HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Optimering af Nibe F1245
pmp
Kikkede lige tilbage i starten af denne tråd. du har varmefordelingsplader på 1. sal.
Hvordan er rum temperaturen der oppe i forhold til stuen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

pmp
@tlj
Hvis du med returventil mener en termostat der holder en hvis temperatur i returvandet, så nej. Slet ikke.
Varmekurven skal jo regulere vandtemperaturen, der ikke skal være konstant.
Kan du ikke tage et foto af den bypass-ventil.
Hvorfor mener du det skulle påvirke din garanti ? kravet er vandflow over vp - om det er gennem et gulv eller gennem en bypass gør vel ingen forskel. Se mit citat fra installatørhåndbogen tidligere.
Det ser nu ikke ud som om du har noget flow gennem en bypass-ventil, når temperaturen kun stiger 2 gr på 40 minutter.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

woebbe jordvarme siden 1985
hej pmp,

en nem ting for at grov checke om der er endreguleret rigtigt på gulvvarmen er skiftevis at holde med hånden om returrørene (pex) fra gulvkredsene lige inden de går ind i returmanifoldet, det skal ske når vp har lavet varme i feks 15 min, man mærker tydeligt hvis der mangler flow eller er væsentlig forskel i en eller flere kredse.

det kræver selvfølgeliog at der ingen telestater er på eller at de er helt åbne.

med et 2 plans hus (som mit) har jeg erfaret at lange drift og stop tider (ved meget lave gm tal) kan bevirke at der kommer til at mangle varme på 1 sal som typisk er trægulv med varmefordelingspålader og som kræver noget højere fremløbstemperatur end betongulv, det viser sig normalt først når det bliver rigtigt koldt udenfor.

jeg håber iøvrigt at det var iorden at jeg henviste til dig vedr log filerne, du er virkelig skrap til at aflæse dem og gennemskue hvad der bør gøres.Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Amdi
Hej pmp

Jeg kan bekræfte at GM starter ved -200.

Mht varmen i temp i de forskellige rum. I stueetagen har vi ca 70 m2 med trægulv (køkken, stue og kontor) og ca 30 m2 med fliser (Gang, badeværelse og bryggers) Temp i køkken og stue ligger på ca 21 grader. Det gør den også i "fliserummene" pånær badeværelset og kontoret, hvor temp er ca 0,3-0,4 grader varmere. Men rummene med fliserne mærkes generelt varmere, hvilket jo også er klart nok.
På første sal er der trægulv overalt pånær badeværelse med beton og fliser. Der er sat en temp på 19 grader i soveværelse og et lille opholdsrum. Badeværelse samt 2 værelser er der åbnet helt for termostaterne. Her er der ca 21,5-22 grader på badeværelse og de 2 rum som er lige store er 20,5 og 21 grader.

Jeg har været nødt til at sætte varmekurve på 4 igen da temp faldt for meget oppe på 1 sal. Badeværelse og værelserne var under 20 grader, mens der var ca 20,5 i stueetagen.

Hvis ikke gulvene er indreguleret ordentligt, hvad kan man så gøre?

Nu har jeg fuldt fremløb og returløb til henholdsvis stueetage og 1 sal.

Det kan godt passe at fremløb fra vp går i buffertank? Derfra går det i ventilerne til gulvvarmen. Nu kommer så det der undrer mig. Returløbet fra 1.sal går i samme rør som fremløbet til stueetagen er på. Og omvendt. Kan det være rigtigt??

Som det ses på dette billede.

Røret kommer ned fra buffertank. Så deler den sig. Et rør til venstre og et videre ned til termostaten. Til højre ud af termostaten går fremløbet til gulvvarme stueetage. Det hvide rør der kommer ned og går ind ved den røde ventil, er retur fra 1 salen.

Det rør der går til venstre lige under buffertank går hen i røret bagved hvor det rør der kommer fra højre er retur fra stueetagen. Så kan man lige skimte et rør der går op som er fremløb til 1 sal. Det isolerede rør der går helt ude til venstre ved siden af vp går jeg så udfra er returløbet.

