HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Højt fremløb, lavt retur temp
ELVP
Jeg forsøgte at hæve pumpehastigheden til 100% ved varmt forbrugsvand produktion, men det bilder mig ind den laver 50 grader varmt vand med 26C fremløb??? Ellers gav det ikke noget, så har sat dem tilbage til de værdier der var før

Min returtemperatur virker ikke til at vil ændre sig. Den ligger meget dødt omkring de 25C +/- 2C.

Jeg startede med at logge for en uge siden, og her (efter installatør var forbi og åbnede bypass helt op) fulgte temperaturen med og og ned i 2 dage, hvorefter den nu bare ligger omkring de 25C...

Sammenligner jeg temperaturen på den sensor i udedelen som sidde på samme slange, så er vandet 25C varmere ude i udedelen, i forhold til hvad indedelen påstår den er.

Omvendt er der også omkring 25C forskel på fremløb ved varmt forbrugsvand produktion. Ved varme til gulvet passer det af mystiske årsager.

Oven i dette kan jeg med fingrene mærker på fremløbsrøret at fremløb ved indedel er noget højere end de påstået 26-30 grader den siger den laver 50 grader varmt vand med.

Det lugter af et service besøg..

Har vedhæftet et billede af kurven.
EB101-BT12 fremløb målt ved udedel
BT2 fremløb målt ved indedel

BT3 returløb ved inde del
EB101-BT3 returløb ved udedel
ELVP tilknyttede følgende billede:billede:
temp_kurver2103.png
 
pmp
Nu kender jeg kun til jordvarmepumpen F1245, og jeg ved ikke meget om luft/vand. Det ser dog ud til styringen er den samme eller ligner meget.

Når varmebærepumpen står på auto ved varme i menu 5.1.11 vil den forsøge at holde delta konstant. Der skal vælges klimasystem i menu 5.1.14 - gulvarme/radiator/begge dele/egen indstilling. Ved valg af gulvarme er delta ca. 7 gr. Prøv med auto ved varme i menu 5.1.11 og gulvvarme i menu 5.1.14.

Jeg vil gerne vide hvilken varmekurve der er sat i menu 1.9.1, og hvad indstillingen er i menu 5.1.3

Lad os derefter se et diagram med fremløb, retur og beregnet fremløb med den indstilling.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
ELVP
arg.. savner virkelig en rette funktion nu. Har læst forkert, BT2 og BT3 sidder på de rør der går ud til gulvvarmen, det forklarer de lave temperatuer Smile

Og efter at have set dette, så er mit gæt på hvordan de der peaks kommer på BT2 og BT3.

1. VP laver varmt vand med 50-60 graders fremløb.

2. VVB er nu fyldt og temperatur er nu 50 grader

3. VP indstiller ventilen tilbage til produktion af gulvvarme (går ud fra det er en standard position?)

4. Det 50-60 grader varme vand i fremløb slangen ender nu i den 27L ekspansionsbeholder og varmer det straks op til 38-40 grader

Mit andet og egentligt problem var at den pausede udedelen pga "Høj kondensator-udgangstemp" og bruge derfor elpatron i 15min hvis der var et varme behov.

Den mulige årsagen til dette er også i forbindelse med varmt forbrugsvand produktion.. Af en eller anden årsag peaker fremløb i forbindelse med endt opvarmning af forbrugsvandet. (se kurven.) Den får lige en ekstra top, og når temperatur forskel på frem og returløb er højere end 10 grader, så pauser den udedelen har jeg læst i manualen.

Jeg ved godt hvor jeg ændre de 10 grader, men jeg ved ikke om der er noget fysisk galt et sted..
ELVP tilknyttede følgende billede:billede:
peaks.png
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19988#post_19988]pmp skrev:[/url]

Nu kender jeg kun til jordvarmepumpen F1245, og jeg ved ikke meget om luft/vand. Det ser dog ud til styringen er den samme eller ligner meget.

Når varmebærepumpen står på auto ved varme i menu 5.1.11 vil den forsøge at holde delta konstant. Der skal vælges klimasystem i menu 5.1.14 - gulvarme/radiator/begge dele/egen indstilling. Ved valg af gulvarme er delta ca. 7 gr. Prøv med auto ved varme i menu 5.1.11 og gulvvarme i menu 5.1.14.



