Jeg spørger lige igen,, kører din vp i det hele taget, med det forbrug kunne det være ren elpatron
Han har ret i at hvis man hæver temp meget inden man lader den stoppe, og falde meget,så får man lange driftstider
men fremløbets gennemsnit skal være så lavt som muligt,,45 max i fremløb i et nyt hus,, bimmelim bim bim
men så igen det er kun tilladt max, som den aldrig burde komme op på
Kontakt metroterm og be om en de vil stå inde for,,, med et forbrug der er tæt på hvad der kunne være ren elpatron, burde de være interesseret i finde hoved og hale i det her,,
med ren tung gulvvarme, og et nyt hus, burde du kunne køre lange drifttider, med FÅ graders udsving
men det tyder på at vvsern ikke engang vidste det var en frekvenstyret pumpe du har ??
spørg metroterm om svar, så du har det på skrift,,det samme hos bygge firmaet, for hvis det bruger så meget el, og den el ER kørt igennem en vp, så er forbruget højt
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
Det skal lige siges at jeg først er begyndt at ændre indstillinger omkring 15. jan, så jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med.
hvornår er vp sat op ?? bimåler burde ha været der fra start,med mindre huset bruger meget lidt, så kan det være den kan undlades,, men vil mene det er en fel i loven,, bimåler koster ingenting, og kan fange fejl og forbedringer
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
Hvis et klasse 2020 hus må bruge 20kwh pr m2 , så må dit hus bruge 179x20=3580kwh om året, og hvis vi regner med 2906 graddage
må de bruge 1,2319kwh pr graddag
hvis du hos dig havde minus 7 i snit, ville det være 29,56kwh VARME
ikke el
et bad koster let 2kwhvarme med en vp mindre , men ikke meget ved disse lave temperaturer
der er noget galt ??
kører din vp egentligt?
Jeg kan godt se at mit forbrug er for højt.
Jeg har en energirapport med et beregnet energiforbrug på 26 kWh/m2 (Rammen er 27), og et dimensioneret transmissiontab på 14,9 W/m2 (Rammen er 18,7)
Der er i rapporten angivet et årligt varmeforbrug på 1.918 kWh - Men jeg har brugt 1841 fra 1/10-31/1.
Jeg ved godt det har været koldere end normalt de sidste par måneder, og det har været de nogle af årets koldeste måneder, men alligevel havde jeg nok forventet et lavere forbrug. Jeg ved bare ikke hvor meget jeg skal forvente at bruge hver måned.
Vi vil gerne have 22-23 grader i de fleste rum, og så 17-18 i soveværelset.
Jeg har de sidste 5 dage aflæst elforbrug hver dag ca. kl. 17.
Indedelen har brugt ca. 1 kW dagligt af dette forbrug, så jeg tvivler på at el patronen har været i drift
hvis huset er sat til 26kwh varme ,, ikke el på m2
så er det pr år 26x179=4654kwh varme ,,ikke el
hvis i er 4 i huset og de regner med 800kwh varme til vv pr person er det lige oppet til 7854kwh varme
deler vi det med de 1918 som nok er EL FORBRUGET ikke varme forbruget
så får vi en cop på 4,0949
men så gåes der nok ud fra 20 grader i huset, men det skal alt stå i rapporten
179x26=4654kwh, delt med 2906 graddage =1,6015pr graddag
12/2 Middeltemp -9,7 fra 20(17) ville det være 26,7x1,6015pr graddag=42,7604kwh VARME ikke el ,, du brugte 39.3 i el, men ved ikke om du lavede vv
og vvsern mente ikke der var et problem ???
og byggefirmaet ??hvad mener de
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
Det skal lige siges at jeg først er begyndt at ændre indstillinger omkring 15. jan, så jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med.
hvornår er vp sat op ?? bimåler burde ha været der fra start,med mindre huset bruger meget lidt, så kan det være den kan undlades,, men vil mene det er en fel i loven,, bimåler koster ingenting, og kan fange fejl og forbedringer
VP er sat op i juni 2020 i forbindelse med nybyg.
Mener det er i BR18 der står at der skal bimålere på hvis forbrug er over 3000 kWh, og det tvivler jeg på vi kommer op på.
