HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordslanger - Hvor mange sløjfer?
cholm
Jeg sad lige og kiggede på nedenstående tegning...:

http://www.heatpump.dk/images/jordslanger.jpg

...og undrer mig over at mine slanger (345 m) er lagt i én lang sløjfe, altså som én lang slange der ikke er samlet i nogen brønd.

Hvornår gør man det ene og hvornår det andet?

Mvh

Claus
IVT Greenline HT Plus C7, sat i drift den 04.02.09. 345 meter jordvarmeslange. Separat El-måler til VP. Hus på 159 m2 fra 1958/2003. 9 radiatorer og 1 badeværelse med gulvvarme. Olieforbrug inden varmepumpe ca. Kr. 20.000 pr. år.

Bjarne1
Hejsa - jeg er i beslutningsfasen på jordvarme - det med brønden
er så vidt jeg har fattet ikke absolut nødvendigt for virkningen.
Du kan fint trække alle slanger fra en eller flere sløjfer til en forgrening
monteret ind-eller udvendigt på huset.
I mit tilfælde skal varme/teknikrummet etableres i ladebygning
så al forgrening og samling vil blive etableret indendørs.

Har du erfaringer, driftstal og lignende, så endelig sig frem
da jeg endnu ikke ved hvad jeg skal beslutte mig for

mvh Bjarne

hamselv
Der er en del religion forbundet med dette, men skal prøve....

Tidligere, da man nedgravede slange anvendes tyk-væggede slanger. Regner du på dette ville du kunne se at bare en smule tykkere slange gav øget tryktab der var til at få øje på. Ikke mindst VPO fokuserede meget på lavt tryktab i jordslangerne og anbefalede derfor flere løb. Meeen svenskerne var qva beherskede antal drifttimer/år ikke bange for at bruge lidt større pumper og anbefalede derfor lidt større slange længde pr løb. I de seneste år har den øgede anvendelse af tyndvæggede slanger gjort at mindsket tryktab i slangerne har muliggjort (og retfærdiggjort) øget muligheden for længere slanger pr løb. Senest har turboslangerne med riffelgang yderligere sænket tryktabet (og samtidig øget varmeoptagelsen). Fordelen er klart at undgå samlinger ude i jorden, idet det oftest (hvergang) er der eventuelle problemer og utætheder opstår. IVT & Bosch pumper kan uden problemer trække omkring 400 meter slange og endnu mere ved Turbo-slange. Fordelene er åbenlyse, idet brønde og indreguleringsproblemer kan undgås. Omkostningen er en anelse ekstra strøm i pumpen. Til gengæld ofres ingen pumpekraft i reguleringsventiler, så mon ikke regnestykket viser noget minimalt. Men jagter man de allersidste watt, kan man måske redde en anelse ved at anvende flere løb. Til gengæld sætter man lidt til i reguleringsventiler og en del penge til i brønde og manifold'er. Så ligger størrelsen på 6 - 8 kW kan 1 løb meget ofte være fint - lidt større endda med Turboslange. Skal man lave flere løb kan de som nævnt med fordel samles inde i huset, da man så har noget man kan holde øje med. Et lige antal løb er en fordel, da man kan planlægge udførslen af dette sådan at tryktabet bliver ens i de enkelte kredse og reguleringsventiler er unødvendige. Mit eget kører i to lige lange løb, samlet inde i huset. Ingen reguleringsventiler, samme delta-T på løbene. 2 x 250 meter nedpløjet. Skulle jeg gøre det om idag, tog jeg chanchen og brugte 1 x500 meter turboslange (9 kW VP)

PeterKunz
Min slanger er 2 x 350 meter samlet inde i huset.
Ingen brønd i haven, og ventiler med mere i varmen og i tørvejr.Smile
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.