HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer søges - valg af anlæg
Anders
Hej forum
Jeg er ny bruger her i forummet, og jeg står og skal vælge et jordvarmeanlæg til mit hus som skal gennemrenoveres. Jeg har derfor nogle spørgsmål som jeg har svært ved at finde svar på, håber derfor I kan hjælpe.
Mit hus får snart en ny og god isolering i vægge, gulv og loft, gulvvarme i hele huset, nye vinduer og døre. Huset er på 230 m2.

Spørgsmål 1:
Jeg har ladet mig fortælle at jeg skal bruge ca. 9 kw pga husets oplysninger, men at det kan være en fordel at gå ned i anlægsstørrelse, evt. 6-7 kw varmepumpe. De få dage om året hvor der er brug for mere, vil el-patronen slå til og jeg kan supplerer med brændeovnen. Hvad siger jeres erfaringer?

Spørgsmål 2:
Jeg overvejer en varmepumpe fra Bosch EHP LW/M eller en fra Vølund med frekvensstyring. Er der stor forskel på disse og hvad er at fortrække, ifølge jeres erfaring?

Spørgsmål 3:
er der en "tommelfingerregel" i forhold til længde på slangen vs husets størrelse og isoleringsgrad?
I forhold til ovennævnte hus har jeg selv sjusset mig frem til 2 x 200 m er det helt ved siden af?

Håber at I kan hjælpe mig.

med venlig hilsen
Anders

Mogens
Hej Anders

Du har fat i noget af det rigtige, men at det skulle være en fordel at købe en varmepumpe med mindre kw. den har jeg ikke hørt før.
Da jeg købte tilbage i 2006 var det ihvertfald ikke nogen fordel at elpatronen slog til, det siger næsten sig selv at det er en ret dyr løsning strømmæsigt , og hvis den er frekvensstyring som du selv søger efter, så må det være helt unødvendigt.
Jeg ville tage kontakt til Vagn ved Salling vaske og køleservice.
Han var den første der udviklede den frekvenstyrede pumpe, og han ved noget om pumper.
Den 10 kw. jeg har købt ved Vagn er jeg yderst tilfreds med og kan kun anbefale på det varmeste.
Jeg har så valgt at få en rigtig kompressor istedet for en scroll pumpe sat i.
Den skulle være noget bedre og skulle uheldet være ude, kan en kompressor laves på stedet modsat en scroll pumpe.
Den koster også lidt ekstra.

Venligst
Mogens

Anders
Hej Mogens

Tak for svaret.
Jeg tror at jeg hælder mest til den frekvensstyret eks. Nibe Fighter 1240-8 kw. Jeg vil prøve at undersøge ved Salling vaske og køleteknik

tak for hjælpen
mvh Anders

cc
Hej Anders.

Jeg har netop idag modtaget min varmepumpe tvp 2 -7kw med frekvensomformer fra vagn tanderup og er yderst spændt på at få den monteret... Han lavede en optimeret pumpe til mig med lavenergi pumper mm. I min energi beregning (energiklasse 2) skulle jeg med IVTs 7kw også have solfangere på. med Vagns pumpe kunne jeg undværre sol.. Pris for pumper med seperat beholder er stort set ens.

Mit råd Ring til vagn

Daffy
Kan vi ikke høre mere om anlægget - slanger/længde Hus størelse - pris m.m.-?
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.