According to the 2007 book Legionella and the prevention of legionellosis[1] from the World Health Organization, temperature affects the survival of Legionella as follows:
Above 70 °C (158 °F) – Legionella dies almost instantly
At 60 °C (140 °F) – 90% die in 2 minutes (Decimal reduction time (D) = 2 minutes)
At 50 °C (122 °F) – 90% die in 80–124 minutes, depending on strain (Decimal reduction time (D) = 80–124 minutes)
48 to 50 °C (118 to 122 °F) – can survive but do not multiply
32 to 42 °C (90 to 108 °F) – ideal growth range
25 to 45 °C (77 to 113 °F) – growth range
Below 20 °C (68 °F) – can survive, even below freezing, but are dormant
Other sources[26][27][28] claim alternate temperature ranges:
60 to 70 °C (140 to 158 °F) to 80 °C (176 °F) – Disinfection range
66 °C (151 °F) – Legionella dies within 2 minutes
60 °C (140 °F) – Legionella dies within 32 minutes
55 °C (131 °F) – Legionella dies within 5 to 6 hours
20 to 45 °C (68 to 113 °F) – Legionella multiplies
20 °C (68 °F) and below – Legionella is dormant
[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2578&pid=19449#post_19449]Varmeihuset skrev:[/url]
Om sommeren , hvor der ikke er behov for opvarmning af huset
hvad ville være bedst rent DRIFTS økonomisk
en gennemløbsvandvarmer den kan sidde i kælderen næsten direkte under bruseren
eller en varmvandsbeholder med elpatron ,men den sidder i en afstand der nødvendiggør metalrør , med deraf tab
Du giver selvsvaret. Der er ikke varmetab ved stilstand af genemstrøms varmeren (den er self. flowaktiveret), det er der ved alm. varmebeholder. Ergo driftsøkonomisk altid en genemstrømsvarmer - men sjældent i praksis hvis der er en eksisterende løsning.
Citer
eller en varme pumpe der kan levere varme til raDIATORER OG BRUGSVAND ,men om sommeren kun kører for at lave brugs vand men den sidder i en afstand der nødvendiggør metalrør , med deraf tab
Dette kan ikke besvares uden nogle antagelser:
Forbrug 1 brusebad af 10 minutter, af ca. 10kW (Typisk 8-14kW) = 1kWh
Varmepumpe L/V, fremløb 55C til brugsvandsbeholder, COP 2.5
20m isoleret rør tilfremføring, uden cirkulation - dvs. neglicerbart tab idet der er et fast tab på afkøling efter brugscyklus, og ellers kun marginalt tab under brug.
Varmebeholder http://www.stiebel-eltron.dk/ste_shared/pdf/data/E_6726_0_dk_Danish.pdf
Varmetab per døgn ca. 1.1kWh.
Bosch har en med 123W (Energiklasse D!) hvilket giver ca. 3kWh per døgn, så lad os tage den.
Lad os lægge 1kWh til for rørerne
Så det kan driftsøkonomisk betale sig at bruge varmepumpen frem for gennemstrømningsvarmer, hvis besparelsen er mere end ca. 4kWh per døgn. Besparelsen ved L/V COP 2.5, vs. elvarme udgør (2.5-1)/2.5=60%. Altså skal varmtvandsforbruget overstige 6-7kWh før det kan betale sig vs. gennemstrømning på forbrugsstedet. Ved et eneste brusebad kan det altså ikke betale sig i elforbrug om sommeren.
Det er dog altid bedre end en el-beholder der jo lider af samme tab. Det hele afhænger selvsagt af isoleringsgraden for beholderen, og forbrugets størrelse. Og så er der lige det med anlægsomkostningerne, som ikke er med ovenfor.
Jøsses det er spændended med sådan et oliefyr
ville jo lige isolere fyret
og kikkede så lige til den panserslange der gik på brænderen
det så mistænkeligt ud som en dråbe olie ??, ikke godt, da der sidder en tank med 870 liter i den anden ende ;o)
pirkede så lige til den, og vupti kom der en lille stråle olie
f,,, je var ved at ski,,, en snemand
fik hurtigt lukket for hanen som heldigvis var der , ellers havde det endt skidt
tænk hvis det var sket imens jeg ikke havde været der , eller bare lige et par timer ??