Kan det passe? For mig lyder det lidt mystisk at retur og fremløb skal blandes sådan sammen. Men hvad ved jeg :-)

Håber du kan tyde det på billedet :-)

Mvh Amdi
Amdi tilknyttede følgende billede:billede:
dsc_0015.jpg

Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange

tlj
@pmp
OK, mht returventil. Men når jeg har skruet min rumføler (billede 1) op på max. er telestaten/motorventilen (billede 2) så helt åben?
Bypassventilen er den der er på billede 3 til venstre for hylderne, foran el-måleren. selve drejehåndtaget sidder på fremløbssiden, det kan skimtes at det kommer oppe fra buffertanken. Ude til venstre på billede 3 kan man lige se den ene kuglehane ( lige under buffertanken) på retursiden.
Jeg skrev i et tidligere indlæg at jeg ikke har lukket by-passen endnu - rettelse - jeg har ikke skruet på den. På billede 4 & 5 kan du se by-pass ventilen. når jeg har taget det grå "låg" af så sidder det lille sorte håndtag. Der er "klik" i det sorte håndtag når man drejer det, nok derfor der er den hvide skala med + & -, samt graduering. Minus må jo så være lukket. den står pt. cirka på 4. max er 6.
Jeg håber det er forståeligt.
tlj tilknyttede følgende billede:billeder:
bypass_3.jpg bypass_2.jpg buffertank_og_bypassventil_2_1.jpg telestater_eller_motorventiler_4_1.jpg rumtermostat_1.jpg

NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.

tlj
@pmp
Billederne er åbenbart i modsat rækkefølge, sagt på en anden måde : tæl fra højre mod venstre...

Amdi
Og som jeg kan de på tlj's billedserie, så er det min bypass der sidder under buffertanken. Den må så være helt åben..

Mvh Amdi

pmp
Hej woebbe
Det er godt vi kan hjælpe hinanden - din installation ligner Amdis, så hvis du kan mærke på returslangerne så må amdi prøve det.

Jo, det er ok med logfiler og tak for roserne.

pmp
hej amdi
Se woebbes indlæg om at mærke på returslangerne (husk telestaterne sidder på returen - ikke på fremløbet). Du skal mærke på slangerne på skift næsten fra start, og så mærke om nogle bliver varme før andre. skriv ned løbende.

Du skal ikke gå længere med dine GM nu. Det er fordelingen af varme ud i rummene den er gal med.
Det er derfor du har måtte gå op i varmekurve.

Jeg tror du tager fejl af fremløb og retur. Husk at telestaterne er på returen !!
Jeg har tegnet nogle streger med farve på dit billede - rød for fremløb og blå for retur.

Drej på den sorte knap - skriv ned hvor meget den står fra helt åben/helt lukket, så du kan gå tilbage.

Derefter kan du prøve at lukke lidt. Derefter tager du en ny log.
Så længe du har telestater på, må du ikke lukke for meget.

Jeg ser i dit sidste indlæg, at du nu er klar over hvad der er bypassventilen.

Til sidst skal jeg lige spørge: Der hvor du har trægulv i stueetagen - er der varmefordelingsplader eller ligger varmeslangerne i beton under trægulvet ?
pmp tilknyttede følgende billede:billede:
dsc_0015-med-pile.jpg

pmp
@amdi
Husk der skal være skruet op på max i de alle rum

pmp
hej tjl
Som udgangspunkt er der helt åben når du har sat den på max i de enkelte rum - men, men, men hvis strømmen går (alt kan ske)til telestaterne, så lukker de. Og dit flow er væk.

Jeg kender ikke din bypass, men jeg tror den er trykstyret, sådan at den kun åbner når der er for mange lukkede telestater. Derfor har den nok lukket nu, selvom den står 4/6 åben.
Kan du mærke om den bliver varm ?
Når fremløbstemperaturen kun stiger 2 gr på 40 minutter, så kan det ikke være meget vand der går gennem den. Jeg mener ikke du har problemer med den.

