HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Er den ikke helt gal?
Kris kris
Jeg sidder her og læser debatten, og må konstatere at den sikkert er helt gal med mine antal starter. Inden instaleringen af varmepumpen lod jeg mig fortælle, at det ikke i dag er nødvendigt at køre med en buffertank, - men jeg bliver mere og mere i tvivl om jeg ikke skulle have en sådan.
Med det forholdsvis varme vejr vi har pt., (14 grader) er det så ikke normalt for varmepumper at starte meget tit?

Er der mon en i forum der har tid til at se på mine tal:

Muret hus 184 m2 2003, ingen brugsvandsopvarmning, 2 personer.
Gulvvarme i beton, under trægulve.
Har tidligere brugt fastbrændselsfyr, med Nova trådløs regulering af rumtemp.

Varmepumpe Nibe Fighter 1125-6. 2x150 m. 40 mm. kolektor + 2x60 m. hovedledning 50 mm.(IPA) (hovedledningen er varmeoptagende)
Jeg har ikke mont. buffertank.ej heller logger.

Efter opstart d. 15.8.07 var varmepumpen tændt i ca. 8 dage. På de 8 dage havde den 376 starter og havde kørt i 34 timer, hvorefter pumpen blev slukket. Jeg formodede at det var den varme udetemp. der var årsag til de mange starter, har jeg ret i det?

Jeg lavede en genopstart igen d. 16.9 hvor displey viste som følger:


Elmåler: 31925 Varmep. starter 403 Varmepumpe tid 35 timer.

Varmepumper kørte herefter til d. 23.9.07 hvorefter den viser:

El måler: 32045 Varmep. starter 549 Varmepumpe tid 53 timer.

Herefter blev pumpen slukket igen. genopstart d 26.9

El måler 32076 varmep. starter 549 Varmepumpe tid 53 timer.


Tallene d. 29.9:

El måler 32145 Varmep. starter 666 Varmepumpe tid 69 timer.

Skal jeg have en buffertank på, eller "Hvor har jeg et problem?"

Hvis der er hjælp at hente her i forum, sender jeg gerne flere info, - spørg bare løs!

mvh kris kris
 
ojacobsen

Citer

Med det forholdsvis varme vejr vi har pt., (14 grader) er det så ikke normalt for varmepumper at starte meget tit?

Korrekt, flere starter med kortere kørsel.

Jeg syntes godtnok at det er mange starter, selv har jeg haft 240 starter i hele september, og den har kørt i 66 timer.
Din kørselstid modsvarer ca. det samme, men starterne bør du bestemt overveje at gøre noget ved. Det bliver selvfølgelig bedre når det bliver koldere, men her i landet er der lange perioder hvor du med det nuværende vil opleve mange starter. Det er da dejigt at de har opfundet buffertanken Wink.

Hvad er den samlede længde gulvvarme-slanger, og dimensionerne?
Har du stadig styring og evt. shunt på din gulvvarme?
Hvad er dine instillinger på pumpen (kurvenummer, forskydning, og antal af gradminutter før den starter)?.

Der kan muligvis reddes noget her...


Hvis de kloge har ret, så skal du have en volumen på mere end 120 liter. Hvis det er 20 mm. PEX, så skal der altså have 600 m. PEX (meget groft regnet!), det er da en slat.

Har lavet så jeg kan koble min buffertank ud, og starterne steg til mere end det dobbelte. Dette er med 200 liter buffer. Med den gamle 60 liter tank var der lidt flere starter....
Redigeret af ojacobsen d. 29-09-2007 14:51
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Kris kris
Hej O.J. og tak for svaret. Du lyder ikke som om du er meget overrasket ove mine tal ? Jeg syntes at kunne se, ud af den anvendte smileys, at du mener det ville være en god ide, at montere en buffertank?
Det er helt forfærdelig, - jeg har spurgt den VVSer der lavede gulvvarmen for 3 år siden, hvor mange meter gulvsl. der er anvendt. han ved det ikke! Størrelsen kan jeg muligvis få oplyst, men er det ikke standart?
I første omg. glemte jeg at fortælle at VVSeren havde glemt at lave en varmeberegning på stuen, - der er højt til kip og tre udv.vægge, og ydermere mange ruder. Det medførte, at de var nødt til at eftermontere en stor opretstående radiator bag stuedøren. Den radiator indeholder selvfølgelig meget vand. Vil du mene jeg skal forsøge at finde frem til div. data, så det er muligt at sætte l. antal på anlæget?
Nu er jeg nødt til at udstille mig som halvdum, men jeg kan ikke se ud af de benævnelser du bruger, hvad det er for tal du gerne vil have.