Hvis et klasse 2020 hus må bruge 20kwh pr m2 , så må dit hus bruge 179x20=3580kwh om året, og hvis vi regner med 2906 graddage
må de bruge 1,2319kwh pr graddag
hvis du hos dig havde minus 7 i snit, ville det være 29,56kwh VARME
ikke el
et bad koster let 2kwhvarme med en vp mindre , men ikke meget ved disse lave temperaturer
der er noget galt ??
kører din vp egentligt?
Jeg kan godt se at mit forbrug er for højt.
Jeg har en energirapport med et beregnet energiforbrug på 26 kWh/m2 (Rammen er 27), og et dimensioneret transmissiontab på 14,9 W/m2 (Rammen er 18,7)
Der er i rapporten angivet et årligt varmeforbrug på 1.918 kWh - Men jeg har brugt 1841 fra 1/10-31/1.
Jeg ved godt det har været koldere end normalt de sidste par måneder, og det har været de nogle af årets koldeste måneder, men alligevel havde jeg nok forventet et lavere forbrug. Jeg ved bare ikke hvor meget jeg skal forvente at bruge hver måned.
Vi vil gerne have 22-23 grader i de fleste rum, og så 17-18 i soveværelset.
Jeg har de sidste 5 dage aflæst elforbrug hver dag ca. kl. 17.
Indedelen har brugt ca. 1 kW dagligt af dette forbrug, så jeg tvivler på at el patronen har været i drift
hvis huset er sat til 26kwh varme ,, ikke el på m2
så er det pr år 26x179=4654kwh varme ,,ikke el
hvis i er 4 i huset og de regner med 800kwh varme til vv pr person er det lige oppet til 7854kwh varme
deler vi det med de 1918 som nok er EL FORBRUGET ikke varme forbruget
så får vi en cop på 4,0949
men så gåes der nok ud fra 20 grader i huset, men det skal alt stå i rapporten
179x26=4654kwh, delt med 2906 graddage =1,6015pr graddag
12/2 Middeltemp -9,7 fra 20(17) ville det være 26,7x1,6015pr graddag=42,7604kwh VARME ikke el ,, du brugte 39.3 i el, men ved ikke om du lavede vv
og vvsern mente ikke der var et problem ???
og byggefirmaet ??hvad mener de
Jeg tror slet ikke VVS'eren har særlig meget erfaring med VP. Han følger slavisk den start guide de har fra Metrotherm, og forholder sig ikke nødvendigvis til hvad det er for et hus. Da han havde kørt startguiden var har færdig. Han forholdt sig ikke til hvad f. eks. GM stod på.
Jeg tror faktisk at han ville lave samme opsætning hvis han skulle installere en VP i et hus fra 70'erne. Jeg snakkede med hans mester på et tidspunkt for at høre hvorfor Max fremløb stod på 60. Han svarede blot at det var for st kunne lave varmt vand. Jeg tror ikke de ved så meget om VP som de måske burde.
man kan da ikke bruge en opstarts menu, til en kunde der klager over et hus i brug,,
i min vps menu kan jeg stille max fremløb ved vv og en anden ved varme
kan ikke forestille mig det er anderledes på en metro term
hvis mester ikke ved det, hvad er der så andet han ikke ved ??
men stadig, forbrug er tæt på det men ville ha med ren el
find lige dine elregninger, så vi kan se dit forbrug når der ikke skal laves varme, kontra dine tal for okt og frem,,hvilken kommune bor du i, så kan vi se grad tallene for dec, og sammenligne med dit elforbrug
hvilke temperaturer holder du i huset?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
Jeg snakkede med hans mester på et tidspunkt for at høre hvorfor Max fremløb stod på 60. Han svarede blot at det var for st kunne lave varmt vand. Jeg tror ikke de ved så meget om VP som de måske burde.
Mesters svar på maxfremløb er et tydeligt tegn på at han IKKE ANER en skid om varmepumper.
Du kan sagtens have 30grader max fremløb og få lavet varmt vand på 55grader
Din inddel har velsagtens en indbygget VV beholder?
når der skal laves VV, så skifter en trevejsventil, så der alene laves VV ved passende høj temp
når der er VV nok skifter 3 vejsventilen til bolig opvarning og her er fremløb på 30 grader i store dele af året absolut nok.
