HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad skal jeg vælge?
Kingo
Hej

Jeg har et hus på ca. 270 m2 (indvendige mål), hvor af ca. 45 m2 er opvarmet med gulvvarme. Resten er alm. radiatorer af ældre dato. Huset er fra 1934 og ikke specielt godt isoleret (der er efterisoleret så vidt muligt i skunk og på loft).

Jeg har i øjeblikket en kedel til brænde, hvorpå der er påsat en stoker til piller. Problemet er at anlægget er for lille til huset. Derfor vil jeg gerne have installeret noget andet. Jordvarme tænkte jeg var et oplagt bud på en erstatning, ikke mindst når man kigger på komfort. Jeg er træt af rense kedel, bære piller ind osv.

Huset har et årligt forbrug på ca. 11-12 tons træpiller.

Jeg har talt med forskellige leverandører om hvad der skal til. Jeg får lidt forskellige svar. Én siger en 17 kwh er nok, men jeg skal skifte alle radiatorerne, en anden siger jeg skal op i 22 kwh og ligemeget hvad er 17 kwh ikke nok. En tredje mener at radiatorerne er fine som de er, men anbefaler at jeg bare køber et bedre pillefyr, en fjerde mener jeg skal købe et kondenserende oliefyr (jeg har lovlig tank stående), så jeg slipper for besværet med piller.

Jeg blevet lidt forvirret og bange for hvad jeg skal vælge, da jeg vil være sikker på at vælge en holdbar løsning jeg bliver glad for i længden.

Er den nogen der kan hjælpe og komme med lidt råd?

På forhånd tak...

PeterKunz
Jeg havde tidligere oliefyr og brændeovn.

Og har nu skiftet til jordvarme, hvilket jeg er umådeligt glad for!
Det kører derudad og til en meget mindre penge, end jeg havde turdet håbe på. Tidligere brugte vi 2100 liter olie og 17 rummeter selvskovet og selvkløvet brænde til en ialt pris på 23500. Sidste år brugte vi for 9000 kroner på jordvarmen. Så vi er rigtig, rigtig godt tilfreds.

Hvis du selv har mod på lidt vvs-arbejde, så er det ikke specielt svært at sætte ekstra raditorer op, eller skifte nogle af dem ud, og man kan få billige radiatorer som er ganske gode.

Ved varmepumpe gælder det egentlig bare om at have så meget radiator som muligt, for så kan man sænke fremløbstemperaturen.

Hvis dit hus er fra 1934 kunne det godt være med hulmur. Er den isoleret? Ellers bør du absolut gøre det, inden du vælger en varmepumpe. Jeg fik isoleret af hulmur.dk, og det var billigt og hurtigt. Ikke noget at klage over der.

Man skal huske på, når man investerer i en varmepumpe, at hele udedelen, altså jordslangerne, holder i mange år, sikkert langt mere end 50, og det vil derfor kun være indedelen, der skal skiftes efter måske 20 år.

Jeg ville isolere huset yderligere, kigge på hvordan der kunne komme lidt mere radiator op, og så købe en jordvarmepumpe!

Skriv evt lidt mere om de radiatorer, du har nu.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Kingo
Tak for dit svar, Peter.

Der er desværre ikke hulmur. Det fik vi undersøgt i forbindelse med efterisolering af skunk og loft :-(

Jeg har målt radiatorerne op i alle rum og iflg. en beregning jeg har fået på en nyinstallation fra en vvs-mand, burde der være radiatorareal nok, som det er nu. I nogle rum er det dog lige småt nok.

Hvis vi udelukkende havde oliefyr var der ikke så meget at betænke sig på, men det er spg. om der er noget at spare i forhold til piller i mit tilfælde. Jeg er meget i tvivl om størrelsen af anlægget. Jeg er ikke hel tryg ved at jeg bliver anbefalet så forskellige størrelser.

PeterKunz
Hvilken type mur har du så?

Prøv at give et eksempel på et rum. Hvor mange m2 og hvor højt til loftet og type og størrelse på radiator i rummet.

Nu er jeg jo blot en ivrig amatør på området, men med dit m2 antal og dit pilleforbrug taget i betragtning, ville jeg nok også sige, at 17 kW er i underkanten. Men det kommer an på hvor effektivt dit stokerfyr er.

Kender du effektiviteten, er det muligt rimeligt præcist at beregne, hvad dit varmebehov er. Som jeg sådan helt hurtigt kan regne ud, så vil 12 tons piller med 85% effektivitet svare til ca 50000 kWh i elforbrug, og 75% effektivitet svarer til ca. 44000 kWh. Det resulterer sandsynligvis i en pumpe på hhv ca. 20 eller ca. 17 kW. Bare så du har lidt at gå efter.

Flere af mine naboer har pillefyr og de er lidt misundelige over ikke at have fået jordvarme, når de sammenligner mine udgifter med deres...Smile

Bruger I samtlige 270 m2 fuldt ud?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Stroh
Jeg varmer 525 m2, heraf 185 m2 kælder, op med et 17 kw (900 meter jordslange), uden problemer, holder ca. 20 grader i hele huset.

Bygningen er fra 1906, ingen hulrumsisolering. Skunkene og loftet er lettere isoleret.

Hvis jeg kan varme det op med 17 kw, så tror jeg også du kan med dit.

kla
Hejsa 12 tons piller af gennemsnits kvalitet indeholder energi svarende til 5.800 liter olie. og med et tab på pillefyr på 20 % betyder det at husets energibehov er ca 4.700 liter olie uden tav.

et hus som bruger 4.700 liter olie har et varmetab ved - 12 på 16 kW

Beregner man på m2 er dette regnestykket. 270 m2 X 60 w/m2 = 16,2 kW

Så alle beregninger siger at 17 kW er nok, det som kan være problemet er radiatore, men det kan jo beregnes.

kla

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.