HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sikkerhedsafstand?
LarsT
Hej alle

Jeg er ved at søge tilladelse til jordvarmeanlæg, og er desværre rendt ind i det problem med at jeg IKKE har 50 meter til min nabos private brøndboring.

Nu forholder jeg mig til at der ikke findes dumme spørgsmål, men har dybden af boringen nogen betydning for afstanden.

På forhånd tak og med venlig hilsen

Lars Thrane

BAT
Hej
Jeg har siddet og givet de kommunale tilladelser. Desværre blev jordvarmebekendtgørelsen ændret i november 2010 (eller var det 2009). Det betyder at kommunerne ikke længere kan give dispensation til mindre afstand end de 50 meter. Tidligere var det muligt at vurdere i forhold til de hydrogeologiske forhold. Det kunne være et tykt lerlag eller grundvandets strømningsretning, der gav mulighed for dispensation.
Bekendtgørelsens ændringer betyder at ude på landet, hvor jordvarmeanlæggene er en klar fordel, er det efter min mening blevet mere restriktivt.
Og set med miljøbrillerne på, så kan jeg desværre ikke se at dette havde været nødvendigt.

Måske hvis din nabo er indforstået, og du har mulighed for at lægge dem i dobbeltrør inden for de 50 meter - så er der måske en chance. Men du har så ikke nogen varmeoptagelse på det sted.
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.

LarsT
Mange tak for dit svar. Ser ud til jeg skal over til luft/vand istedet for.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.