Jeg er nu endelig kommet dertil hvor min varmepumpe skal til at vise hvad den kan og om den kan levere det den burde, til den rette pris når det bliver koldere udenfor. Jeg er ikke vildt skarp til dette med jordvarme, men jeg skal og vil rigtigt gerne lære at få det til at køre optimalt.
Pt. kører jeg med udekompensering på pumpen, huset er nybygget, 155 m2 med gulvvarme overalt. Er det økonomisk set det mest fornuftige, eller bør jeg køre med fast temperatur på returløbet istedet? Hvilke værdier skal jeg kigge på i forhold til hinanden i pumpen? Ved at der er nogle tal der helst skal lægge så tæt på hinanden som muligt, men hvilke? Synes ikke jeg har så mange udlæsningsmuligheder på min pumpe.
Jeg håber at der er nogle der vil dele ud af deres erfaringer, så jeg forhåbentligt kan blive lidt klogere på dette område.
Pt. kører jeg med udekompensering på pumpen, huset er nybygget, 155 m2 med gulvvarme overalt. Er det økonomisk set det mest fornuftige, eller bør jeg køre med fast temperatur på returløbet istedet?
En varmepumpe kører mest økonomisk med flydende kondensering. Altså at fremløbstemperaturen løbende justeres i forhold til udetemperaturen.
Hvilke værdier skal jeg kigge på i forhold til hinanden i pumpen? Ved at der er nogle tal der helst skal lægge så tæt på hinanden som muligt, men hvilke?
Det, man bør holde øje med, er følgende:
Varmebærer ud - varmebærer ind. (God diffence = 7-8 grader*)
Koldbærer ud - koldbærer ind. (God diffence = 2 - 4 grader*)
Varmtvandstemperaturen.
Udetemperaturen.
Indetemperaturen.
*Et generelt tal, disse tal er ikke ens for alle varmepumper.
Den vigtigste indstillingsparameter er varmekurven, som er den, der bestemmer, hvor varmt radiatorvandet skal være ved en given udetemperatur. Det gælder om at have så lav en varmekurve som muligt uden at man synes, det bliver koldt inde.
Justeringer på varmekurven skal foregå lidt af gangen. Og man bør vente et døgn, før man justerer igen.
Min varmekurve står således: Ved 20 gr. ude = 22 grader radiatorvand. Ved -35 ude = 57 grader radiatorvand. Jeg har radiatorer i hele huset. Ved gulvvarme er den noget lavere. Fx 20 ude = 22 varmebærer og -35 ude = 40 varmebærer.
Hvis du ikke har så mange aflæsningsmuligheder, kan du købe en logger á la denne: [url]http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28&osCsid=mf4pjih0cn20mr52g57nt3ir91[/url]
Den har 5 følere, som du kan sætte på dine rør og derefter aflæse på din computer. Du kan lave statistik og grafer over forløbet.
Hvis du vil vide nøjagtigt, hvad din varmepumpe leverer af energi i forhold til forbrug, skal du investere i en energimåler. De kan købes brugt her: [url]http://www.zaehleronlineshop.de/index.php?cat=c9_Gebrauchte-W-rmez-hler.html&XTCsid=803f670572b35dc7da6fd0a4ba59f4c0[/url]
Med en energimåler ved du, hvor langt din varmepumpe 'kører på literen'. Du kan aflæse direkte om dine justeringer forbedrer ydelsen.
I hovedtræk:
Varmebærerdifference og koldbærerdifference skal være optimal.
Varmekurven så lav som muligt (giver bedre COP).
Med gulvvarme er det vigtigt, at varmepumpen kan komme af med varmen. Det er bedst, at man ikke shunter gulvvarmen (blander retur med fremløb for at holde lav temperatur på gulvet). For det betyder at varmepumpen laver en høj temperatur, som gulvet ikke kan bruge og derfor pukler med at drosle ned. Så er det meget bedre at varmepumpen laver den lave temperatur som gulvet vil have, så de to ikke arbejder imod hinanden.
Der er mange muligheder med en varmepumpe for dem, der er interesseret, det er bare at komme igang.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Tak for dit svar.
Varmebærer ind og ud er vi enige om at der er fremløb og retur på centralvarmen? Og koldbærer er brinen eller? Er ikke så skarp på dette område, men vil rigtigt gerne blive lidt klogere på det.
Jeg kan umiddelbart kun se brine ud temperaturen på mit anlæg.