Jeg har købt mig et hus på 138 kvadratmeter + 36 kvadratmeter kælder
se tegning
det ene kælderrum er fyrrummet
der står en gammelt salamander keddel med en forholdsvis ny oliebrænder på
og en Vølund Quattro Qm 100 fra 1994
i kælderskakten udendørs står en 1200 liters tank i meget pæn stand
pt er der 70 til 80 liter i tanken
det er et dødsbo , og strømmen blev slukket midt i april
i maj da jeg første gang så huset, rendte vi rundt i shorts ,kælderen virkede pænt tør , vinduerne stod åbne
Da jeg fik nøglerne i midt juni , lukkede jeg dem for at se om der kom uønskede lugte
det gjorde der ikke
men temperaturen faldt
ved kældertrappen, gav det kondensvand på tapetet, vi havde da 29 grader og næste 98 luftfugtighed udendørs
men i selve kælderen var muren (nærmest rå beton/puds )tør
den del af huset der har kælder under sig, holdt sig det meste af sommeren på 18 til 19 grader
det var med døren til bryggers og stue lukket
i stuen var der let over 30 grader om dagen
når man lod alle døre stå åbne ,undtagen den fra køkken til bryggers og døren fra gang til bryggers, så holdt temperaturen sig på 22 til 23 grader i den del der har kælder under sig
stuen lidt/noget mere
faktisk indbygget aircon ;o)
Isoleringen på loftet er en joke, det skulle vist være 50 eller 100mm
men med sprækker så store at skulle tro ar der skulle VHS kassette bånd i dem ;o)
i muren er der den originale nok engang 50mm , der er plads til mere , muren er 31-32 cm
under gulvet er der 2,5 tommer beton, og så 10 cm leca
loftet fra kælder til rum ovenover er jeg i tvivl om
planen er at få blæst isolering på loft og i mur meget snart
har testkørt fyret, og både det radiatorer og varmt brugsvand virker
pt er det slukket,
radiatorer
stuen to stk 300cmx55cm + 230x55cm begge i tre lag
lille arbejdsrum 90x64cm tre lag
Soveværelse 130x65cm tre lag
gæsteværelse 100x64cm tre lag
lille værelse 80x64cm tre lag
gang lige over fyret 59x65cm kun to lag
bad 59x 55 cm kun ET lag
kælderrum 1og to 50x95cm tre lag
fyrrum ingen radiator
forslag ønskes , pt single så varmtvand forbrug er ikke så stort
jeg ved godt at jordvarme ville være det bedste , men det er der slet ikke penge til
næstbedst luft/vand
men igen ,,penge penge
men har nærmest ingen penge , er førtids pensionist
pt har jeg måske lige til isoleringen+ til 700 liter olie
og kan med held skrabe sammen til en luft luft varmepumpe
den skulle så sidde i stuen , og blæse nedad igennem huset
fyret skulle helst køre minimum for at gi brugsvand og holde kælderen på 16 grader
planen er at pakke fyret ind i rockwool med frigang til låger osv
men fyrrummet blir nok unødvendigt varmt , men ville også ha forbindelse til brygers
problemet kommer til næste sommer , for da er der ikke brug for varmepumpen, men behovet for brugsvand ville være der
håndværkerfradraget som jeg kan bruge, bliver nok næsten brugt af isoleringen
så et luft vand anlæg ville igen blive extra dyrt , da der ikke er meget der kan trækkes fra
omvendt køber jeg en luft luft varmepumpe, så har jeg brugt min eneste go for tilskud
køber jeg den ikke, kommer jeg til at betale dyrt i olie
seføli, hvis jeg vinder stort nok i lotto på lørdag, ville tingene se anderledes ud
så hvor stort skulle jeg vinde ;o) for at kunne købe noget der ikke er for dårligt
Nå ja ,pt lader jeg cirkulationspumpen køre , og radiatorerne i stuen og kælder står på max
det gør at fyret og alle radiatorer holder sig på 20 grader
helt nede ved gulvet i kælderen er der næsten 18 grader , længere oppe 20 grader, vinduerne er lukket
når jeg er der 8er ikke flyttet helt ind endnu , og og temp er over 20 , åbner jeg vinduerne
men det medfører blade osv kommer ind
skal ha lavet nogle fluenet til vinduerne ;o), det fanger også blade ;o)
Jeg har købt mig et hus på 138 kvadratmeter + 36 kvadratmeter kælder
se tegning ....
forslag ønskes , pt single så varmtvand forbrug er ikke så stort
jeg ved godt at jordvarme ville være det bedste , men det er der slet ikke penge til
næstbedst luft/vand
men igen ,,penge penge
Hej
Når jeg umiddelbart læser din beskrivelse af huset, så lyder det IKKE som om dt er egnet til en varmepumpe. Isoleringsgraden er så lav, at du har brug for en høj fremløbs temperatur for at få varme nok.
