HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til novice?
Nettossen
Hej allesammen.

Vi står og skal til at bygge nyt hus, - og i den forbindelse er jeg ved at gøre mig nogle tanker vedrørende opvarmning osv.

I min ideelle verden så laver jeg jordvarmeanlæg til at forsyne huset med varme, - og så et solcelleanlæg, der kan forsyne jordvarmepumpen samt resten af huset med el.

Men kan det betale sig økonomisk?

Vi påtænker at bygge ca. 170 kvm., - og i den forbindelse har jeg følgende spørgsmål:

1: Hvad skal jeg regne med af pris til jordvarmeanlæg?

2: Hvad skal jeg regne med, at jordvarmeanlægget bruger af el? (TreFor Fredericia).

3: Har I også en idé om, hvad et solcelleanlæg vil koste?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh Chris

hamselv
ad 1: Afhænger af hvilken varmepumpe du ønsker dig. Hvilket leveringsomfang (buffer, tankstørrelse mm), hvilken garanti. Hvilket lydniveau. Hvilken slangelængde. Hvordan du påtænker at udføre din varmebærer side. Bruger du f. eks. en Nilan Comfort, vil det være ret klogt at være forberedt på tilslutning af varmeflade. Behovet er ikke så udpræget ved anvendelse af f. eks. Genvex Energy. Igen er designet af anlægget ret betydende. Eksempelvis vil ret billige indblæsningsorganer ikke kunne køre med meget undertemperatur, før man kan mærke indblæsningen, når det er meget koldt. Hvorimod feks de gamle Fläkt CTVB ventiler kunne bære en undertemperatur på hem mod 12 grader (disse duer dog ikke i det nye bygningsreglement).

ad 2: Tjaa det afhænger fælt af adfærd, og hvor godt huset bygges. Der er ganske kollossal forskel på hvilket forbrug vi oplever i nye huse.

ad 3: Du kan med fordel skaffe dig en pris på et solcelle anlæg, det er rarere end at gætte. Polle der er ansat ved VEGA i Tebstrup, har nogle ret lækre anlæg. Hvad prisen er lige nu, bør du ringe og få opklaret.

hamselv
ad 2: Hvis man gætter på 30 W/kvm => 5,1 kW varmetab ved DUT => der skal bruges ca 16240 kWh til varme og varmt vand => med max fremløb ca 35 grader bliver estimeret forbrug 4390 kWh = ca 7900 kr ved 1,8 kr/kWh

Husk at tillægge forbrug til husholdning, formentlig 5000 kWh

Nettossen
Hej hamselv.

Tak for svarene, - dvs. ved et "alm" jordvarmeanlæg, der skal jeg regne med ca. 4.500 kwh i elforbrug, - vores eget elforbrug har kun ligget omkring 2.500-3.000 kwh årligt de sidste 3 år, - så med et solcelleanlæg på 7-8.000 kwh og et jordvarmeanlæg, så er jeg selvforsynende? Smile

Mvh Chris

hamselv
Ja...

Men tag nu lige en snak med Polle. Han har sat sig godt ind i tingene, og kan rådgive dig. De celler han har, ser meget fine ud.

Men pas nu på når du sammenligner forbrug. Bor i i lejlighed idag og flytter i hus, ændres tingene. Vi oplever tit trælse overraskelser hvor kalkulationerne ikke holder stik (kun ved ny byggerier). Har man eksisterende huse, og udskifter til jordvarme passer kalkulationerne altid ret godt, men der har man jo også haft et specifikt førforbrug.

Nettossen
Vi bor i hus pt., - 153 kvm. bygget i 2006. Er der nogle solceller, der er mere kompakte/effektive end andre? Så vidt jeg kan læse mig til, vil et anlæg med en sådan produktion fylde tæt på 100 kvm? Frown

Jeg vil tage fat i Polle, - dog først når vi er nået lidt længere med tankerne. Wink

hamselv
Så vidt jeg er orienteret udvikles disse løbende og bliver bedre og bedre. Men der skal halv mange til, det har du ret i.

Sidst han udstillede, stod jeg længe og gramsede på panelerne. Det der afholder mig fra dem, er prisen. Det er stadig ret pebret. Og da jeg bor på bøhlandet, vil jeg får en noget hurtigere afbetaling på f.eks. vindmølle.

Nettossen
Når jeg læser om varmepumper, så er det vel essentielt, hvor høj COP de har? De svinger mellem ca. 2,5-4,5, - hvad er realistisk? Og ved nogle skelner de mellem vandtemp. på 0-35 og 0-55 grader?

hamselv
cop skal være høj.

I DK har man indført et særegent begreb der hedder årseffektfaktor. Dette er dog ikke med hold i virkeligheden, og straffer nogle varmepumper hårdt og belønner andre. Det giver derfor et noget rodet billede, og kan ikke anvendes til sammenligning.

Eksempel:

Der måles med konstant 35 grader fremløb til gulvvarme (hvem kan finde på det, når nu udekompensatoren er opfundet).

Der udregnet drift til brugsvand på 20% af tiden, hvilket giver en urealistisk sammenligning, da denne straffer højtemperaturpumperne betydeligt. Ved store pumper er det helt galimatias.

Der findes PT ikke noget brugbart sammenligningsgrundlag. Men er pumperne opgivet ved f. eks 0/35 og 0/50 kan du til nød sammenligne på tværs der.

Man skal ikke glemme at styringsfilosofi og features og ikke at forglemme slangelængde vil være betydende for disse faktorer.

Meget vigtigt er det at få installationen skruet rigtig sammen og justeet og indreguleret korrekt. Selv den bedste varmepumpe kan man få til at køre jammerligt, hvis ikke tingene står rigtigt.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.