Jeg vil skifte mit eksisterende oliefyr ud med jordvarme. Kigger på IVT X11 ("lillebror" til IVT X15).
Jeg bor på Lolland.
Jeg har et tilbud fra Rex naturvarme og jeg har været i dialog med forhandlere af IVT i Sverige. Prisen i Sverige viser sig at være markant billigere end her i Danmark, selv hvis jeg opnår tilskud fra Statens boligforbedringspulje.
Jeg søger derfor kontakt med pumpeejere, der har erfaring ved at have købt varmepumpe i udlandet.
Hvordan gik forløbet?
Hvilke farer så du?
Hvordan gik selve installationen?
Hvordan er det gået med konfiguration (kalibrering, fin-tuning mv.)?
Er du tilfreds ved at have handlet i udlandet?
Kontakt mig meget gerne telefonisk på tlf.nr.: 2344 2333.
MVH
Søren Kleist
Yderligere fakta:
- 430 meter slange er nedgravet (400 meter er "aktiv")
Jeg ønsker en frekvensstyret pumpe fordi jeg overvejer/planlægger udbygning med ca. 100 m2 i år 2011 (men er stadig usikkert)
Huset er idag på 170 m2 i 2 plan, nyrenoveret og velisoleret og forventes at forbruge 5,5 kW pr. år. herudover 25 m2. fyrrum.
Der er gulvvarme i stueetagen og overdimensionerede radiatorer på 1. sal.
Der er selvstændigt fyrrum, godt isoleret, med gulvvarme. Der er 16 meter slanger (Wavin) mellem fyrrum og hus.
Jeg kigger efter IVT X11, 300 liters varmtvandstank med snegl for senere udbygning med solfanger samt 120 liters buffertank.
Jeg købte min X15, varmtvandsbeholder og jordslanger i Sverige og kørte det hjem i en lejet kassebil.
Jeg har selv installeret hele systemet og alt er gået glat.
På et tidspunkt kom der fejl på føleren til koldbæreren, - det skrev jeg til forhandleren og jeg fik en ny tilsendt gratis.
Skal man ikke selv installere, vil jeg anbefale at købe i Danmark.
Det er en stor installation at lave, og der må ikke laves fejl. Et varmesystem, der eksploderer pga forkert beregning eller opsætning af ekspansionsbeholder skal man ikke spøge med. Ligesom man absolut ikke skal røre ved kølemidler.
Men er man erfaren gør-det-selver og kan skrue i rør og kender noget til flow, kan det godt lade sig gøre at lave det selv. Fordelen er, at man bedre kan tillade sig at sætte godt med målere, kugleventiler og andet godt op, når man nu sparer noget på installationen i øvrigt.
Jeg har lavet mit system sådan, at der kan lukkes af i mange steder, sådan at det kan skilles ad i klumper for reparation eller ekstra installationer.
Jeg vil råde til, at man får én med forstand på tingene til at gennemgå hele systemet inden man trykker på START.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Jeg er i dialog med et lokalt VVS-firma, der har lavet jordvarmesystemer tidligere - men naturligvis ikke IVT's løsninger. Og det er netop her, at jeg ser en fare....:
Jeg forestiller mig, at "sammenskruningen" er ens for det ene leverandørs løsninger til den anden leverandørs løsninger, og forskellen så ligger i efterfølgende konfigurering (?).
Eller (for din X15), er det "bare" at trykke på START når alle rør, følere mv. er sat sammen, og så kører det?
Jeg forstår dit spørgsmål :-)
Priserne i de 2 tilbud er ikke direkte sammenlignlige, idet tilbudet fra Sverige ikke inkluderer installation, herunder de mange dele, som skal bruges til installationen (rørstumper, vinkler, ventiler, pumper, målere mv.)
Tilbudet fra Sverige dækker alene 3 ting: varmepumpen, 300 liters varmtvandsbeholder (DVB 300 FC) og 120 liters buffertank.
Differencen til det danske tilbud skal altså dække over:
- transport til Danmark
- garanti: kørsel og dele (evt. forsendelse), forskelligheder i garanti?
- stumper: rør, vinkler, ventiler, pumper, målere mv.
- indkøring (justering, konfiguration)
- sprogbarrierer og nærhedsansvar
- evt. (ingen) økonomisk støtte fra Statens boligforbedringspulje
- ??
Da min pris fra Rex Naturvarme dækker over lokale forhold og aftaler vælger jeg ikke at offentliggøre den her. Du kan dog søge her på forummet og få en ide om, i hvilket leje en frekvenstyret varmepumpe alt inkl. ligger i...
Afslutningsvis søger jeg stadig inputs fra andre, der har købt i udlandet:
Kom ud af busken og del ud af dine erfaringer :-)
Jeg har fået et overslags tilbud fra REX, og for en X15 ligger det på over 200 k, så det var da meget sjovt lige at se en sammenligning, og jeg syntes at det er vildt, den forskel der er.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.