HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brinetemp
sgj
Brine ind ved start 3,5gr, brine ind ved stop 1,5gr (efter 1,5 time køretid.)
Danfoss DHPL8, 400meter slange, ingen buffertank, VP varmer direkte i 100% betongulv, 33 grader flad fremløbskurve, max 5 starter/døgn. VP's pausetider er styret fra egen PLC via "aux stop funktion". 10m2 solvarme kan varme brine ind.

lolliken
Hej SGJ,

Det med solopvarmning af din brine lyder spændende. Hvordan har du bygget dette system op og hvordan virker det i praksis?
Jeg overvejer at lave noget tilsvarende, så det vil være lækkert med lidt indspark og inspiration fra dig.

Mvh Lolliken
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.

sgj
Hej "Lolike"
Jeg arbejder til dagligt med automation (styring/regulering etc), så jeg har givet den hele armen med mit solvarme-anlæg. Solvarme anlægget er opbygget traditionelt som ethvert andet, jeg har bare skudt et par vekslere ind som du kan se på tegningen. Hvis du skal varme i din brinekreds er det vigtigt at du ikke foretager ændringer der mindsker dit brineflow. Min VP kræver feks. et minimum flow på 0,5l/sek. Jeg har løst problemet ved at sætte en 1" kontraventil (type med klap) ind på strengen som du kan se på tegningen. På denne måde kan du tilføre varme til brinen, også selv om VP ikke er i drift. Jeg har selv lavet en "overkill" styring med en PLC, men der findes flere solvarmestyringer på makedet som vil kunne klare at styre motorventilen/cirkpumpen.
Min brinekreds er ikke så belastet, så der er ikke den helt store økonomiske gevinst for mig ved denne manøvre. -Men jo lavere din brinetemp bliver, desto mere varme kan solvarmen bidrage med.
sgj tilknyttede følgende billede:billeder:
image2.jpg image1.jpg

Niels R
Her er også en løsning til at overføre varme fra solfangeren til brinen:

http://www.jordvarme.dk/files/manager/pdf/dvi_solfanger-til-jordslanger.pdf

Denne løsning kræver glycol i slangerne, da der ingen veksler er.
DVI Queen VV7DC _ 430m slange i ler/muldjord _ 150m2 delvist renoveret hus fra år 1900 med 50% "let" gulvvarme og 50% små radiatorer _ Indetemperatur 18-25 grader _ Opvarmer også vandet til opvask og vaskemaskine _ Driftstimer på kompressor siden 26.08.10 = 4633 _ Brændeovn til hygge _ Luftsolfanger på 3 m2 _ Familie på 2 voksne og 2 børn _ Forbrug til varmt vand og varme de seneste 12 måneder = 1650 kWh + ca. 5 m3 brænde + Årlig eftersyn 1812 kr. _ Deltager i "Styr din varmepumpe" _ Vores totale elforbrug de seneste 12 måneder inkl. varmepumpe = 4588 kWh.

sgj
Ja, den er nok mere effektiv hvis det primære mål er at varme brinen. Men brinen skal frostsikres bedre hvis den skal kunne stå i solfangeren, og det kan ikke have en positiv betydning for varmepumpen. Varmekapaciteten i frostvæske er lavere end i vand, men hvor stor betydning det har ved jeg ikke. Jeg tror man skal passe på med at investere for meget i at varme brinen med traditionelle solfangere. Hvis man har problemer med lav brinetemperatur findes der bedre løsninger (mere slange i jorden eller en energisolfanger).

lolliken
Hej sgj,

Tak for info om dit system. Jeg har ikke solvarme endnu, men for at få mulighed for at koble et sådan til brinesystemet på et senere tidspunkt har jeg monteret 2 t-stykker med en kontraklap-ventil imellem, i min brine-manifold, lige som dig.

Ellers må jeg sige, at det er en vældig flot grafik du har på dit systems opbygning. Man kan godt se, at det er noget du beskæftigere dig med til hverdag.