nå, så fyret blev ikke fyret op lørdag , men det blev isoleret
lørddag aften fik jeg kontakt til en yderst flink oliefyr service mand
og søndag var der en ny slange på brænderen
Ny har fyret været tændt siden søndag , og jeg har efterhånden fået stillet radiatorerne til de gir den temp i rummene som jeg vil ha, det med dørene lukket
det har dog tilfølge at gangen med den lille fimsede radiator , bliver varmere end ønsket , der er pludselig gulvarme lige over hvor fyret står i kælderen , og hjørnet af væggen er jo skorstenen , så der kommer der også varme ,,radiatoren er kold
kælderen er 22,8 i fyrrummet, de to andre rum er 18
i det ene er der en ventilator ,der skal sørge for at der ikke i hjørnerne er koldt dødt luft , i rum to skal der også en ind
bryggerset som ligger oppe for enden af trappen fra fyrrummet, er der 20.8 grader
der er en del rør som kan få noget isolering, det vil bringe temp ned i både fyrrum og bryggers
når /HVIS jeg sætter en lufluft varmepumpe op
så vil ingen af radiatorernei overdelen af huset, be om varme
det vil medføre at fyret kører mindre , det vil medføre mindre gulvvarme i gangen
det rum der også er direkte i kontakt med skorstenen, det er også varmere end ønsket , men det vil også få mindre varme af samme grund
det jeg skrev om ang lidt tilskuds varme i meget koldt vejr , det er løst ;o)
det er så simpelt som at lukke døren til et af rummene
så kan/skal varmepumpen ikke varme dette rum , fyret overtager rummets opvarmning + det vil gi lidt mere gulvvarme pga forøget drift af fyret
dermed aflastet varmepumpen, men kun hvis det ønskes
Men nu flere spørgsmål
på fyret er temp sat til 60 grader
når der varmes op. så slår brænderen fra når termometeret på fremløb står på 62
temp stiger HELT TIL 72 EFTER fyret er slukket
derefter går der alt imellem 50 minutter til 90 minutter, inden temp når 58 , og fyret starter op igen
så kører det mellem 6 og 8 til små 9 minutter ,og vi rammer atter 62 , og brænderen slår fra
i forgårs med høj sol, der havde jeg 23 grader i huset
reelt behøvede jeg ikke fyret, undtagen til kælder varme
men da fyret jo prøver at holde de 60, kører det , med gulvarme til følge
hvor lavt kan jeg sætte fremløb til uden at gøre skade
med en lavere fremløb, vil det gi mindre varmetab i dagtimerne, hvor solen gør sit
og specielt hvis der kommer en varmepumpe i stuen
fyret skal arbejde mindst muligt, sålænge det ikke er til skade
mit nuværende forbrug fra den anden okt, til nu den 15 ,,,ligger på 5,38 eller 5,55 liter pr dag alt efter om jeg kun tar de sidste 9 dage eller alle
da du havde et forbrug på kun en halv liter,, så må fyret jo næsten aldrig ha kørt ?
hvor langt ned i intervaller kan skorsten og fyr tåle at komme ned på ?
specielt om vinteren,det er jo kun en situation jeg evt skaber ved at holde selve huset varmet op med en luft til luft varmepumpe
fyret skal kun holde kælderen på ca 20 til 18 grader, evt mindre
pt holder jeg dørene åbne dernede , og fyret + rør holder fyrrummet på lidt over 20 grader , og de andre rum på 18 , det med lukkede radiatorer
det er fint med mig , men når hvis en varmepumpe kommer i spil , BURDE fyret gå ned i ydelse , det ville medføre mindre afgivelse til luften dernede, men det kan løses ved igen at åbne for radiatorerne
Det jeg er nervøs for , er at selv om selve husets energibehov dækkes, så skal fyret køre pga kælderen og varmt vand
varmt vand kunne evt undværes ,
tænkte så at HVIS JEG SATTE EN LUFT LUFT OP, og at fyret brugte mere end det var rart
så kunne man som forsøg slukke fyret , og så sætte en elradiator op, den skulle ha en måler på , så ville man finde kælde3rens energibehov
alt efter hvor stort eller hvor lavt , ville det være billigere end fyret , og det ku gi et fingerpeg om hvad en varmepumpe skulle levere
det fik mig så til at tænke, det kan man jo også gøre med selve huset
dvs at man midlertidligt sætter en el radiatoe i stuen + en blæser
det samme i kælderen
så kan man måle forbruget , og høster den viden
hvis mit nuværende forbrug er 5,5 liter olie pr dag
og fyret har en 65% udnyttelse
så gir det 5.5 x 6,5 KW= 35,76 KW
det deler vi med 24 timer =1,49KW
teoretisk skulle det kunne holde den nuværende temp i huset
spørgsmålet er hvor meget henholdvis kælder og hus tar
det kunne andre der går og overvejer jo også gøre
evt gentage det i den koldeste tid
lyder det helt tosset ?
kan man evt overføre ens forbrug fra nuværenede temperaturer , til den koldeste del af vinteren ? dvs at hvis man bruger xx ved 8 grader middel, så bruger man yy ved minus 10 grader middel ?