En løsning kan måske være en luft til luft varmepumpe til at give dig grundvarmen og så en brændeovn til at hæve temperatur, når det bliver for koldt.
Et radiator system til varme pumpe, SKAL kunne klare sig med en fremløbs temperatur på max 45 grader, når det er rigtig koldt ude. og med 35-40 grader fremløb, når der bare er udetemperatur omkring 0 grader.
Ellers bliver et sådanne anlæg for dyrt i drift.
Mit forslag
De næste par år, invester alt du kan undværre i en bedre isolering af huset, når det er sket, så undersøg om du kan klare dig med varmepumpe.
for eksempel ved at gøre således:
med nogle ganske kolde vintrdage, så sæt oliefyrets fremløb til ca 40-45 grader.
Vurder om dette er tilstrækkeligt til at holde varmen i huset.
Så kan du overveje af anskaffe varmepumpe, enten luft til vand, eller jordvarme
I husets næværende isoleringsstand er det du skriver rigtigt
men jeg skriver jo
planen er at få blæst isolering på loft og i mur meget snart
forslag ønskes , pt single så varmtvand forbrug er ikke så stort
jeg ved godt at jordvarme ville være det bedste , men det er der slet ikke penge til
næstbedst luft/vand
men igen ,,penge penge
men har nærmest ingen penge , er førtids pensionist
pt har jeg måske lige til isoleringen+ til 700 liter olie
og kan med held skrabe sammen til en luft luft varmepumpe
den skulle så sidde i stuen , og blæse nedad igennem huset
fyret skulle helst køre minimum for at gi brugsvand og holde kælderen på 16 grader
så der bliver isoleret inden for de næste par uger , uanset hvad
det er bare de få penge jeg evt har til rådidhed
olie til fyret , og med lidt held til en luf luft til at ta slæbet
men jeg vil vente længst muligt , for hvis jeg først har købt olie , er de jo i tanken
skulle jeg så være så heldig at skaffe penge til et luft vand , ville det være dumt
de penge kunne være lige det der var det skulle til for at jeg havde råd
så derfor ønskes info om hvad der evt kunne være en luft vand løsning i et efterisoleret hus , uden at det blev for billigt et anlæg
der er en del her på forummet, men de fleste er ikke så nye , og der kommer jo hele tiden nyt til
og om radiatorerne evt kunne bruges som de er ?
hvad hvis der blev monteret små blæsere på ? nogle der ikke ville larme mere end en luft luft gør
har alligevel tinitus , så der skal noget til før JEG hører det
andre /gæster osv ville jo ikke skulle leve med det
det med at teste ved 45 grader har jeg også fået tippet af andre ,
men hvad med varmvands beholderen, er det ikke for lidt pga evt legionella ?
En brændeovn ville også skulle betales + en skorsten til den
de penge + dem jeg vil bruge til en luft luft , ville tilsammen være tæt(ere) på et luft vand anlæg i pris ,,MEN ville ikke gi mig brugsvand
Og man skal være hjemme for at fodre ovnen , det vil jeg meget gerne undgå
En brændeovn ville også skulle betales + en skorsten til den
de penge + dem jeg vil bruge til en luft luft , ville tilsammen være tæt(ere) på et luft vand anlæg i pris ,,MEN ville ikke gi mig brugsvand
Og man skal være hjemme for at fodre ovnen , det vil jeg meget gerne undgå
Hej Varmeihuset
Ja en varmepumpe er sagen - jeg er MEGET glad for mit skifte fra træpiller til varmepumpe, dels faldt min varme udgift fra ca 22.000kr pr år til ca 15.000kr pr år og dels slap jeg for en masse arbejde og kunne rejse bort om vinteren!
På dine vegne er jeg bare bekymret for at du får installeret en VP, før dit hus kan klare det.
Derfor er mit forslag, isoler så meget som du kan nå inden vinter.
Her til vinter med temperaturer omkring frysepunktet, så skru termostaten på fyret ned på 40 grader, lad den stå der en uges tid, HVIS du kan holde varmen i huset, så er du klar til varmepumpe, hvis du ikke kan holde varmen, så skal der mere isolering til.
Når du så har yderligere efter isoleret, så gentages ovenstående eksperiment.
