HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Opdatering af ældre varmepumpe
Finn DK
Hej alle
Jeg er den glade ejer af en ældre Nilan VV6, erhvervet for en slik og i problemfri drift i ca. 15 mdr.
Hen ad vejen har jeg ændret et par småting:
Ændret styringen, så den indbyggede varmebærerpumpe kun kører når kompressoren er i drift.
Monteret diffuser i toppen af den parallelmonterede 350 l buffertank.
Monteret et relæ, der skifter mellem 2 følere i tanken, således at temperaturen måles i toppen når kompressoren er stoppet og i bunden når den kører. Dette for at få færre starter og længere driftstider.
Nu har jeg fået både en softstarter og en frekvensomformer i passende størrelse foræret.
Valget står nu mellem disse 2, softstarteren vil sandsynligvis forlænge levetiden lidt på sådan en ældre dame, men frekvensomformeren giver lidt flere muligheder:
1. Ganske simpelt køre med en manuelt indstillet lavere frekvens udenfor "højsæsonen"
2. Lade frekvensen styre af en ekstra udeføler, og bibeholde den normale on/off-styring
I begge tilfælde skal frekvensområdet naturligvis holdes indenfor fornuftige rammer. Der er ingen grund til at gå højere, jeg har varme nok. Nedad holder jeg nok ved ca. 30 Hz, som nævnt af hamselv i en anden tråd, dette for at sikre tilstrækkelig smøring af kompressoren.
Grunden til at køre lavere er, at jeg forventer bedre "virkningsgrad" i vekslerne, og også i kompressoren hvis den ikke kører fuldlast, selv om der selvf. er forskel på max last ved 35 og ved 45 grader fremløb.
Men lavere hastighed på kompressoren betyder også at det vil være muligt at sænke hastigheden på både brine- og varmebærerpumpe.
I eksempel 1 er der ikke så meget tvivl, varmebærerpumpen, Alpha2, står nu til max, den skal bare et hak eller 2 ned. Brinepumpen er en UP-25-80 uden mulighed for regulering. Denne pumpe er monteret af den tidligere ejer da han, efter tilbygning, havde problemer med at få varme nok i huset. Den oprindelige pumpe var en 25-60-180, også uden reguleringsmulighed.
Jeg overvejer at skifte tilbage til den oprindelige pumpestørrelse, 80eren har en max effekt på 270 W, en 60er ca 100 W, så der vil klart ligge en besparelse der. Jeg mener det er forsvarligt, når jeg pt. har en delta t på 2,1-2,3 grader.
I eksempel 2 vil det sandsynligvis være en fordel at regulere begge pumper sammen med kompressoren. Den nemme løsning her, er at købe f. eks. 2 Smedegaard Magneta pumper som kan styres med en 0-10V udgang på frekvensomformeren. Det er dog udenfor de økonomiske rammer, de koster ca. 4-5.000 kr. stykket.
Jeg vil i stedet beholde Alpha2-pumpen og affinde mig med forbruget på 18-20 W og finde en måde at regulere brinepumpen på.
Vil dette være muligt ved at lade den køre på samme frekvensomformer som kompressoren, eller kan kan en UP-pumpe reguleres vha. en triacstyring eller lignende?

Mvh, Finn Lange
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Hvorfor nu det?

Hvis du vil til at lege med frekvensomformere, skal du starte med at undersøge om kompressoren kan, og inden for hvilke frekvenser. Hvis du har en buffer af den kaliber forstår jeg dig ikke, men dig om det. Nu er frekvensomformere og softstartere ikke ligefrem berømt for at levetidsforlænge motorer.

Og nej du kan ikke køre to forskellige apparater/motortyper på én frekvensomformer.
 
VB
Jeg troede faktisk, at de bløde opstarter sled mindre på min frekvensstyrede NIBE 2040?

Den starter ved 10 Hz og går så langsomt op i tempo til omkring 60 Hz og falder så tilbage til den frekvens, som udetemperaturen bestemmer.

I disse dage 25 Hz, som er laveste frekvens.
 
hamselv
Vi har oplevet at frekvensomformere af årsager jeg ikke er helt med på, ombringer lejerne i motorerne. IVT's tidligere guru i DK, svenske Eskild Nilsson, ytrede hårdnakket at softstartere ikke er godt for kompressorernes levetid.
 
Finn DK
Det med lejerne er rigtigt nok, det havde jeg fortrængt i min iver.
Årsagen er, at den lidt "urene" kurveform, fra specielt ældre frekvensomformere og omformere der kører udelukkende med pulsbreddemodulering, har nogen overtoner der inducerere strømme på langs i rotoren. Disse strømme går gennem lejerne og bruger statoren som returvej. Lejerne kan derved blive ødelagt, de tåler ikke strømgennemgang ret godt.
En løsning kan være at skifte det ene leje til et med keramiske kugler eller ruller, evt. isolere et af lejerne fra akslen eller huset. Nok ikke nemt at eftermontere i en hermetisk kompressor :-)
En anden er, at forsyne frekvensomformeren med et sinusfilter der dæmper forvrængningen på kurven.
Jeg tror ikke på at der vil være problemer med en softstarter, den bruges jo kun i få sekunder under opstarten.
I en vådløber med keramiske lejer vil det sandsynligvis heller ikke være problemer.
Det bringer mig så tilbage til spørgsmålet om en UP-pumpe kan reguleres med en triac/fasesnitstyring, de finds i udgaver der starter op på max, og så regulerer ned, for at sikre løsrivning af rotoren ved opstart.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Nu taler vi jo om en ganske klejn varmepumpe og har svært ved at se hvor du skal tjene pengene til optimeringer. Selvfølgelig vil du få en fordel ved skift til A-pumper. Og der ville jeg personligt vælge Wilo'er, da disse har øget moment ved start. Men at begynde at fikse regulering af disse bliver vist spist op af omkostningen. Når du har en meget stor buffer (går ud fra du mener buffer når du skriver buffer), kan jeg ikke se hvor du kommer til at spare ved at eksperimentere med frekvensregulering. Med den volumen på varmekredsen kan man jo få ekstremt få starter og stopper og dermed eliminere det tab der er der. Drøftede det med en af de garvede udi Nilan og han så ingen grund til at forbedre et i øvrigt godt produkt som din gamle VP. Men vandpumperne og den hydrauliske sammenkobling vil det altid være værd at kaste et blik på.

