Vi er i byggetanker, ja vi har skam købt grunden.
Det skal være lavenergi, helst nær Kl 1.
Vi har fået et tilbud på et 160 kvm hus i et plan med 370mm i gulv, 240mm i ydervæggene, 400mm på loftet og superlavenergi vinduer. endvidere en Nilan Comfort 300 til varmegenindvinding.
Til at opvarme denne hytte levers der en IVT Greenline HTplus C6 VP med 300 meter slange.
Nu er det med lavenergiklasser jo efterhånden ikke til at finde ud af, da såvel masser af isolering, varmegenindvinding, orientering mod verdenshjørnerne som varmepumpe alle bidrager til at bringe forbruget passende langt ned.
Her kommer så spørgsmålene:
Er ovennævnte VP frekvensstyret eller er det en on/off?
Er det tilstrækkeligt med slange, eller skal jeg bekoste 5-6000 kr på at få 100 m ekstra?
Er ovennævnte VP passende til en hytte som beskrevet, eller er sælger lige optimistisk nok? Skal jeg evt gå en størrelse op?
Er der andre små detaljer, jeg skal være opmærksom på? Jeg har læst huskesedlen andetsteds på sitet.
På forhånd tak for input og tak for mange lærerige tråde.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
Hvis du vælger vandbåret vandvarmeflade (kunne være ret fornuftigt når man anvender Comfort 300), vil en buffer være et must. Vælges dette ville mit favorit valg hedde en HT+C7 og for at gå med livrem og seler ville jeg lægge 400 m slange. Men 300meter og en 6'er kører ganske fortrinligt.
Ellers skal man være OBS på montagefirmaet. Har de den fornødene ekspertise? Som udgangspunkt findes der stort set kun gode varmepumper i dag (hvis man holder sig til "mærkevarer"), men installationsfirmaets kunnen, har stærk indvirkning på hvordan den endelige installation "ender"!
HT+' erne er on/off pumper. Og i netop den størrelse der skal bruges her, tillader jeg mig at stille mig tvivlende overfor gevinsten ved trinløse varmepumper. Men det er min personlige holdning!
Jeg fik ikke skrevet, at hele huset er med gulvvarme. Ved ikke, om det har indflydelse på dit svar.
Hvad er fordelen ved en vandbåret vandvarmeflade? Jeg antager, det et en varmeveksler/varmeflade, der sættes ind i indblæsningsluften til at hæve temperaturen a la den der er vist i Nilans brochure http://nilan.dk/db/filarkiv/47/Comfort.pdf side 6.
Det er også min opfattelse, at det er for dyrt at bruge frekvensstyring i stedet for on/off på en pumpe i den størrelse. Glæder mig at en erfaren mand mener det samme. For mig at se er det klogere at bruge nogle af de sparede kroner på en (størrer) buffertank.
Jeg skal lige have et endeligt energimærke (eller hvad det nu end hedder) på hytten, så vender jeg tilbage med noget mere præcist. Men nu ved jeg, at jeg lige skal have en C7 med i tankerne.
Chr.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
Buffer (til radiatorvandet) er kun strengt nødvendigt, hvis du har varmeflade på ventilationsanlægget. Ellers vil ren gulvvarme være enormt godt at varme på. Vanvittig trægt og derfor lange lange start og stoptider. Anvendes telestatstyring (det skal man), vil problemer kunne opstå med manglende flow, og vi er alligevel tilbage ved en buffer.
Men spørg din forhandler og du vil få et par gode råd.
Husk at træge styringen kraftigt op, ved at forsinke indkoblingen af elvarme maksimalt (300 minutter). Det er nødvendigt på ren gulvvarme.
Så har næste sælger været på banen med sit bud på et hus med tilhørende VP.
Huset er ca som ovenfor, men hans forslag er en Queen Combi på 5 eller 6kW og med 250 meter slange. Han fraråder at lægge mere (jeg vil jo gerne op på 300-350), da det vil kræve mere energi at cirkulere.
Såvidt jeg har kunne læse mig til bruger en Queen hotgas til at lave brugsvand, hvilket jo lyder meget fornuftigt.
Og så skulle den ifg sælger (byggefirmaet) have indbygget buffer/VVB. Ellers skulle den være identisk med HT +C6. Er dette korrekt, eller er der andre forhold jeg skal have i tankerne.
Er hans påstand om ekstra slangers energiforbrug korrelt?
Også med mulighed for at tilslutning af en solfanger og dermed endnu mere lavenergi hus. Må indrømme at jeg synes den virker meget smart. Omkring slangelængde kan jeg ikke udtale mig.
Mvh
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
Hej Chr, dit oprindelige tilbud på comfort 300 med HT+C6 fra IVT lyder som den rigtige løsning. Bygger du som beskrevet tæt på K1, vil din topeffekt ved -20 grader ligge på 3,5 kW, alt over 6 kW pumpe vil være overdimensioneret og ikke rentabelt, nøjes med de 300 meter der næsten uanset jordbundsforhold vil kunne opretholde brinetemparatur over 0 grader. Bufferen bør benyttes som "ham selv" også skriver, men fravalg større pumpe.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.