HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ingen overskrift
Christian B
Hej med jer.

Fakta om boligen:

Radiatorinstallation
Badekar
Vægtet behov for størrelse af pumpe: 10kW

I forlængelse af min indledende tråd om min rejse til at blive luft-vand varmepumpe (LV-VP) ejer, er jeg nået til jeres input til valget den model der er bedst til mit behov. Montørerne kan ofte kun tale godt for et eller to LV-VP produkter, fordi det er dem de har gjort sig erfaringerne med.
Derfor er jeg meget interesseret i jeres input og erfaringer, og samtidig håber jeg, at indlæggene kan bistå øvrige kommende LV-VP ejere.

Min indledende tråd kan findes her:
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2685

Valget står nu mellem tre modeller:

-Panasonic Aquarea T-Cap 12 kW inkl. alt i en indedel (Personlig favorit)

-Bosch Compress 7000i 12 kW inkl. CS 7000i indedel

-Danfoss Varme DHP-AQ 13 kW inkl. MAXI indedel


Jeg har modtaget en beregning fra et velanmeldt firma i branchen der vurderer at en 9 kW pumpe ville være på 104% kapacitet (Altså liige til øllet.) Derfor ser jeg hellere på 11-13Kw anlæg (kommenter GERNE på denne beslutning, da jeg får meget delte meninger omkring overkapacitet i LV-VPér)

Panasonic modellen er allerede min personlige favorit, der dog som sin (i min optik eneste ulempe) har en udedel der larmer ret meget (69dB og 50 dB(A)). Til gengæld lader den til at køre rigtigt godt i varierende behov, og som den eneste holder ydelsen i spidsbelastningerne.

Vi ser ikke så meget på totaløkonomi her, da jeg kan indkøbe de tre modeller til ca. samme pris, men det jeg vægter er jeres konkrete erfaringer med produktet, samt den performance deres datablad og tests afslører. Jeg er fx. ikke særligt imponeret af den performance Danfoss VPérne leverer i spidsbelastningerne.

Varmepumpe tests:
https://findvarmepumpe.dk/varmepumpe-test/#vand-test

Varmepumpelisten:
http://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/varmepumpelisten

Så hvad siger i? lad os få en dialog op og køre om:

-Kan en eller flere af de tre komplet sættes bagerst i køen pga. varmesystemet (radiatorer)?

-Er der nogle ikke normalt kendte forhold ved nogle af produkterne som kunne medføre en deal-breaker i min situation?

-Erfaringer med støjgener/dæmpning af udedel?

-Er montagen meget dyrere ved nogle af modellerne?

-Jeg overvejer stærkt at sætte Danfoss Connect inkl. rumtermostat på mine 10-11 radiatorer, er dette overflødigt, eller en fin ide?

-Er overkapacitet en dårlig ide?

-Er der noget jeg har overset?
Christian B tilknyttede følgende billede:billeder:
bosch.png panasonic.png danfoss.png
 
pmp
Jeg har undersøgt nabolaget for huse der passer til din beskrivelse, og er lettet over ikke at have fundet noget. Jeg har jo set hvilken by det er i.

En luft/vand der larmer skal kun bruges når der ikke er naboer. Der er en meget lærerig tråd i gang herinde om støj hos naboer.
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2610&rowstart=0

Jeg skriver normalt kun om Nibe jordvarme, men jeg vil anbefale dig at få udført alle isoleringsarbejder først. Derefter kan du sænke din fremløbstemperatur indtil du ikke har varme nok. Det skal være om vinteren - og du skal kende udetemperatur mv. Din pumpe skal op i hastighed så forskellen på fremløb/retur passer med det din kommende vp gerne vil have, og du skal følge dit forbrug ved forskellige udetemperaturer.
Så kan du beregne dit behov for fremløbstemperatur ved DUT, og du ved i hvilke rum der evt. skal skiftes radiatorer.
Du kan også beregne dit forbrug ved DUT og dermed undgå for meget overkapacitet.
Det er langt den bedste metode i et gammelt hus som dit, når nu du har tiden til det.

Jeg kørte selv sådanne test over en hel vinter, men mindre kan gøre det.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Christian B

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2687&pid=20424#post_20424]pmp skrev:[/url]

Jeg har undersøgt nabolaget for huse der passer til din beskrivelse, og er lettet over ikke at have fundet noget. Jeg har jo set hvilken by det er i.

