I et hus som dit, skal det kun være nogle få grader. Den vil ikke være konstant, fordi din vp styres efter gradminutter og ikke efter returtemperatur.
- Mange starter med korte drifttider vil give mindst forskel.
- Få starter med lange drifttider vil give større forskel.
Du kan opnå tilfredsstillende lange drifttider, selv med en lille stigning i returtemperaturen, fordi din vp-ydelse er lille i forhold til den varme dit gulv kan optage.
Det er altså en balance mellem for mange starter (lille forskel) og dårlig COP (stor forskel) - og altså forskellig fra installation til installation.
Du er vel nede på 2-3 grader og 5-8 starter.
Varmtvandsproduktion undtaget.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
@pmp: Du rammer mine tal rimeligt godt, jeg har ca. 2-3 graders temperaturfald mellem stop og start varmeproduktion. Jeg har ca 5 starter incl. VV produktion.
For ca. 3 uger siden satte jeg mine gradminutter op fra 250 til 350, jeg var lidt spændt på om jeg ville få for meget "sving" i komforten. Det synes jeg nu ikke har været tilfældet, og det jeg fisker lidt efter er om jeg måske kunne sætter gradminutterne yderligere op? (Jeg kan jo bare prøve). Men det ser jo ud til at mit temperatur fald er inden for det "tilladte".
Jeg monterede i efteråret min indføler, det har jeg virkelig ikke fortrudt. Jeg synes især den kommer til sin ret her i dette omskifteligt vejr.
Det du skriver om COP er jeg ikke helt med på. Jeg ved dog godt hvad COP er!
Kan jeg selv regne min COP ud?
Mvh
Thomas
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
Spændende med indeføleren - hvilken faktor bruger du ? (menu 1.9.4)
Indeføler virker rigtigt godt, hvis man giver sig tid til, at finde den rigtige indstilling (nok derfor Vølund ikke anbefaler det), især i huse med tung gulvvarme.
For lange drifttider giver dårligere COP af 2 årsager.
Når du sættet startpunkter op (mere minus tal) bliver temperaturen ved start lavere, men temperaturen ved stop højere. Selvom gennemsnit er det samme, så vil det give en smule lavere COP (man taber mere vil højere temperatur end man vinder ved lavere).
Før det andet vil din brine være marginalt bedre, når den får flere pauser.
PS Har du afbrudt din el-patron ? Hvis ikke skal du sætte startpunktet godt op. Standard er -400 og når du starter ved -350, kan den utilsigtet koble ind.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Jeg har den sidste uges tid forsøgt mig med lidt højere gradminutter -400 (elpatron 500), men der blev godt nok lidt større forskel i start/stop temperaturen i BT3. Dog ikke med "kolde" gulve til følge.
Jeg tror at de -350 minutter er passende, det kan god værre jeg skal arbejde mere med min indeføler, den står på faktor 0,5. Hvis jeg skruer den lidt op kan jeg vel sænke min fremløbstemperaturen lidt.
Jeg har sat føleren til 22 grader, og jeg ligger konstant over - her spiller passiv varme selvfølgelig også ind. Jeg er på varmekurve 4.
Mit strømforbrug til varmepumpen er jeg rimeligt tilfreds med, det er selvfølig rart hvis det kan blive lavere. Vi er tre personer og har et forbrug på ca. 2800 KWh. Jeg tro derfor det er marginaler jeg kan hente. Jeg er mest interesseret i at kunne behandle min varmepumpe godt, jeg har i snit set over en sæson under 2 starter pr. Drifttime, det er vel også OK. Men når jeg læser div. Debatter her på forummet, så er moralen laaange drifttider, om vinteren gerne 5-6 timer pr. Start. Jeg synes nu min varmepumpe er billigst når den ikke kører :-).
Jeg er også blevet mere tilfreds med varmen i min stue (læs tidligere indlæg) mit gulv VAR ikke helt i balance - utroligt byggefirma/VVS-firma vil aflevere sådanne et produkt!
Mvh
Thomas
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
Det lyder fornuftigt med faktor 0,5. Du skal ikke for højt op, når du har gulvvarme i beton, der giver en forsinkelse på mange timer.
Når du bruger indeføler, skal du passe på el-patronen - afbryd den helst, og lad den stå på -50 mere end start. så vil dine GM aldrig komme under. Er el-patronen ikke afbrudt ville jeg sætte den mindst -300 efter start.
Du er velkomme til at sende en log, så skal jeg se på det. Hvor lange drifttider der er optimalt for dig, bestemmes ikke kun af BT3, men har også meget af din brine (se evt. min svar til no100 i anden tråd).
I dine starter pr. time, indgår også varmtvandsproduktion, så den oplysning er ikke dækkende. Jeg husker ikke om du bruger tidsstyring af varmtvand, men ellers kan der komme masser af starter derfra.
Og ja, indregulering er meget vigtig - det ved mange proffer desværre ikke. Man må GDS hvis det skal være godt.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.