Lad os derefter se et diagram med fremløb, retur og beregnet fremløb med den indstilling.


Hej pmp,

Tak for din tid.

Jeg vil gerne vide hvilken varmekurve der er sat i menu 1.9.1, og hvad indstillingen er i menu 5.1.3:
- 1.9.1: kurve 3 og 0 forskydelse
- 5.1.3: Komp: 10 grader og tilskud 7 grader

Klimasystem var allerede på gulvvarme. Har sat varmebærer pumpe på auto ved varme.

Hvis du vil, så kan jeg tilføje dig på mit Nibe Uplink.
 
pmp
Jeg havde ikke set #21 da jeg skrev @22.
Ja, tag bare BT12 med også, hvis vi skal se på både varme og varmt brugsvand samtidig. Det er fint med zoom til 4-6 timer.

Jeg går ud fra du stadig er på økonomi med varmtvand.

Men hvad er det lige du mener der er galt i dit sidste diagram ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
ELVP
rettelse se. 1.9.1 er kruven på 4.
 
pmp
Vi skriver vist ind over hinanden. Jeg har ikke set på #23 endnu.
Sæt mig gerne på nibeuplink
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19991#post_19991]pmp skrev:[/url]

Jeg havde ikke set #21 da jeg skrev @22.
Ja, tag bare BT12 med også, hvis vi skal se på både varme og varmt brugsvand samtidig. Det er fint med zoom til 4-6 timer.

Jeg går ud fra du stadig er på økonomi med varmtvand.

Men hvad er det lige du mener der er galt i dit sidste diagram ?


Jeg havde økonomi drift, og kørte med normalt drift mellem 1200-2000 (jeg er sømand og går hjemme og fruen er på barsel, så det er grunden til det skæve tidspunkt).
Jeg kunne dog ikke se nogen synderlig forbedring af elforbruget og har opgivet det igen og kører nu normal drift. Måske økonomi drift 24/7 er rigeligt til 2,5 personer? Det har jeg ikke prøvet.

Den laver en sjov top når den afslutter en produktion af varmt forbrugsvand (markeret med rødt på den vedhæftede kurve), hvilket gør at jeg får en informationsmeddeles der siger "Høj kondensator-udgangstemp." et par gange i døgnet. Når den kommer, så blokere den min udedel i 15min, og hvis den så i mellemtiden vil lave varmt vand, så bruger den el patron (den har jeg nu slået fra).

Efter jeg har åbenet for alle telestaterne, så har den ikke været der, men tænker det er fordi den kan komme af med den ekstra varme den har tilbage i slangerne.
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19993#post_19993]pmp skrev:[/url]

Vi skriver vist ind over hinanden. Jeg har ikke set på #23 endnu.
Sæt mig gerne på nibeuplink


Jeg holder lige en pause med at svarer igen :-) Har tilføjet dig.

@Hamselv: Havde ikke set dit indlæg på side et. hvor meget skal jeg op i standby hastighed? (tænker pmp kommer dig i forkøbet nu)
 
pmp
Kikker lige på uplink.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
Vedr. #23
Har du behov for så varmt brugsvand ?
Jeg bruger kun økonomi og har ikke behov for mere. Du skal tænke på indstillingen er i bunden af tanken, og det du får ud af vandhanen er 5-10 grader varmere. Jeg er tilfreds med op til 50 grader i hanerne.

Måske vil det også afhjælpe problemet med at den overstiger de 10 grader, som faktisk er et "nødstop" der forhindre alt for varmt fremløb i tilfælde hvor gradminutterne stadig er negative, selvom der ikke er varmebehov. Det er måske ikke så vigtigt på en frekvensstyret, men jeg syntes ikke du skal ændre det. Det har ikke medført stop efter varmtvandsproduktion hos mig.

#24/26
Fint

#28
Den viser midlertidigt luksus på uplink.
Økonomi er nok til brusebad. Et stort badekar eller flere brusere samtidigt kan lægge den ned, men prøv dig frem. Du kan jo vælge den skal lave varmtvand først. Du vil ikke mærke hvis den ikke laver gulvarme en lille times tid. Det øger cop hvis du bliver på økonomi.