Når/hvis du får problemer med VP og når der skal have lavet service, så find en mere kompetent VVSer, den nuværende er spild af penge til service
Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme
Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
man kan da ikke bruge en opstarts menu, til en kunde der klager over et hus i brug,,
i min vps menu kan jeg stille max fremløb ved vv og en anden ved varme
kan ikke forestille mig det er anderledes på en metro term
hvis mester ikke ved det, hvad er der så andet han ikke ved ??
men stadig, forbrug er tæt på det men ville ha med ren el
find lige dine elregninger, så vi kan se dit forbrug når der ikke skal laves varme, kontra dine tal for okt og frem,,hvilken kommune bor du i, så kan vi se grad tallene for dec, og sammenligne med dit elforbrug
hvilke temperaturer holder du i huset?
Det er også derfor jeg ikke tror han har helt så meget styr på VP som jeg måske troede fra starten af.
Der gik heller ikke længe fra han var kørt til jeg havde ændret varmekurve fra 7 til 5. Jeg har så i dag sat den ned til 4, for at se hvad det går ved temperaturen over de næste par dage.
Jeg har også forskellige indstillinger til VV og varme, og vi mangler heller ikke varmt vand.
Jeg snakkede med hans mester på et tidspunkt for at høre hvorfor Max fremløb stod på 60. Han svarede blot at det var for st kunne lave varmt vand. Jeg tror ikke de ved så meget om VP som de måske burde.
Mesters svar på maxfremløb er et tydeligt tegn på at han IKKE ANER en skid om varmepumper.
Du kan sagtens have 30grader max fremløb og få lavet varmt vand på 55grader
Din inddel har velsagtens en indbygget VV beholder?
når der skal laves VV, så skifter en trevejsventil, så der alene laves VV ved passende høj temp
når der er VV nok skifter 3 vejsventilen til bolig opvarning og her er fremløb på 30 grader i store dele af året absolut nok.
Når/hvis du får problemer med VP og når der skal have lavet service, så find en mere kompetent VVSer, den nuværende er spild af penge til service
Tage
Jeg skal helt sikkert have en anden til at lave service når den tid kommer.
Jeg spørger lige igen,, kører din vp i det hele taget, med det forbrug kunne det være ren elpatron
Han har ret i at hvis man hæver temp meget inden man lader den stoppe, og falde meget,så får man lange driftstider
men fremløbets gennemsnit skal være så lavt som muligt,,45 max i fremløb i et nyt hus,, bimmelim bim bim
men så igen det er kun tilladt max, som den aldrig burde komme op på
Kontakt metroterm og be om en de vil stå inde for,,, med et forbrug der er tæt på hvad der kunne være ren elpatron, burde de være interesseret i finde hoved og hale i det her,,
med ren tung gulvvarme, og et nyt hus, burde du kunne køre lange drifttider, med FÅ graders udsving
men det tyder på at vvsern ikke engang vidste det var en frekvenstyret pumpe du har ??
spørg metroterm om svar, så du har det på skrift,,det samme hos bygge firmaet, for hvis det bruger så meget el, og den el ER kørt igennem en vp, så er forbruget højt
Så vidt jeg kan se tror jeg el patron har kørt i 1,5 time:
tilskudsvarme
blokeret nej
sikringsstørrelse 16A
tidsfaktor 1.5h
effekt, el-tilskud 0.0kW
max instillig eleffekt 6.0kW
tilskudstemperatur BT63 25.9ºC
Måske skulle jeg prøve at blokere el patron over -15 grader.
Jeg har haft kontaktet byggefirmaet fordi mit forbrug var højt, og bedt dem komme og justere varmepumpen, da jeg ikke mener det er gjort korrekt.
VVS'eren var her i mandags og jeg er ikke sikker på han har den store erfaring med varmepumper. Han ændrer bl.a. min min fremløb fra 20 til 25 grader og min max fremløb fra 40 til 45 grader.
Samtidig ændrer han min varmekurve fra 6-2 til 7-0.
Da jeg spørger hvorfor, siger han at det er fordi det står der i papirerne fra Metrotherm.
Han har nogle A4 sider hvor der er udprintede billeder af indstillingerne på betjeningspanelet, og disse påstår at han skal følge for det er sådan de altid starter dem op.
Jeg spørger så om det ikke er meningen at fremløs skal være så lav som mulig, og til det svarer han at det er bedre at den er højere, fordi hvis vandet bliver varmet mere op kører den i længere tid og holder længere pauser.
Har han ret i det?
Hej Michael
efter min bedste overbevisning, så har han ikke ret,
Jeg gætter på at han fagligt er dygtig til rørarbejdet mm, fjernvarme/gasfys/træpiller osv
men varmepumper mener jeg ikke at han har forstand på.
