HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nyt Bosch EHP17LW
michaelholmchristensen
Jeg er ved at skule etablere et nyt anlæg i et ældre hus fra 1872 på ca. 400-450 m2. Vi er 5 menesker i husstanden og supplerer med brændeovn og evt. senere hen et solfangeranlæg, hvis det kan svare sig.
Jeg er efter mange overvejelser kommet frem til følgende, som jeg meget gerne vil have nogle kommentarer til eller bare gode råd.
Huset er på 260m2 i brutto grundareal med dobbelt vægge,som bliver hulmursisoleret i år. Pt. er det med radiatorvarme over alt og uden isolering i gulvene. Hen ad vejen bliver alle gulvene støbt og der lægges gulvvarme.
1 salen er på 175 m2 og er nyrenoveret og isoleret efter foreskrifterne. Radiatorerne er alle dimensioneret til en fremløbstemperatur på ca. 35 Grader.

Jeg er med på at huset ikke er optimalt endnu til jordvarme, men gerne skulle blive det hen ad vejen.

Mit valg af jordvarmeanlæg er følgende,
Vamrepumpe Bosch EPH17LW
Varmvandsveholder WST 450EPH
Bufferbeholder SPB 200E
samt to jordvarmekredse på 500 meter hver ført ind i kælderen og samlet i teknikrum.

Er der nogen der erfaringer med et sådant anlæg?
Hvad siger i til de foretaged valg og hvad med længderne af rør?
Jeg har hørt noget om nogle riflede rør, der skulle være bedre?
Det er en meget strp varmvandsbeholder, er den for stor?
Er der nogle der har erfaringer med køl om sommeren og er det muligt at kombinere det med ovenstående på nogen måde.

hamselv
Du har forhåbentlig en med på sidelinien der rådgiver?

Kender ikke Bosch programmet, men 1 km slange lyder ok. Lidt mere gjorde måske ikke noget.

Bliver huset tæt på rigtig godt isoleret burde en 14/15 kW klare opgaven.

Buffer kunne jeg godt tænke mig i størrelsen 500 liter eller derover. Skal du alligevel spekulere i SOL, ville jeg vælge en sol-tank til brugsvand (almindeligvis 300 liter) og så bruge en 500 liter tank med spiral til buffer. Så kan du relativt nemt hekse en solfanger på og bufferen kan så aftage den varme du har i overskud fra april og frem.

Hvis varmtvandsbeholderen er på 450 liter er den klart stor. Husk varmtvandsspids for at imødegår legionella. 300 liter klarer normalt de mest krævende og især sammen med en større VP.

michaelholmchristensen
Jeg har en grossist med på som rådgiver selm om jeg er klar over det ikke er helt optimalt, derfor dette indlæg.
Det var planen, hvis der er plads, at lægge 100-200 meter slange mere!
Det er et gammelt hus og der går rigtig mange år før det bliver 100% tæt. Mht. solvarme tilskud er dette formodentlig meget langt ude i fremtiden.
Er en varmtvandsspids en elpatron for at sikre et min. på omkring 53Gr på brugsvandet eller hvad?

MVH
El-installatøren

PeterKunz
Varmtvandsspids er en hævning til over 55 grader af det varme vand for at dræbe eventuelle legionella-bakterier.

På nogle pumper sker det med el-patron på andre ikke.
Min X15 bruger ikke el-patron.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

hamselv
Nemlig Peter. Men projektet lugter lidt af at "man" på sigt har mange ideer. Derfor kunne en rådgiver være en god ide!

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.