidt smådyrt, når fordamperen er så tung!

Men en lille brinekreds, med f.eks en nedgravet tank, kunne måske forlænge brugstiden noget.

Sammen med en trimning af styresystemet kunne produktet måske optimeres en del!

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.