Jeg har studeret dit system, og der er et par ting som jeg ikke umiddelbart kan gennemskue:

- Hvordan styrer du solvarmens bidrag til opvarmningen af gulvvarmen, så overhedning undgås?
- Hvordan sikrer du at temperaturen på varmtvandsbeholderen bliver ok uden at temperaturen på centralvarmen opvarmes tilsvarende?

Umiddelbart ser det ud som om din varmtvandsbeholder er koblet på som en buffer, så du derfor er nødt til at køre varmepumpen på 50-55 grd., og så ellers shunte ned til gulvtemperatur, men det kan vel ikke passe?

Mvh Lolliken
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.

sgj
Hej Lolliken
Jeg styrer varmen til gulvet ud fra returtemperaturen fra gulvvarmen, samt temperaturfølere i huset (simple mekaniske termostater og pt100 følere). Min PLC udregner hele tiden hvor solvarmen kan komme af med mest varme. Om vinteren går alt solvarme til gulvet, og brinen når min VP er i drift. Mit brugsvand kommer om vinteren fra el-vandvarmere du ikke kan se på tegningen. Om sommeren forvarmes brugsvandet i af solvarmen. Det er ren ligegyldighed fra min side at jeg ikke har sat min VP til at lave varmt vand endnu. Den har indbygget motorventil til det samme, og det er lige til at lave. Men jeg vil først have en ny tank op med brugsvandstaion, som også kan fungere som buffertank for VP. Hvis der var 2 voksne og 3 teenagere i huset der skulle i bad hver dag, kan jeg forsikre dig om at det allerede var iordenShock.
-Så min VP laver pt kun varme til gulvet. VP bliver slukket omkring april, og staret omkring oktober.
Solvarmen kan give et ret stort tilskud til gulvvarmen på årsbasis, når veksleren er placeret som min (på det koldeste sted i blandesløjfen), fordi glykolen hele tiden kan afkøles til den laveste temperaur i systemet. Jeg har en del klinkegulv, som holdes tempereret om sommeren med solvarmen. Når det bliver meget varmt udenfor, slår det selvfølgelig selv fra.
I mit tilfælde er det helt sikkert, at det er varmeveksleren til gulvvarmen, der hiver flest varmekalorier hjem fra solvarmen på årsbasis. Måske skulle du overveje det?

lolliken
Hej sgj,

Ok. Dvs. at den tank som hedder varmtvandsbeholder på dit diagram i virkeligheden er din buffer, indeholdende centralvarmevand, samt en varmeveksler, formodentligt i form af en solvarmespiral. Det giver dig så mulighed for at lagre en del solvarme i din tank, når solen skinner, og så sende det videre til dine gulve i takt med at de køles af.

Det system jeg er ved at bygge op ligner langt hen af vejen det du kan se på side 8 i dette Vølund-skriv: http://www.volundvt.dk/upload/Volund/Kvik%20guide%20solvarme.pdf

Jeg har dog valgt en tank hvor solspiralens indløb ligger over tankens centralvarme-niveau. Det skulle sikre, at sol både kan varmen brugsvand og centralvarmevand med den samme varmeveksler. Solspiralens udløb er ved tankens bund, og da jeg kører uden blandesløjfe på min gulvvarme, så er tankens bund det koldeste sted i mit system.

Jeg overvejede også en løsning med brugsvandsstation, med pga. min kammerats dårlige erfaring med en sådan blev det droppet. Hans problem er bl.a. at:

- Det varme vand altid ligger 3-4 grd. under tankens temperatur, pga. stationens virkningsgrad.
- Stationens pumpe, ventiler og varmeveksler skal varmes op inden der kommer ordentligt varmt vand ud af hanen, og det tager tid.

Bl.a. derfor har jeg valgte en ”tank i tank” løsning.

Mvh Lolliken.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.