HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Følere til gulv varme NIbe rg 10
johnia
Er der nogen der har erfaring med Nibe´s følere rg 10?
Findes der bedre følere (uponor, danfoss ect.)?
Følger der en elektrisk styret ventil til gulvvarme rørene, når man køber en føler? eller hvorledes?
Regner med at sætte en Nibe 1240-6 fighter ind i det nye hus, med 2x 225 mtr slanger, med mindre der kommer et bedre tilbud.
Det bliver 1 plans hus på 170m2, med enten nilan eller genvex anlæg til ventilation. (mest pga allergi).
Regner selv med at grave slangerne ned, ved at leje en minigraver et eller andet sted.
Grundvand/vandspejl i ca 1meters dybde.
Gode råd er velkomne

mvh
Johnia
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl

enoer
Hej Johnia

Få nogle priser hjem på nedgravning, hvis du ikke er rigtig skrap med en minigraver kan det huirtigt blive billigere at høre en proff graver,inden du lærer maskinen at kende går der længere tid end man tror, jeg fik besøg af en 10 tons gravemaskine med 30 cm skovl den fik noget fra hånden

jeg havde de samme overvejelser som dig men fik tilbud fra gravefirma og betalte 11.500 x moms i efteråret 2008, det tog 1 1/2 dag, han gravede og jeg lagde slanger ialt 3 x 150 meter x samlebrønd

Amanda
Tidligere ejer af hus med Bosch jordvarmepumpe

johnia
Har fundet en total løsning vedr. gulvvarme, da man kan købe pakker med alt hvad man skal bruge til gulv varme, så er spørgsmålet om man skal vælge Nibe´s eller uponor, eller om det er lige meget hvad "kvalitets" mærker man bruger.
Vedr. nedgravning af jordslanger, så vil jeg da følge Amanda´s råd, og hører efter priser, hos de lokale entrepenører.Smile
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl

XJLN

Er der nogen der har erfaring med Nibe´s følere rg 10?
Findes der bedre følere (uponor, danfoss ect.)?
Følger der en elektrisk styret ventil til gulvvarme rørene, når man køber en føler? eller hvorledes?

Jeg byggede vores system med føler og ventil til hvert rum - var på daværende ikke klogere Grin - men nåede aldrig at få monteret alle ventilerne da jeg fandt ud af at varmepumpen fint kan styre temperaturen ud fra udetemp. når ellers gulvvarmekredsen er balanceret.
Efterfølgende har jeg så monteret en RG10 i det centrale køkken/allrum som er med til at spare på varmen i for- og efterårssæsonen samt når huset er fuld af gæster. Her i denne uge har vi jo haft godt vejr men frost om natten, huset er så varmet nogle ekstra grader op og det kompenserer RG10 for, uden den ville VP udelukkende køre på udetemp som kunne være 0°C mens der er 23° inde så forsinkes VP lidt hvilket jo i sidste ende spare på energien Cool
Kunsten er at få det hele indreguleret så det ikke går alt for meget ud over hverken pengepungen eller komforten.
Det skal lige siges at det ikke er en org. RG10 men en "hjemmebygselv" købt i sverige.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.

johnia
Tak for svar.
Hej XJLN
Kan se du har en buffertank på, er det en god ide når man kun har gulvvarme, troede betonen var buffer nok. Sparer du nogle start/stop ved dette? Og hvor på kredsløbet sidder buffertanken?

XJLN
Om jeg sparer ved jeg jo ikke, men jeg er godt tilfreds med min løsning hvor den 40L buffer Vølund anbefalede blev øget til en 100L - tror da selv på at jeg sparer en del start/stop men ved det jo ikke.

Kan ikke lige huske hvordan man tilføjer et billede men du kan se min placering af buffer i nedenstående indlæg hvor jeg fik den vedhæftet Cool

[url]http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=15&thread_id=352&rowstart=40[/url]

Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.