Det er din mulighed for at undgå fejl investering i VP, som ikke kan holde dit hus varmt
Den tidligere beboer, brugte 3000 liter om året, men han sparede ikke på varmen , og røg ved et åbent vindue ;o)
det var med den nuværende isolering
jeg får som sagt forhåbentlig inden for et par uger både hulmuren efterisoleret, og isolering blæst ind på loftet
+ jeg taper en yderst utæt dørramme til ;o) det er hoveddøren som alligevel ikke bliver brugt som hoveddør , man kan se lys hele vejen rundt , så den får både lidt i rammen og gaffatape
den kan så ikke bruges hele vinteren, men skidt med det
ellers ser resten af vinduer og døre fine ud
alle de ting burde bringe varmebehovet ned til at en luft luft kunne holde overdelen varm
Ham der har tilset fyret ,og nævnte de 3000 liter , mener bestemt jeg kan klare mig for mindre , MED den nuværende isolering
det med de 40 i fremløb, er det godt for fyret, er der ikke en minimum temp det ikke bør komme under
jo lavere temp i fyret , jo mindre varmetab til kælderen, fyrrummet kan jeg leve med er 20 grader
de andre to rum kun det nødvendige
Kikker meget på de der monoblokke , der skrives tit at de erstatter et fyr , og man kan bruge det eksisterende varmesystem
men den varmvandsbeholder jeg har QM100 , den ville da ikke komme højere op en den fremløbs temp som blokken ville levere
og så er der jo det med legionella ;o(
men er der nogle steder man kan se om der radiatorer(som er nævnt) kan levere nok ved de fremløbstemperaturer hvor monoblokken stadig har en rimelig god COP
Den tidligere beboer, brugte 3000 liter om året, men han sparede ikke på varmen , og røg ved et åbent vindue ;o)
det var med den nuværende isolering
jeg får som sagt forhåbentlig inden for et par uger både hulmuren efterisoleret, og isolering blæst ind på loftet
+ jeg taper en yderst utæt dørramme til ;o) det er hoveddøren som alligevel ikke bliver brugt som hoveddør , man kan se lys hele vejen rundt , så den får både lidt i rammen og gaffatape
den kan så ikke bruges hele vinteren, men skidt med det
ellers ser resten af vinduer og døre fine ud
alle de ting burde bringe varmebehovet ned til at en luft luft kunne holde overdelen varm
Ham der har tilset fyret ,og nævnte de 3000 liter , mener bestemt jeg kan klare mig for mindre , MED den nuværende isolering
det med de 40 i fremløb, er det godt for fyret, er der ikke en minimum temp det ikke bør komme under
jo lavere temp i fyret , jo mindre varmetab til kælderen, fyrrummet kan jeg leve med er 20 grader
de andre to rum kun det nødvendige
Kikker meget på de der monoblokke , der skrives tit at de erstatter et fyr , og man kan bruge det eksisterende varmesystem
men den varmvandsbeholder jeg har QM100 , den ville da ikke komme højere op en den fremløbs temp som blokken ville levere
og så er der jo det med legionella ;o(
men er der nogle steder man kan se om der radiatorer(som er nævnt) kan levere nok ved de fremløbstemperaturer hvor monoblokken stadig har en rimelig god COP
Ja i det lange løb kan dit oliefyr ikke køre ved 40 grader, det giver i det lange løb for meget kondenstæring
Men for en ugesskyld og for at sikre dig at at du kan nøjes med VP's lavere temperatur, så er du nødt til at prøve med fremløb 40 grader.
Jeg kan oplyse at i it nogenlunde isolerede hus så er fremløb = 31 ved udetemp på 10
fremløb er 39 ved udetemp på 0
og fremløb er 46grader ved udetemp på -10
Bemærk at medhensyn til varmt vand, så er det IKKE fremløbstemperaturen der opvarmer brugsvandet i en eksternbeholder.
Nej i varmepumpen sidder en interne (godt isoleret) VV beholder, der alene af VP opvarmes til 55-60 grader (og en gang om måneden mere af hensyn til legionella)
Min bekymring er alene at du foår installeret et anlæg, som ikke kan klare opvarmningen ved en passende lav fremløbstemperatur.
Jo højere fremløbs temperatur varmepumpen skal levere, desto ringere er COP, altså effektiviteten, og så stiger VP strømforbrug fra nettet uhensigtsmæssigt og det bliver for dyr en opvarmnings måde.
Så ingen problemer med eksperimentet med lav fremløb på oliefyret, og den gamle salamander kedel har vist ingen problemer med fremløb på 40 grader, kun du får problemer med at det varmevand ikke er varmt nok.