En luft/vand der larmer skal kun bruges når der ikke er naboer. Der er en meget lærerig tråd i gang herinde om støj hos naboer.
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2610&rowstart=0

Jeg skriver normalt kun om Nibe jordvarme, men jeg vil anbefale dig at få udført alle isoleringsarbejder først. Derefter kan du sænke din fremløbstemperatur indtil du ikke har varme nok. Det skal være om vinteren - og du skal kende udetemperatur mv. Din pumpe skal op i hastighed så forskellen på fremløb/retur passer med det din kommende vp gerne vil have, og du skal følge dit forbrug ved forskellige udetemperaturer.
Så kan du beregne dit behov for fremløbstemperatur ved DUT, og du ved i hvilke rum der evt. skal skiftes radiatorer.
Du kan også beregne dit forbrug ved DUT og dermed undgå for meget overkapacitet.
Det er langt den bedste metode i et gammelt hus som dit, når nu du har tiden til det.

Jeg kørte selv sådanne test over en hel vinter, men mindre kan gøre det.


Hej pmp,

Tak for dit hurtige indlæg.
Jordvarme er som sagt ikke en løsning jeg ønsker (selvom haven er stor nok, og der allerede er tilladelse).
Jeg har godt fuldt tråden omkring støj, og det er godt nok også et vanvittigt eksempel på placering af vp som den nabo har vist. jeg er ikke i nærheden af sådan et scenarie

Jeg er heldigvis ikke i den situation. jeg har to muligheder for placering. den mest optimale for mig, er mod husmur, 3,5m fra skel men op mod skel står der et skur, og skel er tæt bevokset.
den anden placering er et sted hvor der på ingen måde kan føres lyd over skel pga. afstand, men afstanden til indedel forøges til 10-12 meter.

Vi går jo ind i en fyringssæson snart, så jeg vil igangsætte den overvågning du nævnte.
Hvad er din holdning til overkapaciteten? hvor meget effektivitet mister jeg reelt? jeg ville bestemt ikke have noget imod at give et par procent i effektivitet, for så at være dækket godt ind på kapacitet.
 
hamselv
Fatter ikke din antipati mod jordvarmen. Fordelene er ellers til at få øje på. Kræver mindre sikring (10 Amp kan nemt koste dig 12500). Driftøkonomien er ca 25% bedre. Vedlighold kan man kun gætte på, men der er væsentlig færre sliddele og de er ikke nær så udsatte. Udkiftning af jordvarme sker normalt først ved 25-30 år gamle anlæg. På f.eks større L/L Panasonic anlæg har vi skiftet flader på udedele efter 7-8 år.

Har du større afstande mellem ude/inde bør du kraftigt tænke i DX anlæg og ikke ALL in one.
 
pmp
Hej Christian

Overkapacitet er absolut ingen fordel - tværtimod. Du kan opnå den bedste drift når det hele passer sammen.
Men som jeg tidligere har skrevet, er jeg normalt kun til jordvarme og Nibe, så jeg vil ikke kloge mig på luft/vand.

Helt generelt mener jeg du først må kende den nødvendige fremløbstemperatur, før du kan vælge vp. Kapaciteten er jo ikke den samme ved 35 og ved 50 graders fremløb.
Optimeret af dit radiatorsystem giver virkeligt meget på den konto.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2687&pid=20425#post_20425]Christian B skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2687&pid=20424#post_20424]pmp skrev:[/url]

Jeg har undersøgt nabolaget for huse der passer til din beskrivelse, og er lettet over ikke at have fundet noget. Jeg har jo set hvilken by det er i.

En luft/vand der larmer skal kun bruges når der ikke er naboer. Der er en meget lærerig tråd i gang herinde om støj hos naboer.
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2610&rowstart=0

Jeg skriver normalt kun om Nibe jordvarme, men jeg vil anbefale dig at få udført alle isoleringsarbejder først. Derefter kan du sænke din fremløbstemperatur indtil du ikke har varme nok. Det skal være om vinteren - og du skal kende udetemperatur mv. Din pumpe skal op i hastighed så forskellen på fremløb/retur passer med det din kommende vp gerne vil have, og du skal følge dit forbrug ved forskellige udetemperaturer.
Så kan du beregne dit behov for fremløbstemperatur ved DUT, og du ved i hvilke rum der evt. skal skiftes radiatorer.
Du kan også beregne dit forbrug ved DUT og dermed undgå for meget overkapacitet.
Det er langt den bedste metode i et gammelt hus som dit, når nu du har tiden til det.