Har du fejlagtigt kaldt varmtvandsbeholderen for buffer og du i realiteten kører uden buffer kan du ret let forbedre der, med mindre har rent indstøbt gulvvarme. Er det radiatorer vil en volumenøgning på varmebærersiden altid give forbedring.

Er selv lidt i vildrede med softstarterne. Danfoss påstår det er et gode, men den gode herr Nilsson påstod hårdnakket at det bestemt ikke var levetidsforlængende. Og med en sølle 6'er er startstrømmene jo beherskede, så hvorfor "foruerene" sit anlæg med ekstra ting der kan fejle.

Har selv "Mjuk-start", men det er en 9 kW'er der eller helst skulle have været forsikret med 20Amp, men nu har snart 6 års drift på en 16Amp sikring på bagen.

Men kravene til sikringerne fortæller også lidt om udviklingen. Min gamle 9ér skulle helst have haft 20Amp foran. Dette så fordi at legionellasikringen indkoblede 6 kW sammen med kompressoren, uden at man kunne pille ved dette. I dag sælger vi en 13 kW'er med 16 Amp foran og begrænser den bare til 3 kW el sammen med kompressoren. Og varmepumperne er blevet bedre. Sådan en 13'er bruge måske 15-20% mere end min, men yder 50% mere.
 
hamselv
Tror i øvrigt Morten kaldte det "en simpel lækker varmepumpe, uden en masse dillerdaller der kan få i stykker". Hvorfor ændre det? Kiggede lige op og så du kører radiatorer. Så ville jeg køre med parallel buffer. Så vil du få særdeles gode start/stop og ingen spild der. At regulere på pumper, niksen. Men skift til sparepumper, ikke mindst for at trimme max og få det forøgede startmoment. Bruge en Wilo Pico på varmebærer siden (radiatorerne) eller en Alpha II. Picoen kan jeg så godt lide pga brugervenligheden, udluftningsfunktionen og den lidt blærede elmåler.

Ved eliminering af mange starter levetidsforlænger du med sikkerhed kompressoren. Og når du kører mod en relativt tung varmebærer, her i form af en lidt stor volumen udnytter du ret bravt fordelene ved lav kondenseringstemperatur. En bette Carlo Gavazzi el-måler vil hjælpe dig der og vise dig hvad der duer og ikke duer. Har selv pillet ved brine pumper og gennemført lidt eksperimenter der viste at det gav meget lidt og det var svært at se forskellene. Og man skal huske når man taler pumper, at merforbruget på de gamle bliver til varme inde bag klimaskærmen. Dels som varmt pumpehus, dels overført til vandet. Så besparelsen i Wh kan altså ikke veksles lige over i banken.

Men når så alt det er sagt, forstår jeg dig da. Jeg vil også gerne have det nyeste og smarteste, men det nytter kun dårligt. Du kan ikke få en Fiat 127 til at køre 28 km/l. Og udviklingen har været ret massiv de seneste år.
 
Finn DK
Jeg kører allerede med parallel buffer, 350 liter, og både den indbyggede og den eksterne varmebærerpumpe er Alpha2.
Bufferen mangler stadig en del optimering, den en kombination af buffer og nedsænket varmtvandsbeholder og nederst et 4 KW varmelegeme som jeg aldrig har haft I brug.
Varmtvanddelen bruges ikke, anlægget står så langt fra køkken og bad, at det ville kræve for lange brugsvandsrør. I stedet er beholderen blot fyldt med vand og forbundet med en trykudligning til varmeanlægget for at undgå implosion.
Jeg har monteret en diffuser I toppen, men overvejer at skære inderbeholderen ud for at få en bedre udnyttelse, de mange liter I den gør ikke meget gavn lige nu.
Alternativt skifte beholderen til en på 400 liter som jeg har stående, med bundspiral til solvarme.
Den har blot ikke mulighed for de samme temperaturmålinger som den eksisterende. Solfangerne har jeg liggende, og der er skråt tag mod syd på udhuset hvor varmepumpen står, så det vil være en forholdsvis nem opgave.
Derudover vil jeg have monteret en 60 liter vandvarmer som forvarmer til elvandvameren, ligesom der skal skiftes en radiator I stuen og monteres en I bryggerset.
Der er nok at tage fat på, problemet er blot tiden, jeg arbejder I udlandet, 5 uger ude og 3 hjemme, og konen vil gerne at jeg laver andet end at løbe rundt med en rørtang I hånden når jeg er hjemme.
Hamselv, har du adgang til en servicemanual til Lodam VP 2000 styringen, brugermanualen nævner mulighed for udlæsning af fejlstak men ikke hvordan, det ville jeg gerne vide.
Jeg har kigget efter mulighed for at lægge billeder I fotoalbummet, men ikke kunnet finde "knappen"

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 22

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,043,068 Unikke besøg
XHTML CSS