Og hvis fyret skulle tage en smule skade, af en uges lav fremløb, hvad så med det??
du skal jo alligevel smide det ud, når du får VP
men en monoblok har jo ingen intern varmvandsbeholder
er der så en styring der gør at den midlertidig KUN opvarmer brugsvandet , dog ved en højere fremløbs temp ?
ang nedsat elpris
gælder det også hvis det er en supplerende varmepumpe
i mit tilfælde ville det faktisk vær hoved kilden , da fyret kun skal ta minimum af slæbet
ang nedsat elpris
gælder det også hvis det er en supplerende varmepumpe
i mit tilfælde ville det faktisk vær hoved kilden , da fyret kun skal ta minimum af slæbet
??
Det korte svar - som jeg er blevet orienteret, er et JA
Hvis elvarmen via varmepumpen er den primære varmekilde, så gives reduceret elpris.
Tjah, men jeg burde jo så ikke komme over de 4000kilowatt i år ? ;o(
eller regner de mit forbrug med fra min nuværende adresse(er ikke officielt flyttet ind endnu
noget helt andet
har fundet det her kræ
Kaliko
Brugsvandsvarmepumpe til produktion af varmt vand. Varmepumpen optager noget af varmen fra luften i opstillingsrummet og bruger den til at opvarme vandet med. Kaliko kan også kobles til ventilationskanaler, der evt. kommer fra et varmt område i boligen (køkken, badeværelse eller en stue med brændeovn), og udnytte varmen i luften her fra.
Kaliko er med indbygget spiral der kan kobles til solfangere eller gulvvarmen (max. 20 m²).
der er der åbenbart en pumpe , der kan gi mig varmt vand i hanen OG varme til en STOR radiator
den ville bruge enten udeluft eller indenluft , alt efter årstid og behov
med mit nuværende (pt kun i tankerne), er der luftluft til husets varme
og oliefyr til kældervarme og varmt vand
men ingen af delene er konstant behøvet
om vinteren kunne jeg være bortrejst en uge
men kunne så bare slå varmtvand fra (der er haner til dette )
luft luft kunne sættes til feks 18 mens man var væk
kælder til det den altid ville stå til ca 16 grader (med mindre andre siger det er for lidt)
om foråret ville luftluft ikke længere være nødvendig ,og kunne slukkes
men da jorden er kold , ville behovet stadig være der for både varme i kælder og vandhane/bruser
det ville fyret stadig stå for
men så kommer sommer og kun behov for varmt vand i hane/bruser
hvis fyret skulle køre KUN for det , tror jeg ikke jeg ville ku lide økonomien i det
men den der jeg linker til , ville jo om sommeren kun skulle varme varmt vand op
og da der er rigeligt varmt i hytten om sommeren, kunne den så sættest til at også at blæse det afkølede luft tilbage i huset
med de to pumper , ville jeg være forsynet med alle de tre forskellige varmebehov ,og på der forskellige årstider
Nå , har nu haft et par stykker isokeringsfolk til at se på huset
der er rockwool i murene , det er med 90mm mellemrum , og der er 75mm bats i lige nu
den ene sagde at det ikke kunne lønne sig at prøve at putte mere i , da det ville blive svært at få ind
nogen komentarer til dette ?
loftet er let nok , det bliver snart lavet
har set på nogle af de lavpris løsninger der er til 43000 til 55000 kr
det skrives der noget om brugs vand op til 50 grader, men va så med legionella? er det nok ?
Om det kan svare sig kan du checke/beregne flere steder på nettet, bla. på byggeriogenergi.dk
Legionella er ikke noget problem såfremt du ikke har stillestående vand i længere perioder. Har du en 110l beholder og tapper normalt fra den burde du ikke opleve problemer.
Jojo det er der godt nok altid men sikkert ikke i faretruende mængder. Og igen det er normalt kun farligt ved indånding, i fbm. Brusebad
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på: Strammelse.stokerlog.dk
Om sommeren , hvor der ikke er behov for opvarmning af huset
hvad ville være bedst rent DRIFTS økonomisk
bruger ikke megen bade vand single husholdning
lidt mere /et par
endnu mere , par med to børn
en gennemløbsvandvarmer den kan sidde i kælderen næsten direkte under bruseren
der er kraft til stede
den ville kun bruge strøm til lige det forbrug der er , og der er pex slanger op til amaturet
eller en varmvandsbeholder med elpatron ,men den sidder i en afstand der nødvendiggør metalrør , med deraf tab
eller en varme pumpe der kan levere varme til raDIATORER OG BRUGSVAND ,men om sommeren kun kører for at lave brugs vand
men den sidder i en afstand der nødvendiggør metalrør , med deraf tab
og hvad siger de her tal for experterne herinde
de 81.5% eff,, er det brænderens effektivitet , og så bliver det nedsat af kedlens effektivitet
eller er det den samlede effektivitet af fyr/kedel ??