Fint med blokeret el-patron. Den bruger vi andre heller ikke.

Der går altid 15 minutter før den kan starte igen.

Jeg mener ikke den skulle måle den "overvarme" de første par minutter. Det passer meget godt med, at når du har åbne telestater så er den væk hurtigt. Er alle telestater lukkede vil den stoppe fordi fremløb er mere end 10 grader over beregnet fremløb. GM kan jo godt være negativ selvom alle telestater er lukkede. Jeg gætter på det er det der sker.

#29
De 30 % du vist havde den på er nok. Prøv evt. med mindre.
Min står på 1% - det er i praksis 10% (min.). Eneste funktion er jo at den skal hente noget gulvvand op til BT3, så den kan tælle gradminutter til næste start.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
ELVP
Vedr. #23
Har du behov for så varmt brugsvand ?
Jeg bruger kun økonomi og har ikke behov for mere. Du skal tænke på indstillingen er i bunden af tanken, og det du får ud af vandhanen er 5-10 grader varmere. Jeg er tilfreds med op til 50 grader i hanerne.
- Nej, men setpoint er 50 grader, men det viser 55 grader. Men det er nok som du er inde på setpoint i bunden af tanken. Jeg sætter den på økonomi, så ser jeg om fruen bliver utilfreds :-P

Måske vil det også afhjælpe problemet med at den overstiger de 10 grader, som faktisk er et "nødstop" der forhindre alt for varmt fremløb i tilfælde hvor gradminutterne stadig er negative, selvom der ikke er varmebehov. Det er måske ikke så vigtigt på en frekvensstyret, men jeg syntes ikke du skal ændre det. Det har ikke medført stop efter varmtvandsproduktion hos mig. Jeg prøver det, og så lader jeg maks indstillingerne være.

#28
Den viser midlertidigt luksus på uplink.
Økonomi er nok til brusebad. Et stort badekar eller flere brusere samtidigt kan lægge den ned, men prøv dig frem. Du kan jo vælge den skal lave varmtvand først. Du vil ikke mærke hvis den ikke laver gulvarme en lille times tid. Det øger cop hvis du bliver på økonomi.
Hmm, den viser ikke noget luksus her :/ Det skulle være slået fra. Jeg tænker når vi kommer ind i en normal rytme igen, så kan jeg som du siger lave et uge program og varme vandet op før vi går i bad om morgnen.

Fint med blokeret el-patron. Den bruger vi andre heller ikke. Super!

Jeg mener ikke den skulle måle den "overvarme" de første par minutter. Det passer meget godt med, at når du har åbne telestater så er den væk hurtigt. Er alle telestater lukkede vil den stoppe fordi fremløb er mere end 10 grader over beregnet fremløb. GM kan jo godt være negativ selvom alle telestater er lukkede. Jeg gætter på det er det der sker. Ellers må jeg henvende mig til installatøren hvis problemet kommer igen. Så må de tage fat i MetroTherm.

#29
De 30 % du vist havde den på er nok. Prøv evt. med mindre.
Min står på 1% - det er i praksis 10% (min.). Eneste funktion er jo at den skal hente noget gulvvand op til BT3, så den kan tælle gradminutter til næste start.
Ved du hvad det giver i besparelse? Tænker ikke den sluger meget strøm eller? Tænker de 30% også er en del af frostsikringen i udedelen i vintermånederne?

-----

Jeg kan se efter at have sat den på auto i varmeindstillingerne, at nu kører varmebærerpumpen med 100% mere eller mindre konstant når den arbejde med gulvvarmen. Ligner den forsøger at holde en forskel på 4 grader.

En anden ting, fik at vide jeg ligeså godt kunne slå periodisk forøgelse af VV fra, da faren for legionalle ikke som sådan var tilstede i sådan et lille system som mit. Forklaringen jeg fik gav mening, men overvejer alligevel at sætte den til at gøre det, bare en gang om måneden i stedet for hver 14. dag.