Ubs linien
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
da du havde et forbrug på kun en halv liter,, så må fyret jo næsten aldrig ha kørt ?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
skulle ikke ha været med, det er fra en anden tråd
Nå,, forbruget på de sidste 26 dage har været lige en snert under 150 liter
men lad os sige 150
det ville gi 150 /26=5,769 liter pr dag
det har været koldt , og resten af måneden ser ud til at blive mildere
så lad os bare gange det med 31 =178,846 liter for oktober(som dog har været meget kold ,,en af de 7, koldeste )
hvis oktober typisk udgør 9% af det årlige forbrug
så vil hele året koste 178,846/ 9x 100=1987,1794 liter
i det er der til et bad hver fjerde dag , mere har jeg ikke været i bad hjemme (mange der hver dag går i bad på arbejde, er endnu mindre i bad hjemme)
Havde der boet en normal familie på 4 , skulle man lægge næsten 4x 130 liter oveni ,og så ville hustandens forbrug ende ,ca 2500 liter
på søndag har fyret kørt i 4 uger
dem kan jeg se på DMI fra på mandag
så på søndag bliver alle radiatorer i stueplanet slukket, og en 2000watt varmebæser sat op på samme sted som en luft luft cA VILLE KOMME TIL AT SIDDE
det blir dyrt ;o)
men jeg vil få et tal på hvor meget en varmepumpe ville ta af slæbet
når det så har kørt en uge , vil jeg slukke fyret , og sætte en elradiator til i kælderen
nu vil jeg så ha et totalt elopvarmet hus ,Se DET blir fandeme dyrt, men det er lære penge
når jeg så har husets varmeforbrug pr graddag, kan jeg se hvad huset kræver, OG ca hvor effektivt fyret udnyttede olien
så på søndag bliver alle radiatorer i stueplanet slukket, og en 2000watt varmebæser sat op på samme sted som en luft luft cA VILLE KOMME TIL AT SIDDE
det blir dyrt ;o)
men jeg vil få et tal på hvor meget en varmepumpe ville ta af slæbet
når det så har kørt en uge , vil jeg slukke fyret , og sætte en elradiator til i kælderen
nu vil jeg så ha et totalt elopvarmet hus ,Se DET blir fandeme dyrt, men det er lære penge
når jeg så har husets varmeforbrug pr graddag, kan jeg se hvad huset kræver, OG ca hvor effektivt fyret udnyttede olien
ill be back ;o)
Hej Varmeihuset
Når du laver dette eksperiment, så husk at graddage forudsætter at temperaturen inde i huset er ca 20 grader, så det skal du holde med din elopvarmning for at kunne vurdere dit forsøg.
Her til skal du også tage hensyn blæst og solindfald, eller mangel på samme.
Bemærk at det kan flytte graddagenes forventede forbrug 10-20% afhængig af blist og sol osv
så bare en enkelt uges forsøg med energiforbrug og graddage vil give dig et fingerpeg, men ikke noget bare rimeligt sikkert signal om dit årsforbrug.
Kan du ikkebare benytte den sidste måneds olie forbrug og derfra se på det beregnede forbrug.
et gammelt fyr har måske en virkning på 70-75%, så her svarer 1L olie til 7-7,5 kWh
dit forventede årsforbrug i olie 2000L svarer til ca 15000kWh energi til opvarmning
Hvis du antager en års COP på 3, så svarer det til et elforbrug til varmepumpen på ca 5000kWh
med en kwh pris til elopvarming på ca 1,50 til 1,60kr/kWh
Ja så kan du få en rimelig vurdering af din udgift for opvarmning med varmepumpe.
Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme
Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
Jeg har sat mit fyrs effekt så lavt som 65%
jeg har ikke 20 grader i huset, men lidt mindre , men forholdet i forbruget burde være ens ville jeg mene ?
det med varmeblæseren , er ikke kun for at finde forbruget, det er også hvor meget den kan lokkes til at overtage slæbet fra fyret, varme fra kælderen vil jo uønsket delvis opvarme huset
og jeg er nervøs for om fyret vil levere varme billigt nok ved et yderst lavt brug
det vil blæseren gi svar på
prisen på olieforbruget , plus elforbruget, dog delt med den cop som en varmepumpe ville ha kørt med, skulle jo gerne ende med en noget lavere pris, end hvis kun fyret havde taget slæbet
Lige for at pointere, det er kun det øverste af huset jeg pt planlægger at opvarme med en luft luft varmepumpe
jeg er NØD til at ha fyret kørende, delvist for at opvarme kælder, også når huset overdel IKKE ber om varme
og delvist til varmt brugsvand , og badeværelset, det vil jeg helst kunne ha døren lukket indtil
Nå,, Søndag ca kl 1845 stoppede fyret efter en opvarmning , så blev alle radiatorer i huset lukket ned , undtagen den på badeværelset
fyret er stadig tændt , men det var for at ha en ens startbasis
en varmeblæser blev sat på en klapstige, sådan en med en platform på
den står ca der hvor en luftluft varmepumpe ville skulle sidde
dog knapt så højt
den har to stillinger , 1000 og 2000 watt
den har termostat styring , så jeg satte den på 1000 watt , det vil gi længere varmepust , og dermed mere jævn varme
det første døgn brugte den ifølge en energimåler 16,76kilowattimer
det var jo ikke meget ;HMM 0,698 kwh
men gulvet i gangen afgir stadig al for meget varme fra fyret
og en del varme ER lagret i al betonen
det samme i de rum hvor der har løbet varmt radiator vand under gulvet
De sidste par timer er forbruget også steget til 0.782kwh
men allerede nu er fyret gået meget langt ned i drift ,og der er stadig varmt nok i kælderen
nu skal rørene isoleres
vi skal ha bragt varmeafgivelsen fra fyret ned
varmen fordeler sig fint i huset, faktisk bedre end med radiatorerne i stuen
nå,, det blir spændene om min energimåler og den ved mit elselskab er enige i forbruget ;o)