Pumpen er sat på varmekurve 5. Jeg ved ikke lige hvad du mener med forskydning og antal gradminutter, men jeg har lige læst displayet af for de informationer det giver:

Fremløb 28 (30)grader
Udetemp. 14 grader
Retur 28 (53) grader
Brine ind 13 grader
Brine ud 12 (-8) grader
Varmekurve 5
VP starter 673
VP tid 70
Grundindstilling 0 10 Danmark

Varmepumpen starter ved 25 grader og slukker ved 47 grader.

Mht. gulvvarme shunten, så har jeg først ændret den i dag. Den montør der startede anlægget op, var ovre i boligen og så hvad jeg havde på af styring, men bad mig ikke ændre det.

Jeg har kørt med pumpen til dato, med nogle af rummene der var delvis lukket på returen, og tre rum lukket. Det var sikkert ikke så heldigt, da der så er det mindre vand at varme på.

Alle ventiler er nu åbne, (undtaget soveværelse) og jeg har planer om at styre indetemp. i hele huset på shunten, hvad mener du om det?

Det skal da også lige nævnes, at varmepumpen står i en anden bygning end den den opvarmer. Der er ca 12 m. til boligen, hvor vandet føres i isolerede rør.

mvh kris kris
 
ojacobsen

Citer

Hej O.J. og tak for svaret. Du lyder ikke som om du er meget overrasket ove mine tal ? Jeg syntes at kunne se, ud af den anvendte smileys, at du mener det ville være en god ide, at montere en buffertank?

Ikke nødvendigvis, jeg er bare glad for selv at have én, men jeg tror i alle tilfælde at det vil hjælpe dig.

Citer

Vil du mene jeg skal forsøge at finde frem til div. data, så det er muligt at sætte l. antal på anlæget?

Njaa, vi kan jo gætte lidt: standard PEX. Jeg har ca. 180m. til 60kvm. Da dit hus er tre gange større, så bliver det 540m. I dem vil der være ca. 108l. Du kunne nok godt bruge noget mere volumen. Lav evt. et forsøg med en gammel varmtvandsbeholder i serie med anlægget.

Citer

Nu er jeg nødt til at udstille mig som halvdum, men jeg kan ikke se ud af de benævnelser du bruger, hvad det er for tal du gerne vil have.

Man er absolut ikke halvdum fordi man ikke har prøvet at trykke på samtlige knapper i ét væk, og det er ikke nødvendigvis let... hvis ikke lige der er én der har givet et tip. Og her kommer det:
Forskydningen er den du laver på det lille drejepotentiometer der sidder på kontrolpanelet. Der er en skala, og det er her man forskyder kurven. Man ændrer altså ikke kurvens hældning, men i stedet lægger man til, eller trækker fra den beregnede kurve. Jeg antager at du har den i midterstilling, altså 0.

Den er lidt værre når man skal finde den indstillede værdi for antal af gradminutter:
Hold nedan-pilen ind i ca. 8 sekunder. Nu dukker der et tal op i displayet. Dette er status for den aktuelle gradminut beregning. Hvis pumpen lige er startet vil tallet være med et minus foran, og hvis den lige er stoppet vil den være i plus.
Nu trykker du på plus tasten, og så fremkommer der to nye tal. Hvis der ikke er ændret står der nok 60/300..?..
De 60 er det tal der angiver hvor meget dine gradminutter skal gå i minus før pumpen starter. Ét gradminut er f.eks. én grad under det beregnede fremløb i ét minut, eller, som et andet eksempel, 2 grader under i 1/2 minut.
Hvis du nu trykker på + tasten vil de 60 blive til 61, altså der vil gå ét gradminut mere inden pumpen vil starte.
Jeg syntes din pumpe går meget højt op i temp. inden den stopper, så du skal måske være lidt forsigtig når du justerer denne værdi... men prøv evt. at sætte den til 90 i stedet for 60, og så se hvad der sker.
Når du har tastet dig frem til 90, så skal du trykke 11 gange på nedad-pilen, og så er du tilbage i det almindelige menusystem.
Det er ikke helt sikkert at det er 11 gange, der kan jo være tale om forskellig software version.

Citer

Alle ventiler er nu åbne, (undtaget soveværelse) og jeg har planer om at styre indetemp. i hele huset på shunten, hvad mener du om det?

