Mit anlæg har nu kørt i snart et år uden problemer. Jeg synes bare, at kurverne for frem og retur temperaturerne er noget uensartede.
Anlægget er tilsluttet MyUpway Pro. Kan nogen herinde foreslå en tekniker/firma som, mod betaling forstås, kan tilgå mit anlæg via MyUpway og analysere de data man nu engang kan finde her.
Jeg kører med radiatorer, og en lillebitte gulvvarme i badeværelset uden indføler tilsluttet, men overvejer at tilslutte indeføler, da indetemperaturen varierer for meget alt efter hvordan vinden blæser.
Uden indeføler skal huset åbenbart være mere end godt isoleret for ikke at reagere på den såkaldte chill factor.
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
Hvis dit hus ikke er rigtigt godt optimeret, så vil du ha store udsving i energibehov , rum til rum
En ting ved jeg fra mit eget 1962 hus, og det er tætheden spiller en rigtig stor rolle
kører du uden buffer,og i fald du har en, er den parralel eller en volumeforøger
hvor store er radiatorerne, also m2 overflade i forhold til rum m2 og hvor mange lag,,hvis med lag
mit hus kan ikke køre med varmekurver, da jeg har en kælder, og den kræver hvad den kræver, uanset ude temp, og når foråret kommer, så kræver de nordvendte rum, som blev kølet af nattens frost , energi, alt imens de solvendte rum ryger op over ønske temp, med kolde radiatorer
så om vinteren,, kunne jeg køre lidt varmekurve, men har mere held med fast temp, som jeg justerer , så falder temp evt lidt om natten, men hentes billigt om dagen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
Du skriver “kurverne” er uensartede. Mener du ikke de aktuelle temperaturer varierer ?
Det skal de jo alt efter udetemperaturen. Specielt i denne tid kan de være meget svingende når der er 0 grader eller nattefrost, til 12-15 fra midt på dagen.
Men hvis du har ustabil og varierende indetemperatur, så er indeføleren et must at få monteret. Så er det nemlig den der er master og bestemmende for frem og retur, og ikke så meget udetemperaturen.
Hvordan er dine indstillinger ellers ? Altså kurveindstillingerne (i menu 1.9 er det vist).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på: Strammelse.stokerlog.dk
Jeg har ikke lige svar på hvor store radiatorerne er, men vi har ikke haft problemer med at holde varmen her i vinter. Det er f.eks kurven som anlægget tegner over fremløbstemperaturen som undrer mig.
Vi er ikke i huset hele tiden, så varmekurven justeres ned når vi er væk.
Men et eksempel fra den 26. april hvor vi har været i huset ca. 14 dage, varierer kurven fra 30,5 til 48,5 grader. Varmekurven er indstillet på 8 med kurveforskydning 3.
I dag, hvor huset har stået tomt i en uges tid varierer kurven fra 22,6 til 30,1 grader. Kurveindstilling 7 med kurveforskydning 0. Har det mon noget at gøre med for lidt vand i anlægget (for små radiatorer)?
I dag har anlægget kørt 4250 timer (heraf 198 timer til varmt vand) med 3509 starter.
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
Prøv gerne at vedhæfte et billede med alle kurverne, så vi kan se dem ifht til hinanden.
Som sagt hvis udetemperaturen har varieret meget, så gør fremløb det også.
En anden ting der kan påvirke tallene er om der er noget behov for varmen, altså hvis alle radiatorer er lukket ned så er der ikke cirkulation. Fremløbsemperaturen falder så og nærmer sig rum temperaturen. Når radiatorerne så åbner igen og der kommer flow, stiger fremløb temperaturen igen.
Så den målte temperatur skal ikke være konstant, og snorlige.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på: Strammelse.stokerlog.dk
Jeg har vedhæftet kurver fra den sidste uge til oplysning.
Jeg har tidligere fulgt en anden tråd herinde vedr. en METRO varmepumpe hvor der nævnes hyppig afrimning selvom der ikke syntes at være behov. Jeg har også observeret, at ved høj luftfugtighed rimer den hurtigt til, hvilket er meget naturligt. Men lamellerne på fordamperen sidder utrolig tæt på en METRO, i forhold til den på min gamle OPTIMA 700. Og så skal der vel ikke megen rim til, før der ikke er noget luft igennem? -med hyppig afrimning til følge. Og er det ikke centralvarmevand der bruges til afrimning? Kan det være årsagen til det variende fremløb?
Ole Mortensen tilknyttede følgende billede:billeder:
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
OK ud fra kurverne så giver jeg dig ret i den “fluxuerer” meget, men rammer dog meget godt den ønskede/beregnede fremløbstemperatur.
Jeg gætter på årsagen er for stort/højt flow, hvor varmen ikke når at blive afsat i radiatorerne/rummene. Så siger returen nemlig, og så lukker pumpen ned (der er jo så ikke behov). Og et øjeblik efter 10-30 minutter, ja så skal der flow og varme på igen, på fuld knald. Så prøv at sænke pumpeflow over varmebærer kredsen.
Et anden årsag kan være varmtvand prioritering, der gør at den hele tiden står og skifter for at lade VV beholderen op.
Og endelig er der gradminut indstillingerne. Dem har jeg ikke på min pumpe så her må andre supplere med gode råd og erfaring.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på: Strammelse.stokerlog.dk
Tak for svar Lars, jeg kigger på de ting du har skrevet/foreslået, når jeg kommer op til Sejerø her midt i måneden, og så kan det godt være jeg fortsætter tråden. Med hensyn til afkøling, har jeg selv gået og luret på, om jeg skulle skifte radiatorerne i stuen med nogle moderne 3-lags. Det vil jo også give lidt mere vand for anlægget at arbejde med.
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
Du vil blive glad for at få monteret indeføleren. Den fungerer ved at den kan flytte beregnet op til 6gr op eller ned i forhold til den kurve der er sat. Det hjælper meget når det blæser og når solen er på.
For lidt vand i systemet vil påvirke at fremløbet overstiger beregnet. Har selv samme problem. Hvad står gradminutter på ? jeg kører 250 lige nu og 120 omkring 0gr.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
Jeg monterer føleren så hurtigt jag kan. Hvad gør du ved "for lidt vand i anlægget"? Som jeg skrev tidligere, påtænker jeg at montere et par lidt større radiatorer end dem der sidder i forvejen. En volumenforøger kan måske også hjælpe. Der er i forvejen 50l i 330'eren. Jeg vedhæfter lige et par screen dumps pr i skrivende stund.
Ole Mortensen tilknyttede følgende billede:billeder:
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
Tænker at de 3 lags vil hjælpe lidt på det. Har du afmonteret termostaterne ?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
Nej jeg har ikke afmonteret termostaterne, ejheller åbnet dem helt. Det er forsøgt, men hvis f.eks. solen skinner bliver der hurtigt "som en sauna inde", i en situation hvor udetemperaturen ikke stiger nævneværdigt (en vinterdag med sol). Jeg har da lagt mærke til, at om aftenen hvor man typisk tilfører huset energi i form af lys, TV, komfur og lign. stiger indetemperaturen hvis ikke radiatorerne kan lukke ned.
Men alt det håber jeg at få lidt mere styr på når indeføleren er monteret.
Hus fra 1929, 127 kvadratmeter i to etager, radiatoropvarmet, Metroair F8 med Metroair 330, selvinstalleret juli 2020. Afløser 14 år gammel Optima 700. Tilskudsvarme: Brændeovn.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.