Jeg ser i et tidligere indlæg (og på loggen) at du har tidsstyring på dit varme vand ! Den bruger jeg også - endda endnu mere skarpt - har du set det i et af mine tidligere indlæg ? eller har du selv udtænkt det.

Nu kender jeg ikke indretningen af dit hus, men har du et godt stort alrum/stue, så få din indeføler op der, og du glemmer den mc for altid

tlj
@pmp
OK, By-passen er magen til amdi´s. Jeg har surfet lidt på nettet efter den og som jeg ser det så "lukker" jeg ved 6. Det er en 6-bars by-pass ventil. Det materiale jeg fandt skrev: " increase, turn clock-wise".
Så, må jeg nok hellere afmonterer telestaterne, det gør jeg ved at løsne den lille unbraco i bunden af telestaten - ikke?
Så kan jeg også slukke for styringen af telestaterne, når de afmonteret.
Jeg har et stort køkken/alrum ca 32m2, jeg tror jeg montere den føler på et tidspunkt - hvem sagde man kom til at kede sig i et nyt hus....
MHT. tidstyring på van er det fra et af dine tidligere indlæg, jeg kan nok godt gører den mere skarp. Det projekt kommer med i køen.
Tror du jeg skal prøve at skrue Bypassen iretningen af + (6) "clock wise"?

Indtil videre tak for hjælpen.

pmp
@tjl
Kender ikke den ventil - måske en anden kan hjælpe.

Men ellers prøv dig frem. Når der er åben til mange m2 gulv, så sker der ikke noget.

Telestaterne er monteret på forskellige måder efter hvilket fabrikat du har. Det står nok i nogle papir til styringen - eller find dem på nettet.

Amdi
Hej pmp.

I stueetagen er der beton under hele gulvet.

Mht retur og fremløb. Hvis fremløb er den røde streg. Der har jeg så fuldt rørene. Og det rør der kører til højre kører fint ned til pex slangerne uden telestater. Det rør der kører til venstre kører op til retur fra 1 sat for der sidder telestaterne. Og så er det selvflgelig omvendt for den blå streg. Det er så retur på stueetagen og fremløb for 1. sal. Har tjekket det flere gange nu :-)

Mvh Amdi

pmp
@amdi
Dine foto viser ikke dine rør hele vejen, så jeg kan ikke se om der er byttet om på retur og fremløb.

Når vp starter kan du prøve, at mærke på slangerne, sådan som woebbe skriver. Så kan du nemt mærke hvad der en frem og retur.

hej tlj, amdi, pmp. jeg har så vidt jeg kan se en bypassventil magen til, den er trykstyret og åbner for bypass ved forskelligt tryk (ved lukkede telestatewr)afhængig af hvad den er sat til. den lukkes helt ved at dreje den i urets retning.

når man afmontere de fleste telestater mener jeg at den bør være permanent lukket.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

tlj
@woebbe: Efter jeg har kigget grundigt på nettet omkring den (bypass ventilen) så er det også det jeg kommer frem til.
For at afmontere telestaterne skal jeg løsne en sort unbraco i bunden af det sorte plastik, så har jeg en lille rød plastik hætte til at åbne helt for ventilen, kan jeg komme til at skrue den så langt ud at vandet fosser ud?

Mine telestater ser sådan ud:
http://www.vvs-shoppen.dk/danfoss/danfoss-telestat-til-gulvvarmesystem-460957010/

Ventilen cirka sådan her:

http://www.vvs-shoppen.dk/diverse-913/danfoss-ra-n-ventil-omvendt-vinkelloeb-halv-ja-403205004/

pmp
Du skal ikke nogen med en rød plastik hætte - kun tage telestaten af

tlj
@pmp

Den røde plastikhætte sidder ikke fast på ventilen, det var en vvs-firmat/manden gav mig til at justere ventilen med. Det ser ud til det er en som følger med ventilen ved indkøb. Den er magen til den på billedet i linket.

tjl, er den røde plastic hætte ikke bare en man bruger til at justere ventilen med hvis man ikke har telestater på sat.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.