Personlig har jeg ingen anden styring end varmepumpens kurve, og så kan den justere lidt v.h.a. min indeføler. Det fungerer fint, og det er så dejligt enkelt. Pumpen har en funktion hvor man kan begrænse den maksimale temperatur, så shunten virker lidt overflødig i mit tilfælde. Jeg kan ikke rådgive 100%, men jeg mener at du skal styre det med varmepumpen. Det er derfor at der er alle de mange kurver at vælge imellem.

God fornøjelse!
Redigeret af ojacobsen d. 29-09-2007 16:50
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Kris kris
Hej igen.

Jeg har lige været ovre og se på herlighederne. Da jeg begyndte at klikke mig ind på den værdi du omtalte (GM) stod pumpen stille, men GM stod på - 49. Jeg forstod dig således, at den skulle stå i plus når pumpen ikke kørte?

Den stod rigtigt nok på 60/300, jeg ændrede til 80/300, jeg er den forsigtige type.
Pumpen startede umiddelbart efter. kl. 16.12 25 graders fremløb.

Pumpen stoppede kl.16.24 40 grader fremløb. Herefter stod gradmin. på 0.

Har du en mening om loggere. For mig at se, er der ikke ret meget at bruge den til når først anlægget er kørt ind, eller tager jeg fejl ?

Har du en ide om hvad det ca. koster?

Skal der ændres på VVS inst., eller er det kun elektrikkerarbejde?

Tak for dine svar,- nu vil jeg prøve at køre en uge og se om ændringen har givet resultat.

mvh. k.k.
 
ojacobsen

Citer

Jeg har lige været ovre og se på herlighederne. Da jeg begyndte at klikke mig ind på den værdi du omtalte (GM) stod pumpen stille, men GM stod på - 49. Jeg forstod dig således, at den skulle stå i plus når pumpen ikke kørte?

Det er helt korrekt det du så.
Den har på daværende tidspunkt været under den beregnede temperatur i 49 gradminutter (grader under beregnet ganget med det antal minutter den har været det), og så passer det fint at den starter, da den starter ved 60 gradminutter under det beregnede.
Når pumpen kører stiger temperaturen, og til at starte med tæller dine gradminutter yderligere ned mens temperaturen er under den beregnede. Når den kommer over den beregnede tæller den så tilbage igen, og på et tidspunkt går regnestykket op (ved GM=0), og pumpen stopper. Herefter vil du et stykke tid være over den beregnede, og nu tæller den pluds... indtil det vender igen.
Altså: en del af tiden er den over det beregnede, og en anden del er den under. Sumen af disse skulle gerne give den beregnede.

Citer

Har du en mening om loggere. For mig at se, er der ikke ret meget at bruge den til når først anlægget er kørt ind, eller tager jeg fejl ?

Hvis ikke du syntes det er hyggeligt at følge med i, så er en logger en dyr investering for bare at se nogle kurver. Det er suverænt når man justerer/ændrer parametre, men de fleste danskere vil nok bare have en kasse der klarer deres behov, og så iøvrigt ikke tænke mere over det.
Min logger har kostet mig et par tusind (har mange følere), og udover dette skal der købes en PC, der iøvrigt skal køre hele døgnet (der findes nok bedre/dyrere løsninger). Det er altsammen svagstrøm, så det kan du selv klare.
Men det er jo skægt at kigge på. For et par timer siden ændrede jeg fra buffertank til volumenforstørrer, og temperaturen er allerede steget lidt... men det betyder jo ikke at alt er perfekt, så jeg kigger med det næste døgn....
Linket er i min underskrift.

Man burde egentlig leje denne type loggere ud, så folk kunne justere deres anlæg ind, og så videre igen Cool
Redigeret af ojacobsen d. 29-09-2007 18:52
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz

Citer


Mht. gulvvarme shunten, så har jeg først ændret den i dag. Den montør der startede anlægget op, var ovre i boligen og så hvad jeg havde på af styring, men bad mig ikke ændre det.

Jeg har kørt med pumpen til dato, med nogle af rummene der var delvis lukket på returen, og tre rum lukket. Det var sikkert ikke så heldigt, da der så er det mindre vand at varme på.

Alle ventiler er nu åbne, (undtaget soveværelse) og jeg har planer om at styre indetemp. i hele huset på shunten, hvad mener du om det?



Det er bedst at lade alt stå helt åbent og at køre uden anden styring end varmepumpen. Kun hvis du absolut vil have det koldere i et rum, bør du skrue ned der.

Men altså, lad varmepumpen styre tingene.

Hvis du er interesseret i at følge med i, hvordan pumpen opfører sig under forskellige forhold, er det en god ide med loggere. Se blandt andet [url]http://www.varmepumpsforum.com/catalog/[/url] og [url]http://www.husdata.se/[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Kris kris
Nu har VP så kørt i et døgn siden jeg læste af sidst.

