Hej JeppeDahl.
Jeg antager at du bekymrer dig for at der skal komme en strømafbrydelse og varmepumpen derfor ikke kan køre...
Hvis det er din bekymring skal du kigge på et split anlæg der bruger kølerør med kølemiddel i mellem inde og udedel.
Man kan sagtens påfylde frostvæske på de LV modeller der bruger vand imellem ude og indedel.
Men der er ikke ret mange der bruger det. Jeg kører med mellemrum service/rep for forskellige udbydere og jeg har ikke set det brugt fast hos nogen af dem endnu. Det er enkelte individer i firmaerne der selv gør det eller kunder der beder om det og får det.
En af grundene er at der er væsentlige effektivitetstab i forhold til varmeoverførselen imellem inde og udedel når man frostsikrer. Man vil ikke sælge kunden et anlæg der ikke lever op til de oplyste værdier.
Der er alligevel krav om årligt tilsyn med pumpen selv om der er vand imellem inde og udedel hvis kølemiddelfyldningen er over et kilo. Og det har den været på alle dem jeg har haft fat i.
Det er nok lidt et religionsspørgsmål om hvad der er bedst.
Jeg er selv glad for split anlæg med kølemiddel imellem inde og udedel men andre har det lige modsat og begge typer virker fint. De holder dig varm så længe du har strøm.
I øvrigt så vil det næppe betyde noget som helst om 15 år hvilken model du vælger i dag.
Jeg ville aldrig installere et nyt anlæg på 15 år gamle kølerør da det er mig der hænger på garantien. Men jeg sætter pris på at der er boret huller til rørene og lavet strøm i forvejen. Om det så er kølerør eller vandrør er mindre vigtigt.
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
|