Jeg fik 23. juni 2014 installeret en luft/vand varmepumpe” Mitsubishi Electric 20PUHZ-SHW12YHA Zubadan”, som hele tiden har ydet langt under de lovede værdier. Der er løbende blevet gjort adskillige tiltag for at forbedre, men uden resultat. Anlægget består af: Udedel-SHW112YHA Indedel-EHSC-YM9B 100 liter vv-beholder. Huset er fra 1956 og på ca. 180 m2, gulvvarme i 2 badeværelser, nye rør og radiatorer (godt over dimensionerede). For at undgå for mange start/stop er der påbygget en buffertank på 300 liter på varmesiden. Varmvandsbeholderen bliver suppleret med en 100 liter buffertank og samtidig brugt som varmekilde for de 2 gulvvarmer. Jeg fik fra starten påsat en påsat en Kamstrup 382 elmåler på forbrugssiden og en Kamstrup Multical 302 på produktionssiden. Herved har jeg fint styr på min cop løbende og i forbindelse med diverse tiltag. Status er, at den har ligget og flakket omkring 2,0. Uge 51: 1,88, gennemsnit siden 23. juni: 2,09. Mit flow på max-pumpehastighed ligger på ca. 1100 l/tim = 18,33 l/min.
Mitsubishi foreskriver et flow på: 14,4 – 27,7 l/min.
Er der nogen, som ligesom jeg har samme mulighed for at kontrollere tilført og produceret energi, eller har gode råd til forbedring?
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.