jordvarme slangers længde
|
maas |
Lagt på d. 12-06-2010 22:29
|
Begynder
Antal indlæg: 1
|
Hej.
Jeg vil høre om det koster ekstra i strøm at drive væsken rundt i slangerne jo længere de er?
Hvis ikke det gør skal man så altid få lagt så meget slange i jorden som muligt?
Rent teknisk kan man så koble f.eks et solvarme anlæg på varmepumpen ved hjælp af en veksler?
Hvis man kan det hvor mange grader kan væsken i jordvarme slangerne så holde til at blive opvarmet inden den passere ind igennem varmepumpen?
Vil varmepumpen kunne klare at væsken er f.eks 40 grader varmt sådan at den ikke skal komprimeres så hårdt for at få den ønskede afgangs temperatur til centralvarmen?
Hvad er bedst 25mm eller 40 mm jord slanger? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 14-06-2010 09:44
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
|
ad 1. Ja, men ved større længder anvendes normalt flere kredse, så alligevel nej.
ad2: Nogen skal betale slangen og nedlægning af denne. Derfor lægges ikke bare ukritisk masser af slange.
ad3 Ja, men hvorfor? Når der er solvarme er der også varm jord! Og når der er sol, skal du ikke bruge varme og varmepumpen står stille.
ad4 Så kan du ikke bruge sprit. Denne bliver antændbar over +20°. Så er vi i glykol (= giftgrund hvis nogen graver noget over). Varmepumpen kan ikke ukritisk fodres med meget varm indgangstemperatur.
ad5 Det kommer an på hvem du spørger. Om du bruger 25 eller 40 kan du belaste jorden nogenlunde ens. Bruger du 40 og en pumpestærk varmepumpe, behøver du ingen samlebrønd
|
|
|
|
no100 |
Lagt på d. 14-06-2010 21:43
|
Øvede
Antal indlæg: 225
|
Hej
Lidt praktiske erfaringer vil jeg lige tilføje.
Jeg køre med brime der er sprit baseret, i en energifanger der bliver 30c varm, og det har kørt i 1 ½ sommer uden problemer.
PP slange tåler ikke over 50c.
Oplysninger fra teknologisk institut. De har under søgt hvor mange anlæg der havde været utætte og fandt kun 3 dokumenteret, over en perioder på ca. 25 år. Og hvis slangen bliver gravet over kommer der under 1 l. frostvæske ud. Så frygten for forureningsfaren er stærkt overdrevet.
Med venlig hilsen Eli.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 15-06-2010 12:38
|
Ved meget
|
polypropylen nedbrydes i sollys. og anbefales ikke til anvendelse over jorden, med mindre den er indkapslet. På flere rørfabrikker destrueres slange der har ligget mere end en vis tid på lager.
IPA + vand 30/70% har et flammepunkt på godt 24 - 25°. Dvs blandingen er antændbar når den opvarmes lidt. Derfor anbefaler en række leverandører IKKE at køre over 20° med IPA'en
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 15-06-2010 12:43
|
Ved meget
|
Hvis teknologisk kun kender et par udslip, er det ene så mit.
Kommunen stak hul på et næsten tredive år gammel jordvarmeanlæg. Manifold måtte skæres destruktivt ned (pga alder). Anlægget suges tomt. Læk-søgning med radioaktiv gas. Reparation. Al den opgravede jord til brænding. Kontrollerende jordprøver udført af akkrediteret testfirma. Genetablering og ny glykol på.
Forsikringen købte tæt på et nyt anlæg, alt inklusive.
|
|
|
|
no100 |
Lagt på d. 16-06-2010 00:28
|
Øvede
|
Hej
Det er ikke kun PP. Slange men også PEX. Der ikke kan holde til UV. Lys, yderlig kan jeg oplyse at jeg har læst en rapport om solvarme/jordvarmelager hvor PEX. slange gav op ved 125c. og af egen erfaring ved jeg at PP. slange giver op ved 55c.
Med hensyn til sprit. Det er irrelevant at snakke om antændelse, Antændelsestemperaturen er den laveste temperatur, som et brændbart stof skal opvarmes til for, at det kan antændes i atmosfærisk luft. Når vi jog her snakker lukkede kredsløb.
Hej hamselv, det kunde være interessant vis du havde oplysninger om hvor meget der var løbet ud i jorden, det skulle være nemt at regne ud, det vil kunde bekræfte rapportens udsagn eller rokke ved troværdigheden at den.