Min plan er jo at lade fyret klare opvarmning af kælder og brugsvand
og en luft luft varmepumpe selve huset minus bryggers, da det hænger sammen med fyrrummet via trappen
På BrandtBirks side klarer en luft luft , også opvarmning af huset
DOG har de en brændeovn de havde i forvejen
den er jo ligeglad med hvilken temperatur luften allerede har ,,den spytter bare varme ud alt efter hvad man fyrer i den
varmepumpen varmer den luft der er der , så fyres der lidt , bliver den bare hjulpet , og skal ikke anstrenge sig så meget
fyres der nok, skal den SLET ikke varme
begge dele kan lade sig gøre
I MIT tilfælder har jeg radiatorerne, men de er termostat styrede
sætter jeg dem til en lavere temp end det som varmepumpen er sat til, laver de ingenting
sætter jeg dem til mere ened varmepumpen, ja så vil de fuldstændig overtage opvarmningen ;o(
med nogle gammeldags ventiler, ville jeg kunne ha sat radiatorene til at være lune , og dermed KUN AT hjælpe varmepumpen
har tænkt på om jeg evt kunne finde nogle gamle termosater, og bygge dem om til rene justerbare ventiler der kun styrede flowet
man skulle så styre efter udendørs temp, det ville være bøvlet, men huset bliver denne fyrings sæson et eksperiment ;o)
sjovt nok sidder der i stuen nogle elektroniske ventiler, eller der er termostater der har en lille kasse på, den kan så via et tandhjul justere termostaten , så kan man lave natsænkning osv
pillede man termostat funktionen ud , kunne de bruges til at styre ventilens flow efter et udendørs termometer
alternativt kunne man stille radiatorene på fuld knald og styre dem med fremløbs temp på fyret ,men det ville gå ud over mit varmt vand ;o(
er der nogen der har bygget termostater om så det ikke selv stillede sig efter temp ?
men egentligt håber jeg at det slet ikke bliver nødvendigt med tilskudsvarme
men så igen , bedre at ha det og ikke få brug for det(så ofte)
end ikke at ha det, men hver fjerde eller femte vinter ha brug for det
hvilket så bringer endnu en mulighed frem,, fyret håber jeg på at komme af med
evt med en brugsvand varmepumpe der også kan gi varme til kælderen
men radiatorerne er der jo stadig , kunne man i stedet for fyret ha en lille tank med en elpatron i ?
hvis der så hver fjerde eller femte vinter kom behov, kunne man tænde for tilskuds varme , det er jo også backup på det fleste vandbårne varmepumper
fordelen ville være at fyret var væk, og regning til skorstensfejeren ligeså ;o)
Nå , nu er det ved at blive lidt køligt i Huset
Siden midt i april, har der ikke været varme på af nogen art i huset
undtagen de dage jeg testede fyret
pt er der 10.3 grader udenfor , og 18.8 inden i huset
Køkkenet har jeg holdt lukket, det holder sig fint pga af varme fra køleskab og fryser
Men så er spørgsmålet til dem der har lidt forstand på tingene
min varmvands beholder har stået MINIMUM siden april med det vand der er i den , det blev varmet op under en del af tiden jeg testede fyret, men der stod fremløbet kun på 45 grader
min plan indtil videre, er at tappe lidt over 100 liter vand fra en varmvands hane , med blød stråle så det ikke piskes vanddråber op
derefter lukke og tænde for fyret , i første omgang kun for radiator vand (kan aflukke flowet til Varmvands beholderen )
når systemet så er godt varmt .åbne for flowet til Varmvandsbeholderen
bør jeg da pga , legionelle bekæmpelse ,sætte den extra højt i temp i et stykke tid ? og i så fald hvor varmt , og hvor længe ?
under fyr testen, der havde jeg også varmet systemet op
og så åbnede jeg for flow tikl varmvandsbeholderen , et stykke tid efter skulle jeg lige på genbrug, og min mor som var på nysgerrigheds besøg, hvar ved at ski,,, en snemand da det begyndte at banke i rørsystemet ;o)
det gik over inden jeg meget hurtigt kom hjem igen
bør jeg evt lade flowet til varmvandsbeholderen være åben under opvarmning ??
det burde ikke være nødvendigt , man skulle da gerne kunne lukke for brugsvandet ved en evt bortrejselse