Da jeg lagde vejen om ved teknikrummet for et kvarter siden, var der 4 rum der var lukket ned af automatikken, jeg havde ellers stillet termostaterne i alle rum til 25 grad. Det kommer da lidt bag på mig, for der er kun 20 grader i de omhandlede rum. Hvad sker der ? Skal jeg fjerne ventilerne fra anlægget ?
Jeg forstår ikke, hvorfor ventilerne lukker, når jeg forlanger 25 grad..

Den ændring jeg lavede i går ( for 24 timer siden) hvor jeg ændrede gradminutter fra 60/300 til 80/300 har ikke givet nogen effekt! Er det mig der er for utolmodig, eller er det bare ikke ændring nok?

Jeg bemærkede også, at der til tider ikke er forskel på brine U og brine I, jeg mener det optimale er en forskel på 3 grad.

Nedenstående er mine aflæsninger:
S.pr.
Dato Elmåler Forbrug døgn VP.start VP tid

06.09 31796 376 34 timer
07.09 31816 401 35 timer


16.09.07 31925 403 35 timer
17.09.07 31956 31 kW 58 461 45 timer
18.09.07 31969 13 kW 19 480 47 timer
19.09.07 31982 13 kW 12 492 49 timer
20.09.07 31996 14kW 15 507 50 timer
21.09.07 32009 13 kW 14 521 51 timer
22.09.07 32025 16 kW 15 536 52 timer
23.09.07 32045 20 kW 13 549 53 timer


26.09.07 32076 549 53 timer
27.09.07 32099 23 kW 43 592 59 timer
28.09.07 32122 23 kW 38 630 64 timer
29.09.07 32145 23 kW 36 666 69 timer
30.09.07 32169 24 kW 41 707 76 timer

Jeg ved ikke om jeg kombinerer mine små grå forkert, men jeg kan ikke se hvorfor der er så stor en forskel på tidsrummet 19.9 til 23.9
og 26.9 til 30.9.
Udetemp. har i begge perioder været nogen lunde den samme.

Jeg har ud over at ændre på GM ændret på Schuntreg.

17.9 ændret fra 9 til 5
18.9 ændres fra 5 til 3
26.9 ændret fra 3 til 5

Har jeg nogen grund til at føle hovedbrud? Jeg syntes stadigvæk jeg har alt for mange starter.

mvh. kris kris
 
PeterKunz

Citer

Kris kris skrev:

Da jeg lagde vejen om ved teknikrummet for et kvarter siden, var der 4 rum der var lukket ned af automatikken, jeg havde ellers stillet termostaterne i alle rum til 25 grad. Det kommer da lidt bag på mig, for der er kun 20 grader i de omhandlede rum. Hvad sker der ? Skal jeg fjerne ventilerne fra anlægget ?


Har du prøvet at lukke ventilerne helt op?

Citer

Jeg bemærkede også, at der til tider ikke er forskel på brine U og brine I, jeg mener det optimale er en forskel på 3 grad.


Har du aflæst brinen mens pumpen kører. Hvis ikke pumpen kører, er brine ind og ud som regel ca. ens.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Hvis der er fire rum, som er lukket ned, vil du få mange starter, fordi pumpen får for lidt at arbejde med. Den er jo dimensioneret til at betjene hele huset.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Kris kris
Tak for din reaktion. Der er trådløs kommunikation på mine rumfølere, så derfor regnede jeg med, at en indstilling på 25 grader ville være nok til at holde ventilerne åbne. Jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal kunne åbne dem, uden at afmontere dem.
Du har muligvis ret, når du skriver at forskellen i brine temp. kun kan aflæses når VP kører, det vil jeg lige undersøge.
 
ojacobsen

Citer

Jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal kunne åbne dem, uden at afmontere dem.

Så vidt jeg kan se er det muligt at melde de enkelte telestater ud af systemet, spørgsmålet er så bare om de er åbne eller lukkede nåt de er meldt ud?
Mon ikke leverandøren kan svare på det?

