HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjæææælp - vi få besøg af en installatør tirsdag
soerenbureso
Jeg har brug for lidt hjælp til vurdering af hvor stort et jordvarme anlæg vi skal have ?

Her først lidt hus info:
Hus opført 1905
Grund 4300m2
Beboelse : 205m2 (115m2 i grundplan)
Tag: Strå
Renoveret 2000 (nyt tag 250mm tag isolering)
Gulve: 50% gulvvarme 50% trægulve (isolering med 200mm flamingo)
Vægge: mursten - indvendig isoleret med 150mm
Vinduer: Alle skiftet til lav energi (alder 8 år)
Nuværende opvarming: oliefyr - alder +15år - nyere radiatorer med thermostat
Forbrug ca. 2500 ltr / år
Alternativ energi kilde: 2 morsø brændeovne

Beboere:
2 voksne - 2 teenagere (3 personer glade for laaaange bade)

Jeg er fuldstændig på bar bund omkring pumpe størrelse / mærke / kvalitet ? og hvor mange meter slanger som der skal nedgraves og dim. på denne - samt hvor mange kredse - sprit eller gykol ?

Jeg går efter et sikkert drift anlæg som er korrekt dimensioneret og installeret med mulighed for servicering.

Eftersom vi har rigelig med jord og plads til nedgravning vil jeg gerne sikre at der er nok slange i jorden til fremtiden og en evt. udbygning og eller flere børn.........

Min skræk er at anlægget er underdimensioneret og vi sidder om vinteren i 20 graders varme og fryser en vis legemesdel af....

Håber nogle herinde kan komme med lidt input på baggrund af ovenstående detaljer så ville jeg være meget taknemmelig.Wink

Mvh

Søren
Redigeret af soerenbureso d. 14-06-2010 20:33

hamselv
Hvis du får et par kapable teknikere/sælgere forbi, der har en nogenlunde solid referenceliste, ligger sådan en sag jo lige til højrebenet.

Der kan selvfølgelig være lidt divergenser med de respektives lyst til anvendelse af buffertank, størrelse af VV beholder og sådan.

Men et godt gæt er: Man vil nok foreslå noget 7, 8 eller 9 kW, såfremt du ikke har anvendt træ samtidig med de 2500 liter olie. De nævnte størrelser vil kunne levere badeklar vand på omkring 1/2 time selvom du tømmer tanken. I vort regi har vi en ret voldsom Combitank, hvor man skal være møj fråsende, hvis den skal tømmes. Anvendes normalt kun ved større SPA bade.

Skrækken kan manes effektivt i jorden ved at bede om en reference på en lignende ejendom.

soerenbureso

hamselv skrev:
Hvis du får et par kapable teknikere/sælgere forbi, der har en nogenlunde solid referenceliste, ligger sådan en sag jo lige til højrebenet.

Der kan selvfølgelig være lidt divergenser med de respektives lyst til anvendelse af buffertank, størrelse af VV beholder og sådan.

Men et godt gæt er: Man vil nok foreslå noget 7, 8 eller 9 kW, såfremt du ikke har anvendt træ samtidig med de 2500 liter olie. De nævnte størrelser vil kunne levere badeklar vand på omkring 1/2 time selvom du tømmer tanken. I vort regi har vi en ret voldsom Combitank, hvor man skal være møj fråsende, hvis den skal tømmes. Anvendes normalt kun ved større SPA bade.

Skrækken kan manes effektivt i jorden ved at bede om en reference på en lignende ejendom.

Mange tak for info - jeg har nu fået et tilbud på en varme pumpe fra Danfoss DHP-H Opti Pro på 12 kW med nedgravning af 600 meters slange med en "buffertank" håber det dækker vores behov med 2-3 teenagers vamt vandsforbrug.

Spørgsmål:
De skriver at man kan få op til 75% af vores energi forbrug til varme og varmt brugsvand gratis ved at benytte dette set-up. Vil det sige at de sidste 25% skal opvarmes med en el-patron på 9kW eller hvordan skal det forståes ?

Tilbuddet er lidt højere end vores oprindelige budget til gengæld er besparelsen også lidt højere end forventet og når jeg forventer en stigning i oliepriserne i fremtiden (de næste 5-10år) er investeringen måske ikke så dårlig endda.

Er det nogle som har erfaring med Danfoss og deres kvalitet på varmepumper ? Jeg kender dem fra andre pumper generelt og der er kvaliteten i orden.

Økonomi:
Til andre herinde som også påtænker at investere i jordvarme er der i øjeblikket en ordning som giver 20.000 for skotning af dit gamle oliefyr. Det er en pujle på 400 mill som energistyrelsen sidder på og det skulle være ganske simpelt at ansøge om disse penge hvis man har et bevis fra en installatør at du har skottet dit gamle oliefyr og investeret i luft/varme eller jord/varme pumpe.

Samtidig gives der tilsyneladende fra energiselskabet en lignede rabat

Mvh

Søren

hamselv
Hvis grundlaget er de 2500 l/olie er en 12 kW'er særdeles overdimensioneret.. Er der tale om 2500 liter/olie + noget træ er det noget andet

600 meter slange til en 12'er lyder ok, hvis jorden er "almindelig".

Begrebet "buffer" anvendes desværre lidt frit, og blandt andet Danfoss anvender dette om deres varmtvandstank!

hamselv
Ved drift sammen med brændeovne ville jeg sikre mig enten en flowsikring i form af en AVDO og et omløb sammen med en passende seriekoblet buffer, alternativt en parallelkoblet buffer og en passende pumpe - lavenergi - f.eks WILO Pico eller lignende produkt.

hamselv
Den såkaldte "gratis" energi er det du henter i jorden. De sidste 25% er drivenergien til varmepumpen. Det lyder som lidt "særegen" og mangelfuld forklaring du har fået!

Nerd
Økonomi:
Til andre herinde som også påtænker at investere i jordvarme er der i øjeblikket en ordning som giver 20.000 for skotning af dit gamle oliefyr. Det er en pujle på 400 mill som energistyrelsen sidder på og det skulle være ganske simpelt at ansøge om disse penge hvis man har et bevis fra en installatør at du har skottet dit gamle oliefyr og investeret i luft/varme eller jord/varme pumpe.

Samtidig gives der tilsyneladende fra energiselskabet en lignede rabat

Jeg vil lige give min erfaring med de tilskud man kan få. Jeg så også at DONG ville fordoble tilskuddet fra energistyrelsen, men kun hvis man brugte de installatører som de havde en aftale med og købte en danfoss varmepumpe fandt jeg ud af. Det syntes jeg lød mærkeligt så jeg fik også nogle andre til at give tilbud for at se om DONGs tilbud virkelig var billigere. Det betød at jeg fik et fint tilbud på 138.000 kr fra en lokal installatør hvor man tydeligt kunne se hvad hver enkelt ting kostede. DONGs tilbud var på 135.000kr inklusiv deres tilskud og man kunne overhoved ikke se hvad de enkelte ting kostede, kun en masse forbehold så de havde chancen for at skrue prisen op senere. Anlægget de gav tilbud på og anbefalede til mit hus var præcist det samme, så ingen forskel der, men positivt at de to installatører idet mindste var enige om størrelsen .

Jeg kan også give al den rabat kunden vil ha, jeg skal bare vide det inden jeg laver tilbuddet! Bondefangeri på højt plan

/Nerd

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 20

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.