Jeg kørte selv sådanne test over en hel vinter, men mindre kan gøre det.


Hej pmp,

Tak for dit hurtige indlæg.
Jordvarme er som sagt ikke en løsning jeg ønsker (selvom haven er stor nok, og der allerede er tilladelse).
Jeg har godt fuldt tråden omkring støj, og det er godt nok også et vanvittigt eksempel på placering af vp som den nabo har vist. jeg er ikke i nærheden af sådan et scenarie

Jeg er heldigvis ikke i den situation. jeg har to muligheder for placering. den mest optimale for mig, er mod husmur, 3,5m fra skel men op mod skel står der et skur, og skel er tæt bevokset.
den anden placering er et sted hvor der på ingen måde kan føres lyd over skel pga. afstand, men afstanden til indedel forøges til 10-12 meter.

Vi går jo ind i en fyringssæson snart, så jeg vil igangsætte den overvågning du nævnte.
Hvad er din holdning til overkapaciteten? hvor meget effektivitet mister jeg reelt? jeg ville bestemt ikke have noget imod at give et par procent i effektivitet, for så at være dækket godt ind på kapacitet.


Man budgeterer ofte med at pumpen KUN kan levere 85% af det nødvendige ved DUT

så kører pumpen stille og roligt i efterår og forår
om vinteren som den vi havde sidst, der er den stadig overdimensioneret

skulle extremvejret komme, så får den hjælp af e patron

det gør de få timer til dyre timer, men resten er rigtig billige, pga billigere pumpe, og færre start stop

ironisk slider det hårdere på pumpen at den er for stor, end hvis den skal ha hjælp nogle få gange af e patron

i din anden tråd, der bruger du 45 grader frem og 28 retur
det er en delta på 17 grader,
på min luft vand , med store radiatorer(nogle for små) der kører jeg med en delta på 2.5 i forår efterår
lavere kan jeg/pumpen ikke komme ned , det er en inverter
om vinteren vil det være højere, men langt fra det du nævner

en varmepumpe vil helst ha store mængder vand med lille delta , end det modsatte

jeg har før spurgt til størrelserne på dine raditorer , men du vil jo ikke rykke ud med andet en skøn ;o) om at de er ok
et målebånd
højde længde , antal lag , og om der er lameller eller ej

NÅR du nu skal teste dit nuværende system , så få fat på et infrarødt termometer
forsøg at komme derned hvor indløb og udløb på din radiator er næsten ens, OG du kan holde varmen
noter den værdi, og ude temp
kan du ikke holde varmen , så skru op(på fremløbs temp), men så skal du notere indløb og udløb+ude temp

så får du et skema som fortæller dig hvad varmepumpen SKAL levere
husk at sørge for at husets varmebære pumpe er sat højt nok, vandet må ikke løbe for langsomt

jeg gætter på at du forlanger for meget af pumpen

Jeg kan heller ikke forstå din modvilje mod jordvarme

med en udedel, er der altid risiko for sne og skidt blokerer noget
vil du på ferie , eller bare være væk flere dage mens der er frost, så skal den overvåges på en eller anden måde
den har også flere start stop pga afrimning

HAVDE JEG KUNNE VÆRE SIKKER PÅ HVOR JEG KUNNE GRAVE, HAVDE JEG NOK VALGT JORDVARME, MEN da jeg ikke kunne få nok oplysninger, og der var (måske)en gammel olietank et eller andet sted , så sprang jeg over

nu har jeg så luft modellen, og den satser jeg på 12 til 15 års levetid
imens fikser jeg hvad jeg kan på huset, og lærer samtidig huset energibehov

så kan jeg om nogle år , grave slanger ned , og føre dem ind i huset
den dag hvor jeg så vil ha jordvarme, er slangerne klar
tror ikke der kommer så kæmpe forskel på slangernes effektivitet i fremtiden, det er jo den samme jord de får varmen fra, og man mu ikke hente for meget pr meter

pumperne derimod, de bliver nok bedre

så den skal købes så sent som muligt
og det er jo så muligt, da et skift fra den gamle pumpe til ny, kan gøres på en (lille )dag
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Christian B
Hej Alle,

Tusind tak for jeres kommentarer og input, Jeg sætter inderligt pris på det!

