HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmt vand med Ventilation eller Jordvarme
Bigalexx
Vi har et hus på ca. 180 m2 + 90 m2 kælder. Der er taget beslutning om både mekanisk ventilation og jordvarme (har masser af jord). Spørgsmålet handler om hvorvidt vi skal vælge at opvarme brugsvand med ventilationsluften (f.eks. Nilan VP18) og kun lade jorvarmeanlægget stå for centralvarme (Har lagt gulvvarme i hele huset) eller man skal vælge at lave varmt vand med jordvarme og så lave en separat ventilationsløsning? (F.eks. med Nilan Comfort 300). Det skal også siges at vi har en swimmingpool som ønskes delvis opvarmet med løsningen. Agumenterne for varmt vand med jordvarme er det er billigere at producere varmet vand på denne måde. Agumentet for varmt vand med ventilation, er en bedre udnyttelse af jordvarme anlægget da den kan nøjes med at arbejde med gulvvarme (dvs. lavere fremløbstemperatur), og jorvarmeanlægget så kan slukkes om sommeren. (Dette er dog ikke sandt hvis det skal bruges i forbindelse med opvarmning af SwimmingPool). Ligeledes agumenteres også for, at ventialtionen kører med en lavere effekt end jordvarme (500 W i forhold til 2kW).
Så spørgsmålet går på om det varme vand bør komme fra jordvarme eller ventilationsanlægget?

airman
Jeg ville klart vælge at lade lave ventilation med passiv genvinding, gerne Genvex Energy II (kan ikke lide plasticvekslere som i Comfort'en). Varmen ville jeg producere vha en VP der anvender flydende kondensering og fordelene derved (varmer differencieret op, afhængig af om der skal varmes brugsvand, gulvvarme eller poolvand. Jeg ved IVT har et pool-kit til deres VP'er, således al styring til opvarmning samles i VP'en.

Bigalexx
Tak for dit svar. Men jeg er dog lidt i tvivl om hvad du mener med kondensering, så derfor søg jeg her og fandt dette debatindlæg RE: Hvad menes der med flydende kondensering?
Her står der at varmepumpen enten kører fuld speed eller ingenting. Det blev jeg jo ikke meget klogere af.
Jeg har godt set IVT har en "Swimmingpool" modul, men jeg ved ikke hvad der er specielt ved det. Jeg havde forstillet mig at opvarming af swimmingpool ville foregå via en normal varmeveksler, og varme blev tilført som var det en anden radiator.

airman
Ved flydende kondensering udnytter du at du kun varme så langt op som nødvendigt, modsat gårsdagens teknologi hvor du varme både radiatorvand og brugsvand op til samme temperatur. Ideen er klog, derhen at virkningsgraden stiger bravt, hvis varmepumpen f. eks kun skal lave 30° varmt radiatorvand. Laver du et anlæg, der altid skal køre al vandet højt i temperatur, får du en unødvendig høj varmeudgift. Og netop derfor kan poolstyringen og veksleren fra IVT være en klog ting, idet anlægget varmer diffrerensieret på brugsvand, radiatorvand OG poolvand. Altså ingen af tingene varmere end man ber om = maximal besparelse.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.