Vedr. dine gradminutter, så nytter det ikke meget at justere når der ikke er tilstrækkeligt med vædske at køre mod. Når du har fået åbnet alle ventiler, så skulle du gerne kunne mærke en forskel.
Jeg nævnte tidligere det høje fremløb ved pumpestop. Dette er selvfølgelig p.g.a. de lukkede ventiler. Når du kører mod den samlede vædske skulle temperaturen gerne stige langsommere, og dermed ikke nå en så høj temperatur inden gradminutterne er afviklet.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
ojacobsen
Kom lige til at tænke på en anden ting der kunne forsøges med indtil du har fået ventilerne åbnet.
Prøv at vælge kurve 4 i stedet for 5. Kredsene lukker jo fordi at der er tilstrækkeligt varmt. Er temperaturen OK i de rum hvor den ikke har lukket for kredsene?
På den måde er der længere til "loftet" inden dit system lukker for kredsene.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Kris kris
Ventilerne har været åbne hele dagen. Jeg bruger Roth termomotore.
Disse motore er "klikket" ned over ventilerne. Hvis det viser sig, at de igen lukker for et rum, så tager jeg dem af. Hvis jeg tager motorene af, er ventilerne åbne.
Fra d. 19 til d.20.9 prøvede jeg at køre på varmekurve 4, -det syntes jeg ikke gav nogen effekt.
Jeg vil prøve at gå ned på varmek.3 i morgen, så må vi se hvad der sker,- først i morgen, for ikke at tage for mange tiltag på samme tid, så kan det jo være svært at hvide hvad der har givet udslaget.

Tak for interessen, jeg melder resultatet her, også et event. manglende resultat.

mvh kris kris
 
ojacobsen

Citer

Jeg vil prøve at gå ned på varmek.3 i morgen, så må vi se hvad der sker,- først i morgen, for ikke at tage for mange tiltag på samme tid, så kan det jo være svært at hvide hvad der har givet udslaget.

Med gulvvarme i beton skal du nok vente et par dage inde det har stabiliseret sig. Jeg tror måske at kurve 3 er lige lav nok, men hvis der om et par dage er varmt, så drej "rattet" (forskydningen) ned til '-1' eller '-2'.
Iøvrigt dejligt pragmatisk med én ting ad gangen, vi har jo resten af livet til at justere vores jordvarme Grin
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
hvac
Med de udetemperaturer vi har nu er kurveindstilling nærmest værdiløs. Kurven giver først noget der kan mærkes under 5gr. Over ca 5 gr er det parallelforskydningen af kurven du skal have fat på, som .jacobsen så rigtig t skriver. Er huset med ren gulvvarme som varmebærer, burde du vente mindst een dag, helst to mellem hver justering. Ellers er du totalt på herrens mark og har en kinamands chance for at vide hvad der hjælper.
 
hvac
Hvis du slet ingen radiatorer har, lyder kurven iøvrigt lidt småhøj. Hvad svarer den til ved -12, i fremløb altså?

PS Iøvrigt kunne det lyde somom en øgning af installationens vandvolumen ikke ville være nogen ringe ide. Altså en bette buffer.
 
Kris kris
Jeg tror resultatet bliver at tilslutte en buffer.( er der nogen der har indsigelser hvis jeg siger 200 l.? i den udførelse ojacobsen beskrev tidligere i tråden.)
Det antal startet jeg har nu, vil jo blive en tilbagevendende begivenhed hvert for og efterår.

Det er korrekt, jeg har kun slanger i gulvene, - sådan da. Jeg har tidligere i tråden skrevet at jeg har 1 (skriver en) radiator,som blev eftermonteret i min stue. Den er stor, så den må jo indeholde en del liter, hvor mange ved jeg dog ikke, men iøvrigt har jeg ikke problemer med indetemp., den er konstant 20 grader.

Vist har vi da hele livet for os, - nogle har blot mere end andre!

Hvis der er en der har skrevet en privat besked til mig, så prøv venligst igen, der var noget der gik i udu.Wink

mvh. kris kris
 
hvac
Alt hjælper også 200 liter. Hvis radiatoren er grueligt overdimensioneret, ville jeg indstille kurven som om jeg havde total gulvvarme. Dvs LAVT. Jeg tror den har været noget for højt indstillet. Mit bedste råd er, pil alle de der termostattingester af. Juster vandmængden på din fordeler, indtil alt følges ad og passer. Tilpas kurve og forskydning til det passer - glem rumreguleringen. Det er noget den onde har skabt (til drift med varmepumper).
 
Kris kris
Jeg glemte hvac.

Du spørger:Hvis du slet ingen radiatorer har, lyder kurven iøvrigt lidt småhøj. Hvad svarer den til ved -12, i fremløb altså?

I min ufattelige uvidenhed må jeg bede dig om at pensle det lidt mere ud!

Hvis det handler om, at jeg skal ud og aflæse noget, så gør jeg gerne det, men jeg skal ha besked på hvad jeg skal aflæse!

Tak for interessen

mvh. kris kris
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 27

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,036,369 Unikke besøg
XHTML CSS