I forhold til jordvarme, så er der som sagt en tilladelse (nogle år gammel) men hvis der for 185 m2 hus skulle nedgraves 350-400m slange i min baghave tror jeg det bliver svært. For det første kan der ikke komme en gravemaskine om i baghaven (heller ikke de helt små) og dertil kommer at har jeg en del større træer og buske, og reelt set nok kun omkring 200 m2 "ren" græsplæne. Resten må være rodnet eller utilgængeligt.

Personligt synes jeg at jordvarme ville været fedt, men jeg kan bare se en masse udfordringer der vil fordyre eller helt umuliggøre ideen.

Jeg hører hvad i siger omkring overkapacitet, og vejen frem til at finde det reelle varmebehov! skulle der kun dimensioneres for 85% da man tager spidsbelastningerne med el-patronen (og den eksisterende brændeovn vel) så er jeg da i al fald nede på en 9kW model.

Jeg er godt igang med radiator-diagrammet, så jeg skal nok smide det op til jer i nærmeste fremtid. måske det kunne hjælpe nogle andre eventuelt!

Endnu engang tusind tak for jeres input!
 
Varmeihuset
Ved radiator, skriv rummets størrelse og antal meter kolde ydervæge
og hvor stor radiatoren er i rummet
der er stor forskel på et hjørneværelse og et midt i huset
jeg har et kæmpe gæste toilet på 1.05x 1.15meter;o) det er omgivet af varme rum, der er ingen opvarmning i det, men det holder en fin temperatur ,og der ER en ventilations skakt
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Når du begynder at fyre, så aflæs din gasmåler hver dag
ta evt et billede, har du google mail har du også fotoet eller andet, tar du billedet med din telefon, kan den automatisk overføre billedet,
så kan du ved hjælp af dmi se hvor meget du brugte pr dag , der er du nød til selv at aflæse hver dag
gradedage pr uge kan du hente på deres side

så kan du ca regne ud , hvad dit hus bruger pr gradedag, dig gør så at du kan regne ud hvor meget du skal bruge ved minus 14 , selvom vi måske ikke får minus 14

det gjorde jeg fra fyrings start til jeg fik varmepumpe i start januar
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Christian B

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2687&pid=20440#post_20440]Varmeihuset skrev:[/url]

Når du begynder at fyre, så aflæs din gasmåler hver dag
ta evt et billede, har du google mail har du også fotoet eller andet, tar du billedet med din telefon, kan den automatisk overføre billedet,
så kan du ved hjælp af dmi se hvor meget du brugte pr dag , der er du nød til selv at aflæse hver dag
gradedage pr uge kan du hente på deres side

så kan du ca regne ud , hvad dit hus bruger pr gradedag, dig gør så at du kan regne ud hvor meget du skal bruge ved minus 14 , selvom vi måske ikke får minus 14

det gjorde jeg fra fyrings start til jeg fik varmepumpe i start januar


Varmeihuset! Det er sku nogle snedige tricks du har til hurtigt at komme i mål med et seriøst bud på varmeforbruget -og behovet. Jeg er pt. midt i renoveringen af huset, så når vi er flyttet ind her om 2-3 ugers tid, så vil datalogningen blive påbegyndt Wink

Hvad er jeres erfaringer i øvrigt med at lade en varmeflade i et comfort ventilationsanlæg erstatte radiatorer i fx. stue eller køkkenalrum? -Selvfølgelig med de ca. 45 grader frem fra VP
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2687&pid=20441#post_20441]Christian B skrev:[/url]

Hvad er jeres erfaringer i øvrigt med at lade en varmeflade i et comfort ventilationsanlæg erstatte radiatorer i fx. stue eller køkkenalrum? -Selvfølgelig med de ca. 45 grader frem fra VP


Hej Christian
erfaring har jeg ikke, men umiddelbart er min kommentar at det er en dårlig ide.