Hilsen Eli
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 16-06-2010 14:02
|
Ved meget
|
Vi har i vores rapport til kommunens miljøfolk oplyst, at udfra de vurderinger, måling og oplysninger vi var i besiddelse af, var udslippet af et særdeles lille omfang. Faktisk skulle der efter de beregninger og oplysninger der forelå, nærmest ingen udslip være. Vurdering fra os lyder på et udslip af brine på mellem 5 og 20 liter. Altså mindre end 5,5 kg glykol .
|
|
|
|
no100 |
Lagt på d. 17-06-2010 01:59
|
Øvede
|
Hej
har lige tjekket data blad for ipa sprit og flammepunkt (8,5° c) så er det vist lige meget om det er energifanger eller jordslange. propangas flammepunkt <-45°c og det komprimere vi i vp. så det når op til 100 grader.
http://www.piculell.dk/pdf/DK_IPA_Sprit.pdf
http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/lpg/bp_lpg_denmark/STAGING/local_assets/downloads_pdfs/s/sikkerhedsdatablad_2006.pdf
Hilsen Eli
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-06-2010 11:59
|
Ved meget
|
Propanen og IPA'en kan ikke sammenlignes. Der gælder iøvrigt ganske anderledes regler ved anvendelse af propan. Og under ingen omstændigheder kan jeg forestille mig propan i et PP-rør - og slet ikke solbeskinnet!!!!
Jeg henviser udelukkende til, at visse fabrikanter anbefaler max indgående brine-temp på 20°. Direkte adspurgt oplyser man, at det er for at holde sig under brinen's flammepunkt. Faktuelt kunne punpen jeg spurgte til tåle op til 30° på brinesiden, men der havde man kørt med en lavere spritopløsning.
Flammepunktet du henviser til er ren IPA. Vi tale vandige opløsninger, og der er flammepunktet noget højere.
Det uheldige ved anvendelse af PP solbeskinnet, er at den ældes og på et tidspunkt svigter. Render der 30° spritbrine ud (30% opløsning) skal der kun en gnist til, så brænder det. Til den type anlægsopbygning kan jeg kun sige: Det er ikke noget jeg ønsker mig, og det er ikke noget jeg ville lave.
At lave sammenligninger mellem oven- og underjordiske installationer mht udslip tjener intet formål. Et nedgravet anlæg taber som udgangspunkt næsten intet af brinen. Et ovenjordisk bliver næsten tømt. Normalvis er den slags anlæg ikke nogen der er anmeldt til kommunen og den absolut største del er industrielle vandkøle anlæg, eller større anlæg med tørkølere. Og udslippende derfra af glykoler kan jeg garantere dig for er betydelige, men normalt ryger dette i kloakken (så får rensningsanlægget noget sukker til bakterierne).
Men for et almindelig menneske som mig, ville et glykoludslip i et varmepumpeanlæg, betyde en ufattelig interesse fra kommunens side. At anvende PP og lignende plast solbeskinnet lader jeg andre om. At opvarme spritbrine over 20° lader jeg også andre om.
|
|
|
|
no100 |
Lagt på d. 19-06-2010 02:21
|
Øvede
|
Hej hamselv
Der er noget du har glemt eller overset.
Ispinden vinteren 2009/2010 indlæg 5 skriver jeg
Jeg kikkede også på ispinden men valgte den fra på grund af den kompakte låste konstruktion. I stedet byggede jeg en energifanger i metal[url][/url] og med vand/sprit som varme transportør, dette gør at jeg kan optimere energifangeren løbne og udbygge med en jordvarme lager når der en dag kommer et der er ideelt.>
energifanger med jordvarmelager indlæg 2
Jeg kan godt se at min omtale af utæt PP. Rør kunde få nogle til at tro, at jeg brugte de rør, det kunne jeg ikke i min vildste fantasi finde på.
I samme indlæg skriver jeg også.
Solenergi er ikke kun solfanger
Energifanger vil aldrig blive så varm som en solfanger men til gengæld giver den flere kw. Til opvarmning af mit lav temperatur lager er den idel og så er den billiger. Den vil aldrig kunde nå koge punktet for vand. Det giver den fordel at skulle strømmen falde ud sker der ikke noget.
Varmelager er ikke kun høje temp.
Jeg har f. gas autorisation så jeg kunde ikke finde på at bruge PP. Til gas, men som vp. montør må du jo vide hvorfor i ved årlig kontrol besøg måler efter gas.
Med hensyn til udslip, mit anlæg vil værre sammenlinligt med en pladesolfanger og derfor lige så sikkert, de fleste udslip fra solfangere er overtryk på grund af kogning, dette er ikke en mulighed, som jeg har redegjort for.
Jeg håber hermed at have rattet de misforståelser der har været.
Med venlig hilsen no100
Redigeret af no100 d. 19-06-2010 02:34
|
|
|