Mange tak for din tid og hjælp pmp. Jeg giver den lige en døgstid eller to og ser hvad resultatet af det hele bliver Smile Jeg er blevet nødt til at bruge telestaterne til værelserne igen, da der bliver for varmt derinde. Har dog gang/bryggers, køkken, stue og 2 badeværelser fuldt åbne. Håber det er nok.
 
pmp
Ja, lad det bare være som nu et par døgn. Jeg følger med på uplink
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
Kl 18.04 i morges kom der så en info om høj kondensator-indgangstemperatur igen.

På det tidspunkt kørte den pludselig varmtvandsproduktionen op i temperatur. Stop har ellers været ved 50 gr. men denne her gik op på 55 gr. i bunden af tanken. Fremløb oppe på 65 gr.

Hvorfor gjorde den det ??

Periodisk forøgelse står ikke til at starte der.
Ændrede du indstilling ?
Hvad var varmtvand-indstillingen på det tidspunkt ?
Hvordan er indstillingen i menu 5.1.1.

Jeg giver svar på #32 senere
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=20000#post_20000]pmp skrev:[/url]

Kl 18.04 i morges kom der så en info om høj kondensator-indgangstemperatur igen.

På det tidspunkt kørte den pludselig varmtvandsproduktionen op i temperatur. Stop har ellers været ved 50 gr. men denne her gik op på 55 gr. i bunden af tanken. Fremløb oppe på 65 gr.

Hvorfor gjorde den det ??

Periodisk forøgelse står ikke til at starte der.
Ændrede du indstilling ?
Hvad var varmtvand-indstillingen på det tidspunkt ?
Hvordan er indstillingen i menu 5.1.1.

Jeg giver svar på #32 senere


Slog periodisk forøgelse til igen, efter jeg ændrede min VV drift til økonomisk 24/7 (hvilket viser sig at være rigeligt til at to mennesker kan gå i bad lige efter hinanden, uden at skynde sig). Begge ændringer kl 05:20. VV i 5.1.1 er 44C-47C (Fabriksindstillinger).

Kommer til at skulle sænke varmekurven til 3. Her er 24-25 grader her til aften i hele huset, nu der har været skyfrit hele dagen.

Det er dog nyt der er på indgangs temperaturen, det plejer at være udgang :-)
 
pmp
#32
Fint med "økonomi" på varmt brugsvand. Det vil give over 50 gr. i toppen. Husk det koster mere at varme vandet ekstra op, og så komme tilsvarende mere koldt i, også selvom der bruges færre liter varmt.

Du har helt ret - uplink viste ikke luksus. Jeg så forkert, beklager.

Varmebærepumpen er vist nok på 70 watt. 30% bruger så 21w og 10 % bruger 7 w.
Hos mig giver de 10% (7 w) et flow på ca. 10 l/min. 100% giver et flow på ca. 25 l/min. Jeg vil tro 30 % vil give omkring 15 l/min.
Forskellen ved at gå fra 30% til 10% er altså 2/3 i strøm, men kun 1/3 i flow.
Om der er særlige forhold mht. udedelen, man skal tage hensyn til ved jeg ikke noget om, men det er jo også kun 14 w, i den tid varmepumpen er stoppet, så det er ikke væsentligt. Det kan du lege med når det øvrige er på plads.

Hvis valg af "auto" betyder delta på 4 gr., så må vi gå ud fra Nibe har fundet ud af, at det er det bedste. Tror måske det lige skal falde til ro. Jeg syntes jeg så den på 5 gr i dag.

Jeg bruger periodisk forøgelse med 90 dages mellemrum, men det må du afgøre med dig selv. Jeg har ikke særlig viden om det.

Du kan naturligvis godt bruge telestater i nogle rum, bare der stadig er åben for en god del m2 - jo flere jo bedre.
Måske løser det sig selv når du kommer ned på varmekurve 3.
Måske skyldes det manglende indregulering (et stort emne du kan finde mange indlæg om), som ofte giver for meget varme i de små rum.

#35
Ja, det er normalt at den køre periodisk forøgelse når man ændre på indstillingen. Min bruger altid el-patron til det - også selvom el-patron er blokeret, men jeg ved ikke hvordan din gør det.
Vi regner med det er årsagen til den info-meddelelse, og gør ikke mere ved den. Så ser vi om den kommer igen om 14 dage.

Skift bare ned til varmekurve 3.