Du må overtage selv, og så få den hjælp du kan få gennem dette og lignende fora.
Helt kort fra en amatør (ingen VVS uddannelse) som mig
Du bor i et A2020 hus, med gulvvarme overalt, så du har IKKE brug for fremløb på max 45grader
i mit nyrenoverede hus med gulvvarme overalt, måske renoveret til A2015, så kan jeg holde varmen ved følgende indstillinger:
0grader fremløb 27
minus 10 fremløb 30
minus 20 fremløb 35
jeg har her i Østersøen ikke haft så lavt som minus 10, men jeg stoler bestemt på at jeg med den valgte varmekurve kan holde varmt ved ALLE temperatur forhold.
Det viser erfarringen fra min nyværende bolig med VP siden 2014.
Har jeg først fundet en ok varmekurve ved en udetemp, ja så fungderer den ved alle andre temp.
Jeg gætter at dit hus er bedre end mit nyrenoverede, så du burde kunne klare dig med fremløb som jeg, eventuelt lidt lavere.
Hvis jeg var i din situation ville jeg agere således:
Se efter hvad den faktiske fremløb fra pumpen er,
er den over 30grader, så juster til en lavere varmekurve, et trin adgangen
vent et døgn, og se om du og familien kan holde varmen
kan du det, ja se yderligere et trin ned.
På et tidspunkt ville jeg i de fleste rum åbne telestater/termostarter helt, således at på sigt, så reguleres rumtemperatur i næsten alle rum alene af pumpens fremløb og ikke af telestater/termostater.
Ovenstående er mit forslag,
måske har nogle af de mere VP kompetente deltagere i dette fora, andre ideer,
men så hører du sikkert fra dem.
Mit forslag til indregulegering vil ikke ødelægge VP, men kan højst koste lidt på komfort, hvis du får sænket temp for meget
Tage
Jeg justerede varmekurven ned til 5 kort efter han var kørt, da jeg også er af den opfattelse at selvom han har kan finde ud af at skrue rør sammen, er han ikke specielt dygtig til at indstille VP korrekt. I min verden kan man ikke bare indstille den på samme måde hver gang. Jeg lever af at lave brandalarmer til daglig, og jeg kan ikke bare bruge det samme setup hver gang. Jeg er nødt til at forholde mig til den enkelte bygning. Det samme mener jeg VVS'eren bør gøre.
Jeg har faktisk prøvet at skrue op for mine termostater, men jeg synes bare VP fik uhyggeligt mange start/stop. Det ser ud til at den afrimer med ca. 40 minutters mellemrum hvorfor den stopper og starter igen. Det kan den sagtens gøre en hel nat og så der det ud til at forbruget er større.
Jeg har nu blokeret el patron under -15 grader for at se om det ændrer noget.
Jeg justerede varmekurven ned til 5 kort efter han var kørt, da jeg også er af den opfattelse at selvom han har kan finde ud af at skrue rør sammen, er han ikke specielt dygtig til at indstille VP korrekt. I min verden kan man ikke bare indstille den på samme måde hver gang. Jeg lever af at lave brandalarmer til daglig, og jeg kan ikke bare bruge det samme setup hver gang. Jeg er nødt til at forholde mig til den enkelte bygning. Det samme mener jeg VVS'eren bør gøre.
Jeg har faktisk prøvet at skrue op for mine termostater, men jeg synes bare VP fik uhyggeligt mange start/stop. Det ser ud til at den afrimer med ca. 40 minutters mellemrum hvorfor den stopper og starter igen. Det kan den sagtens gøre en hel nat og så der det ud til at forbruget er større.
Jeg har nu blokeret el patron under -15 grader for at se om det ændrer noget.
Hej Michael
et helt kort forslag
lad termostater stå indstillet som oprindelig,
juster alene på varmekurve
find en lavest mulig kurve, ved at skifte et trin hvar anden dag.
Når I begynder at fryse, ja så kom du et trin for langt ned.
Min luft/vand har haft 9 afrimninger de sidste 24 timer
en anden pumpe jeg kan overvåge har i døgnet 14.feb hvor udetemp svingede mellem -10 og -2,5
har i det døgn haft 8 afrimninger, de sidste 24timer på denne pumpe var det 9 afrimninger
Den sidste LV pumpe jeg kan se har også haft 9 afrimninger de sidste 24 timer
Så det er måske deromkring at niveauet ligger.
