Jeg har planer om at bygget et nyt hus og vil gerne have jordvarme hvis det er muligt.
Men hvordan skal en grund være, før det er optimalt (eller bare muligt) med jordvarme? Mange af de grunde jeg har kikket på vender mod nord, eller også har naboen nogle kæmpestore træer der skygger.
Er der nogen som har praktisk erfaring med jordvarme i en nordvendt have? Fungere det fint?
Det er jo om vinteren at der bliver trukket energi ud, og der kunne jeg forestille mig at selv lidt vintersol kunne hjælpe jordtemperaturen. Men det er måske noget vrøvl eller insignifikant :-)
Vi laver en hel del VP'er "gamle" huse. Som udgangspunkt kan vi registrere (sådan lidt subjektivt vurderet), at absolut nr 1 hvad placering af jordslanger angår er dyngvåd moseeng - solbeskinnet - i en dalsænkning. Alternativt på en nordvendt søside. Helt super - på bunden af en sø med kildevæld under. De resterende "lider" under samme problemer som du angiver - dvs træer, skygge osv. Normalt kompenserer man for skygge, ved simpelthen at øge slange længden lidt. Jordvarme "får varmen" fra undergrunden - jorden vil søge at udligne de forskelle der måtte opstå. Dette er normalt en mindre andel. Så sker der en vandnedsivning fra nedbør der tæller rimelig pænt. Og til sidst vil der ske en opvarmning af jordmonet'et kommende fra solen.
Jeg synes ikke vi oplever ekstreme forskelle, omend først nævnte trækker nogle rekorder. Moseengen og tæt på søen giver temmelig høje sensommer og efterårstemperaturer, der ligefrem kan gøre reguleringen lidt besværlig, fordi varmepumpen yder laaangt mere end sin nominelle effekt. Omvendt kan vi se at placeringen i sø med kildevæld giver noget flottere vintertemperatur. Samme oplevelse har vi desuden hvor vi har nedpløjet tæt på havet.
Men generelt set - kompenserer man lidt, kan det sagtens bringes til at du. I fredag var vi ude og planlægge en nyinstallation. Der hed monet'et rent pulversand med en smule lerbanker. Grundvandet lå beklageligvis i -6m, så valget der er temmelig høj slangelængde - faktisk 700 meter til et nyt hus. Jeg foretrækker at være ret kompromisløs på det punkt, er ikke glad for at tage chancher.