Jeg følger fortsat med på uplink
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
ELVP
#32
Fint med "økonomi" på varmt brugsvand. Det vil give over 50 gr. i toppen. Husk det koster mere at varme vandet ekstra op, og så komme tilsvarende mere koldt i, også selvom der bruges færre liter varmt.

Super :-) Jeg elsker at spare penge ;-)



Varmebærepumpen er vist nok på 70 watt. 30% bruger så 21w og 10 % bruger 7 w.
Hos mig giver de 10% (7 w) et flow på ca. 10 l/min. 100% giver et flow på ca. 25 l/min. Jeg vil tro 30 % vil give omkring 15 l/min.
Forskellen ved at gå fra 30% til 10% er altså 2/3 i strøm, men kun 1/3 i flow.
Om der er særlige forhold mht. udedelen, man skal tage hensyn til ved jeg ikke noget om, men det er jo også kun 14 w, i den tid varmepumpen er stoppet, så det er ikke væsentligt. Det kan du lege med når det øvrige er på plads.

Jeg fik at vide af ham der satte min sidste udedel til, at det er almindeligt vand som løber ud/ind i udedelen, så hvis man har en meget kold vinterdag og strømmen ryger, så er der risiko for frostsprængning. Men 21w, det er vel en 180kWh eller deromkring årligt i standby minus når den faktisk arbejder. Ja, jeg kan arbejde videre med det senere Smile Evt høre min installatør.

Hvis valg af "auto" betyder delta på 4 gr., så må vi gå ud fra Nibe har fundet ud af, at det er det bedste. Tror måske det lige skal falde til ro. Jeg syntes jeg så den på 5 gr i dag.
Okay, vi ser tiden an :-) Det var bare en høje pumpe hastighed der undrede mig (70-100%). Den kører ligeså længe som ved 40%. Men det kan ske økonomien i at kører 100% er bedre i sidste ende?

Jeg bruger periodisk forøgelse med 90 dages mellemrum, men det må du afgøre med dig selv. Jeg har ikke særlig viden om det.
Roder med det når vi er færdige med at følge den. 90 dage lyder fornuftigt.

Du kan naturligvis godt bruge telestater i nogle rum, bare der stadig er åben for en god del m2 - jo flere jo bedre.
Måske løser det sig selv når du kommer ned på varmekurve 3.
Måske skyldes det manglende indregulering (et stort emne du kan finde mange indlæg om), som ofte giver for meget varme i de små rum.

Over 50% af husets m2 er stadigt åbne, især alle stengulvene. Heh, ja, fandt en meget lang tråd om det for et par dage siden. Når vi når vinteren, så åbner jeg for det hele og måler temperaturen på hver kreds ude i teknik skabet, så kan jeg nævne det ved et års gennemgang af huset hvis der er noget galt der og hvis de ikke mener det er deres problem, så må jeg jo igang.
Jeg håber fruen kan indefinde sig med varmekurve 3. Havde det stået til hende, så havde den stået på 5 :-)

#35
Ja, det er normalt at den køre periodisk forøgelse når man ændre på indstillingen. Min bruger altid el-patron til det - også selvom el-patron er blokeret, men jeg ved ikke hvordan din gør det.
Vi regner med det er årsagen til den info-meddelelse, og gør ikke mere ved den. Så ser vi om den kommer igen om 14 dage.

Kan se el patronen har kørt i 0,1 time, siden i går. Så den er nok gået helt amok til morgen så. Underligt den ikke slår den fra når den er blokeret. Min nye udedel skulle kunne lave 63 grader varmt vand ved -25 grader udenfor.

Skift bare ned til varmekurve 3.
Done!

Jeg følger fortsat med på uplink
Alletiders. Jeg sætter stor pris på din assistance.







Okay
 
pmp
Ikke flere kondensator-alarmer, men en enkel inverter-alarm siden sidst. Det går fremad.
Jeg ved ikke hvad "Inverteralarm type II" betyder, så det kan jeg ikke hjælpe dig med. Måske der er andre der kan hjælpe her.

De fleste gange din vp starter er p.g.a varmtvandsproduktion, og så slutter den af med varme indtil gradminutter er oppe på 0, når den nu er igang. Frekvensen kommer ikke helt ned, men varmebehovet er så beskedent, at din ikke kan køre uden stop alligevel.