Forresten, blokker du bare elpatronen helt, hvis den mod forventning er nødvendig, så er du vel hjemme, så du kan tilkoble igen, hvis det bliver for koldt
Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme
Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
Jeg justerede varmekurven ned til 5 kort efter han var kørt, da jeg også er af den opfattelse at selvom han har kan finde ud af at skrue rør sammen, er han ikke specielt dygtig til at indstille VP korrekt. I min verden kan man ikke bare indstille den på samme måde hver gang. Jeg lever af at lave brandalarmer til daglig, og jeg kan ikke bare bruge det samme setup hver gang. Jeg er nødt til at forholde mig til den enkelte bygning. Det samme mener jeg VVS'eren bør gøre.
Jeg har faktisk prøvet at skrue op for mine termostater, men jeg synes bare VP fik uhyggeligt mange start/stop. Det ser ud til at den afrimer med ca. 40 minutters mellemrum hvorfor den stopper og starter igen. Det kan den sagtens gøre en hel nat og så der det ud til at forbruget er større.
Jeg har nu blokeret el patron under -15 grader for at se om det ændrer noget.
Hej Michael
et helt kort forslag
lad termostater stå indstillet som oprindelig,
juster alene på varmekurve
find en lavest mulig kurve, ved at skifte et trin hvar anden dag.
Når I begynder at fryse, ja så kom du et trin for langt ned.
Min luft/vand har haft 9 afrimninger de sidste 24 timer
en anden pumpe jeg kan overvåge har i døgnet 14.feb hvor udetemp svingede mellem -10 og -2,5
har i det døgn haft 8 afrimninger, de sidste 24timer på denne pumpe var det 9 afrimninger
Den sidste LV pumpe jeg kan se har også haft 9 afrimninger de sidste 24 timer
Så det er måske deromkring at niveauet ligger.
Forresten, blokker du bare elpatronen helt, hvis den mod forventning er nødvendig, så er du vel hjemme, så du kan tilkoble igen, hvis det bliver for koldt
Tage
Jeg er ikke sikker på at jeg kan blokere el patron helt, men jeg tvivler på den kører. Jeg har separat måler på udedel og indedel, og kan derfor se at siden 21. januar har indedel brugt omkring 1 kWh i døgnet. Jeg vil tro det ville være højere hvis el patron havde været aktiv.
med en indetemp på +22 , er det 31 dage a 15 gradadge =465 graddage
vi havde fundet dine tal med 26kwhx179m2 delt m,ed 2906 graddage i et normal år =1,6015x 15 pr dag=24,0227kwh varme x31 dage =744,7041kwh VARME i dec
du brugte 517,46 kWhstrøm. så pumpen laver da noget
hvor meget vv bruges der i snit ?
hvis 31dage x 4personer af2,2kwh varme til vv ,,og vi sætter cop til 2 ,,ville det forklare de136,4 kwh strøm
så er der 381,06 tilbage til varme
744,7041/381,06= cop på 1,96 , og det i en LUN dec,,bruges der mindre vv , er det endnu værre ;o(
Byggefirmaet har et forklaringsproblem
Jeg her en energitæller på min vp, så jeg kan følge med i hvad den laver, og op imod bitæller,,kan jeg regne min cop ud
da vi havde MINUS 12,67 I SNIT i 24 timer ,,, og med et fremløb på 36,4, havde jeg en cop på 2,27
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
Jeg justerede varmekurven ned til 5 kort efter han var kørt, da jeg også er af den opfattelse at selvom han har kan finde ud af at skrue rør sammen, er han ikke specielt dygtig til at indstille VP korrekt. I min verden kan man ikke bare indstille den på samme måde hver gang. Jeg lever af at lave brandalarmer til daglig, og jeg kan ikke bare bruge det samme setup hver gang. Jeg er nødt til at forholde mig til den enkelte bygning. Det samme mener jeg VVS'eren bør gøre.
Jeg har faktisk prøvet at skrue op for mine termostater, men jeg synes bare VP fik uhyggeligt mange start/stop. Det ser ud til at den afrimer med ca. 40 minutters mellemrum hvorfor den stopper og starter igen. Det kan den sagtens gøre en hel nat og så der det ud til at forbruget er større.
Jeg har nu blokeret el patron under -15 grader for at se om det ændrer noget.
Hej Michael
et helt kort forslag
lad termostater stå indstillet som oprindelig,
juster alene på varmekurve
find en lavest mulig kurve, ved at skifte et trin hvar anden dag.
