HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
kompetent rådgivning i valg af varmepumbe til 580m2
hamselv
Normalt anvender man pc baserede regneprogrammer. For vores vedkommende et beregningsprogram hvor du lægger data for varmeanlægget ind og henter vejrdata for området.

Nu ved jeg ikke hvor vi er henne, men et eksempel kunne være Enkøping.

50000 kWh netto tilført til huset og varmt vand. Max 50 gr fremløb ved dimensionerende udetemp.

Forslaget hedder så:

18,6 kW varmetab ved DUT (-20,6 gr)
Forslag 14 kW VP (jeg ville nok vælge 17 kW)
Drivenergi 14280 + 530 til elpatron ialt 14810 kWh
Minimum 900 meter slange (igen skader lidt ekstra ikke)

Dvs indregnes elpatron driften fåes årseffektfaktor 50000/14810 = 3,3

Regnes bjergboring bruges så vidt jeg kan se samme tal. Min 2 huller ialt min 265 meter. (Dette har jeg ingen erfaring i)

Regnes L/V peger programmet på:

17 kW (den største)
Driveenergi 17320 + elpatron 3730 ialt 21050
Forventet årseffektfaktor INCL elpatron 50000/21050 = 2,38

Skal det beregnes som bivalent skal det skilles lidt mere ad.

Sydkoel
Jeg lavede lige en hurtig beregning i mit program:

Ved et årligt varmebehov på ca. 32ooo kwh timer giver en jordvarmepumpe en cop på 3,53 og en luft/vand gav cop på 3,11. Detter er selvfølgelig beregnede cop faktorer.

Forskellen giver ca. 2000 kwh og groft omregnent vil dette give ca. 4000,- om året at luft/vand pumpen er dyrere.

Ved en merudgift på jordvarme på 50.000 kr. vil det give en tilbagebatalingstid på 12,5 år... Altså 12,5 år før du "tjener" penge på jordvarmen i forhold til et luft/vand - anlæg !

Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

hamselv
Husk at regne med midt-Sverige (hvis du vil sammenligne med mine beregninger). Jeg regnede med Enkøping udedata, og MEDTOG elpatronen i årseffektfaktoren, for at kunne sammenligne ordentlig.

JanHansen
Er i vimmer for en service.
Da jeg har pellets fyr og ikke regner med at skille mig af med det, (det er kun 3 år gammelt, står i huset) - vil jeg køre pellets som tilskudsvarme i stedet for el-panna. Det giver en kw kostpris på ca 70 øre i stedet for 1,30 (svenske) Endvidere, har jeg tænkt mig at installere en vedpanna (brændefyr) og bruge tid på selv at skaffe brænde billigt. Det gør vel, at det bedste jeg kan købe er luft/vand varmepumpe (regner så med at købe ctc 125 på 25 kwt, hvor jeg kan slutte både vedpanna og pillefyr til. I løbet af året vil jeg så spare brænde sammen til de 3-4 kolde måneder, hvor jeg så vil kunne fyre billigere end varmepumpen. Med en stor vedpanna og 2 stk 2000 liter acku tanke er jeg godt kørende med høj temperatur i rørene i de kolde måneder, og kan så spare på kræfterne og lade varmepumpen og pillefyret klare skærene i de varmere måneder. Fordelen ved dette vil også være, at en kortere tilbagebetalingstid på varmepumpen giver bedre mulighed for tidligere udskiftning da der må forventes at ske rigtig meget på dette område de næste år (har blandt andet hørt om nogle drenge på dtu der har fundet metode til at køle med kun 1/7 del energi af et normalt køleskab. Om dette er muligt at overføre, ville det give cop værdier på omkring 20.. og så vil man nødig have en gammel svend og stå og betale af på...)

takker meget for hjælpen... nu er det vist et nyt forum jeg skal på da jeg skal have hjælp til valg af brændefyr

med venlig hilsen

Jan Hansen

Stroh
Min hovedbygning er omkring samme størrelse, 525 m2 bliver varmet op, hvor 185m2 er kælder. Det går helt fint med et IVT Greenline HT Plus E17. Der er nedgravet ca. 900 meter rør.
Isoleringen er som det nu er, i en 104 år gammel hovedbygning, men der er absolut ingen problemer med at holde varmen, og forbruget har været på omkring 20.000 kr om året i el.

Jeg har lige fundet dette forum, fordi jeg skal have mere info om hvordan det hele egentlig fungerer.
Redigeret af Stroh d. 10-01-2010 21:56

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.