7 starter de sidste 24 timer, heraf 2 til varme. Frekvensen kommer kun ned omkring 40 før stop. Du kan nok få den længere ned hvis du sænker startpunktet yderligere, men du undgår ikke stop med det vejr vi har nu.

Som jeg lige husker det har du skrevet, at der er nogen hjemme hele dagen, så der er jævnlig forbrug af varmtvand. Nibe bruge nederste føler til start af varmtvandsproduktion, så der skal ikke bruges meget før den vil starte. Hvis du vil begrænse antal starter kan du:

1. Anvende tidsstyring (Det har jeg skrevet meget mere detaljeret om i andre tråde her på heatpump.dk). Teknikken er kun at tillade varmtvandsproduktion umiddelbart før der er behov for det, og ikke som nu hver gang der er kommet lidt koldt vand i bunden, og stadig er mange liter varmt vand endnu.

2. Sætte startpunkt ned og/eller stoppunkt op i menu 5.1.1 så afstand mellem start og stop bliver større.

3. En passende kombination af begge dele.

Det er noget du skal prøve dig frem med, så der altid er den mængde varmt vand til rådighed, der er behov for.


Hvordan går det med varmekurve 3 ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset
Chokerende at op kan få optimeret sin varme pumpe så meget ved hjælp af furummet
men blev tørret at med en hurtig justering af shunten fra dem han faktisk BURDE ha fået hjælp af
de er sgu da for delen blevet betalt for at levere et ordentligt kørende anlæg
og de burde selv via linket ha kunnet gøre det pmp har gjort ??

man undres
 
ELVP
Ikke flere kondensator-alarmer, men en enkel inverter-alarm siden sidst. Det går fremad.
Jeg ved ikke hvad "Inverteralarm type II" betyder, så det kan jeg ikke hjælpe dig med. Måske der er andre der kan hjælpe her.

Har godt luret hvad det er for en alarm. Det står ikke specifik beskrevet i manualen, men hvis den bliver ved, så må jeg lige skrive til installatøren.

De fleste gange din vp starter er p.g.a varmtvandsproduktion, og så slutter den af med varme indtil gradminutter er oppe på 0, når den nu er igang. Frekvensen kommer ikke helt ned, men varmebehovet er så beskedent, at din ikke kan køre uden stop alligevel.

7 starter de sidste 24 timer, heraf 2 til varme. Frekvensen kommer kun ned omkring 40 før stop. Du kan nok få den længere ned hvis du sænker startpunktet yderligere, men du undgår ikke stop med det vejr vi har nu.

Jeg har i dag sat gradminutter til -350. Jeg tænker det er den indstilling du tænker på mht startpunkt?

Som jeg lige husker det har du skrevet, at der er nogen hjemme hele dagen, så der er jævnlig forbrug af varmtvand. Nibe bruge nederste føler til start af varmtvandsproduktion, så der skal ikke bruges meget før den vil starte. Fruen har en mani med hun skal vaske hænder i varmtvand... Så det er nok årsagen. Hmm, hvis jeg nu ændret "normal" vandproduktion til de værdier vi har ved økonomi, og så sætter økonomi til 38-45, og så laver en ugeplan?
Jeg ser lige om jeg kan finde din tråd. Har set dig nævne den før i et andet indlæg. Får lige ændret indstillingerne, så ser vi hvordan den opfører sig Smile

Hvordan går det med varmekurve 3 ?
Den fungerer! Men tænker jeg først rigtigt finder ud af det til vinter?

Har brugt en 6-7kWh per dag de sidste par dage med det gode vejr. Det lyder rimeligt i mine øre?



Chokerende at op kan få optimeret sin varme pumpe så meget ved hjælp af furummet
men blev tørret at med en hurtig justering af shunten fra dem han faktisk BURDE ha fået hjælp af
de er sgu da for delen blevet betalt for at levere et ordentligt kørende anlæg
og de burde selv via linket ha kunnet gøre det pmp har gjort ??

Arh, de havde også lige sat VP til gulvvarme i indstillinger ;-) (Ironi kan forekomme)
Det er lækkert med sådan et aktivt forum her (og internettet generelt).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,034,385 Unikke besøg
XHTML CSS