Med følgende begrundelse, 45 grader varmt fremløb er højt for en varmepumpe, det giver dårlig økonomi. Du burde i meget store dele af året klare dig med lavere fremløb.
Alle varmepumper styrer fremløb efter udetemperatur.
Min VP har fremløb på 40 grader ved nul ude temp
og 44 grader ved minus 10 grader ude.
Jeg opvarmer det meste med radiatorer, så i forhold til ren gulvvarme kører jeg med en relativ høj fremløb.

I dit tilfælde vil jeg tro at du enten får det for koldt i køkken og alrum, fordi din VP ikke vil indstille sig på 45 grader
eller også hvis du tvinger VP til 45 grader som laveste værdi, så får du dårlig økonomi.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
hamselv
Luft har en elendig varmefylde og de luftmængder der skal bruges i stue og køkken/alrum er alt alt for små til at kunne tilføre nævneværdige mængder varme. Når så samtidig vu har en ringe temperatur på varmebærerkredsen kan du ikke producere nogen særlig overtemperatur og systemet vil derfor virke ringe. Sidst men ikke mindst tilstræber de fleste at have et ventilationssystem der er nogenlunde trækfrit. Skal du varme med ventilationsluft, er du nødt til at blæse ind i opholdszonen med en vis impuls. Gør du det når du sommerkøler kaldes det træk. Kører varmepumpen med brugsvandsprioritering får du træk hver gang der varmes vand. Altså, du kan ikke optimere både til køling og opvarmning med samme udformning af indblæsningssystemet. Du kan ikke tilføre tilstrækkelig varme.
 
hanssing
I tillæg til de andre kommentar, så får du i et gammelt hus tydelige kuldebroer ved vinduer med denne type "teater-ventilation", når det er koldt udenfor.

Når man ikke opvarmer med radiatorer, så skal vinduerne være godt isolerende.
 
Christian B
Hej med jer,

Jeg kan oplyse jer om, at jeg er sadlet helt om. En masse bøvl til grund for det, men lang historie kort, så bliver der lagt uponor siccus 12mm gulvvarme ud i hele huset i næste uge! (med undtagelse af det ene toilet og køkken som allerede har el-baseret gulvarme desværre)

Uponors siccus 12 fylder kun 15mm, og man kan montere sit klikgulv direkte på det. helt perfekt til min plan om en VP!
Eftersom varmepumpen nu "kun" skal forsyne ca. 110 m2 med gulvvarme + brugsvand, er der vel ret klare indikationer på, at for et hus på 186 m2, med MAKS 50W/m2 vel højst er behov for en 9kW VP og ikke en 12 kW?

De 47 m2 vinduer og døre i facade udskiftes i øvrigt til 3-lags lavenergiruder
 
hamselv
Er det os der er rådgivere i dette projekt? Er du selv entreprenøren?

Skal det være LV valgte jeg split. Panasonic var nok ikke mit førstevalg. Er mit behov ikke så stort som jeg først antog valgte jeg jordvarme i stedet, hvis det kunne lade sig gøre.

Men at gætte med bind øjnene er ikke lige mig.
 
hamselv
....og gulvvarme med for lavt vandflow (noget smart noget med lille diameter) har vi oplevet noget bøvl med. Pas på med vandflow.
 
Varmeihuset
Hvis der kun er den originale isolering fra 66 i gulvet, så bliver det dyrt med gulvvarme som du beskriver,det vil varme jorden under huset op,

Har dem der vil sælge dig det ikke spurgt til den eksisterende gulvisolering ??
alene det at der nok ikke er kantisolering, så vil dine ydervægge suge varme ud af gulvet
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Hvis 76 m2(40%af huset) skal opvarmes med elgulvvarme, noget som måske ikke har ordenligt isolering under sig, så kommer det også til at koste
HVIS du har isolering under dine andre gulve, så ville jeg, når der alligevel skulle laves gulvarme, få sat en radiator op i de rum med elgulvvarme
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
VarmeMads
Hej Christian,

Kan jeg spørge dig, hvilken en varmepumpe du valgte at gå med?
Redigeret af Admin d. 06-08-2019 21:09
 
hamselv
Så fik du sneget en reklame ind for din side igen, Mads!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,030,874 Unikke besøg
XHTML CSS