Når I begynder at fryse, ja så kom du et trin for langt ned.
Min luft/vand har haft 9 afrimninger de sidste 24 timer
en anden pumpe jeg kan overvåge har i døgnet 14.feb hvor udetemp svingede mellem -10 og -2,5
har i det døgn haft 8 afrimninger, de sidste 24timer på denne pumpe var det 9 afrimninger
Den sidste LV pumpe jeg kan se har også haft 9 afrimninger de sidste 24 timer
Så det er måske deromkring at niveauet ligger.
Forresten, blokker du bare elpatronen helt, hvis den mod forventning er nødvendig, så er du vel hjemme, så du kan tilkoble igen, hvis det bliver for koldt
Tage
Jeg er ikke sikker på at jeg kan blokere el patron helt, men jeg tvivler på den kører. Jeg har separat måler på udedel og indedel, og kan derfor se at siden 21. januar har indedel brugt omkring 1 kWh i døgnet. Jeg vil tro det ville være højere hvis el patron havde været aktiv.
Og hvor meget har udedelen brugt i samme periode??
sidder kompressoren ikke i UDE delen, det er DEN der bruger strøm
hvis eltilskud er i indedelen,,såøh,, indedelen er jo bare en varmeveksler, som ikke bruger strøm, og så en cirkulationspumpe+ lidt elektonik,,
det er da en split, og ikke en monoblok??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
ang afrimninger, det afhænger af dugpunktet,,og om udedelen er kold nok til at kunne fryse vand
lige nu afrimer min ofte ,når vi når over tre grader, så laver den ikke nok til at udedelen kommer under nul,= nul afrimnings behov
når det er koldt og dugpunktet er lavere end udedelens temp, så kommer der ikke kondens og derfor ingen rim der skal afrimes,det er HER den jeg har nu, i forhold til den jeg havde før sparer penge, den gamle kørte efter tid og udedel temp, den nye det samme , men den måler om der er en forringelse på cop
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
Jeg justerede varmekurven ned til 5 kort efter han var kørt, da jeg også er af den opfattelse at selvom han har kan finde ud af at skrue rør sammen, er han ikke specielt dygtig til at indstille VP korrekt. I min verden kan man ikke bare indstille den på samme måde hver gang. Jeg lever af at lave brandalarmer til daglig, og jeg kan ikke bare bruge det samme setup hver gang. Jeg er nødt til at forholde mig til den enkelte bygning. Det samme mener jeg VVS'eren bør gøre.
Jeg har faktisk prøvet at skrue op for mine termostater, men jeg synes bare VP fik uhyggeligt mange start/stop. Det ser ud til at den afrimer med ca. 40 minutters mellemrum hvorfor den stopper og starter igen. Det kan den sagtens gøre en hel nat og så der det ud til at forbruget er større.
Jeg har nu blokeret el patron under -15 grader for at se om det ændrer noget.
Hej Michael
et helt kort forslag
lad termostater stå indstillet som oprindelig,
juster alene på varmekurve
find en lavest mulig kurve, ved at skifte et trin hvar anden dag.
Når I begynder at fryse, ja så kom du et trin for langt ned.
Min luft/vand har haft 9 afrimninger de sidste 24 timer
en anden pumpe jeg kan overvåge har i døgnet 14.feb hvor udetemp svingede mellem -10 og -2,5
har i det døgn haft 8 afrimninger, de sidste 24timer på denne pumpe var det 9 afrimninger
Den sidste LV pumpe jeg kan se har også haft 9 afrimninger de sidste 24 timer
Så det er måske deromkring at niveauet ligger.
Forresten, blokker du bare elpatronen helt, hvis den mod forventning er nødvendig, så er du vel hjemme, så du kan tilkoble igen, hvis det bliver for koldt
Tage
Jeg er ikke sikker på at jeg kan blokere el patron helt, men jeg tvivler på den kører. Jeg har separat måler på udedel og indedel, og kan derfor se at siden 21. januar har indedel brugt omkring 1 kWh i døgnet. Jeg vil tro det ville være højere hvis el patron havde været aktiv.
Og hvor meget har udedelen brugt i samme periode??
sidder kompressoren ikke i UDE delen, det er DEN der bruger strøm
hvis eltilskud er i indedelen,,såøh,, indedelen er jo bare en varmeveksler, som ikke bruger strøm, og så en cirkulationspumpe+ lidt elektonik,,
det er da en split, og ikke en monoblok??
Så vidt jeg lige kan se sidder elpatron i Metroair 330 indedelen. Det er vel også den der bruges hvis anlægget kører i nøddrift uden udedelen er tilsluttet.
Varmeihuset:
Jeg afstår fra en længere diskussion om hvorvidt der er forskel i fremløb afhængig af om man har jordvarme eller luft-vand-varme. Det er der ikke, så det du skriver er noget VRØVL. Fremløbsotemperaturen ændres heller ikke ved skift fra olie til gasfyr, skulle en eller anden fristes med spørgsmålet.
Milo:
Helt grundliggende, så skal varmepumpen kører med så lav fremløb som muligt. Jo større forskel mellem fremløb og udetemperatur (da det jo er en luft-VP du har), desto større elforbrug. Så enkelt er det. Derfor skal du ned på så lav en varmekurve som muligt og helts uden en blandesløjfe undervejs.
Nu er det et par dage siden jeg læste tråden fra start, men jeg mener ikke der er omtalt indregulering af gulvkredsene. Jeg tillader mig at citerer fra en tidligere tråd, hvor jeg har skrevet om det:
Noget du virkelig vil få glæde af er at indregulere dine gulvkredse. Hvis alle kredse er fuldt åbne på manifolden (fordelingsrøret i teknikrummet), så fiser det varme vand ret igennem den/de korteste kredse i stedet for at varme hele huset ensartet op. Det giver diskomfort og dårlig økonomi. Kredsene skal stilles, så der kommer mest vand i de lange kredse og mindst i de korte.
Har du en slangeplan over huset, så er det de nemmeste, ellers tager du din tegning eller noget at måle med og finder ud af, hvor mange kvadratmeter der er i hvert rum. Kvadratmeter gange tre giver antal meter slange i rummet, plus to gange afstande til manifolden, så har du kredsens længde. Store rum som stuen og alrummet har nok to kredse hver (det kan du se ved manifolden), som er lige lange.
På nettet kan du finde en indreguleringsvejledning for din manifold. Den/de længste kredse skal være fuldt åbne, og resten skal så åbnes det antal omgange du finder i skemaet.
Nu får du ens og god varme overalt og med den bedste virkningsgrad på din VP.
Nu er din jo en luft-vand, så muligvis skal du overveje, om den kan køre lidt ekstra i dagtimerne, hvor luften typisk er varmere, og så hvile lidt om natten. Har du differentieret elpris over døgnet, så kan du også blokere varmeproduktionen i de dyreste timer. Din tunge gulvvarme kan sagtens holde huset varmt i de timer det drejer sig om.
Endelig kan du overveje, om du kan blokere VV produktionen f.eks mens I er på arbejde og om natten. Det kommer også an på, hvor mange VV-perioder din VP kan programmeres til. Min egen har kun en om dagen, men til mit brug er det fint kun at varme VV-beholderen op om morgenen, og det rækker så resten af døgnet. Det kan man ikke med en familie. Er der kun en periode om dagen, så kan der sikkert slukkes om natten. Det sparer meget sjatkørsel. ER der to perioder, så kan der også slukkes mens I er på arbejde og i skole.
Hvis din VP har en prioritering ar radiatorvand, når der f.eks er lavet VV i 45 minutter, så kan du med fordel slå den fra. Igen, din tunge gulvvarme kan sagtens holde huset varmt i den tid det tager at fylde VV-beholderen.
Da din er modulerende, så ved jeg ikke, hvordan din varmekurve skal stilles. Men som lovet tidligere, så kan du få mine tal, hvis de kan bruges til noget. Mit hus er ligesom dit top-isoleret med varmegenindvinding og hele cirkusset, så det minder nok en del om dit. Men modulerende pumper skal muligvis have en anden kurve. Det er der sikkert andre på forum der ved noget om.
-15ºC => 34,8ºC
-10ºC => 33,4ºC
- 5ºC => 32,0ºC
- 0ºC => 30,5ºC
5ºC => 29,0ºC
10ºC => 27,4ºC
15ºC => 25,9ºC
20ºC => 23,5ºC
Det giver hos mig en næsten konstant temperatur på 21,5ºC, når der ikke er en forstyrrende sol, der skinner ind og øger temperaturen.
Min VP blokeres, når udetemperaturen har været over 16ºC i tre timer.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.