Overvej seriøst om det ikke er en god idé at sætte den som volumenforstørrer (du kan stadig godt lave så den kan kobles ud).
Jeg har fået så meget vædske i at det er svært at køre den som volumenforstørrer uden at der er for store temperatursvingninger. Det vil formentlig ikke være et problem i dit tilfælde, da du har gulvvarmen i beton.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
Jo tak oj. den kom frem, og tak for tilbuddet, jeg vender tilbage senere.
Fik du den privatmeddelelse hvor jeg bl.a. sendte dig min mail adr.?
mvh kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Jeg var i aftes og i nat inde på den svenske hjemmeside "Varmepumps Forum, og jeg skal love for der bliver diskuteret, men jeg er næsten mere forvirret nu end før jeg var på den side.
Jeg havde håbet at kunne finde en lidelsesfælle i Skån, som jeg bedre kan sammenligne mig med, end en fra midt eller nord Sverige.
Jeg er kommet frem til, at med den størrelse VP jeg kører med (6 Kw) kan jeg udmærket få en buffer der er for stor, så jeg regner med 100 l. vil være passende.
Er det muligt at jeg kan bruge en varmvandsbeholder med 4 studser.
Hvis beholderen er opretstående er studserne placeret tæt ved bunden
kl 6 og modsat kl 12, tilsvarende er der 2 studser samme placering men i toppen. beholderen er skumisoleret 50 mm.
Jeg tænker her på oj og din montering, hvor du ved lave kuldegrader kan køre uden om bufferen?
Jeg mangler også at vide, om en buffer, en accomol. tank og en volumeforstørre ikke er det samme, eller hvad er forskellen?
mvh. kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Jeg er kommet frem til, at med den størrelse VP jeg kører med (6 Kw) kan jeg udmærket få en buffer der er for stor, så jeg regner med 100 l. vil være passende.
Gå efter én med 3/4" studser eller større, så risikerer du ikke at skulle skrue op for pumpen.
Citer
Er det muligt at jeg kan bruge en varmvandsbeholder med 4 studser.
Hvis du bruger den med pumpe på begge sider, så ville det måske være en idé med en specialbygget der "spreder" vander således at så meget som muligt af volumen varmes med.
Citer
Jeg tænker her på oj og din montering, hvor du ved lave kuldegrader kan køre uden om bufferen?
Jeg kan ikke forestille mig at du kommer ud for dette med kurve 5. Problemet er, at jeg indtil videre har kørt med kurve 8, samtidig med at der er lagt to trin på forskydningen.
Citer
Jeg mangler også at vide, om en buffer, en accomol. tank og en volumeforstørre ikke er det samme, eller hvad er forskellen?
Som jeg forstår det, så er acc./buffer det samme, med pumpe på begge sider. Volumenforstørrer er bare en stor radiator i serie med dit anlæg.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
Jeg er kommet frem til, at med den størrelse VP jeg kører med (6 Kw) kan jeg udmærket få en buffer der er for stor, så jeg regner med 100 l. vil være passende.
Jeg har en 100L buffer koblet ind med pumper på begge sider af en 6 kW VP med gulvvarme i hele huset så det minder jo en del om dit.
pt. ligger vi på ca. 3 starter i døgnet.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
For mig at se, og med mine problemer lyder det helt fantastisk.
Jeg har så sent som i dag bestilt en 100 l. buffer, så må vi se hvor længe det varer inden den kommer hjem.
Jeg er sikker på, at når vi begynder at skrue i systemet, så finder vi årsagen til mine 20-25 starter i døgnet. Jeg tror at der er en blokering eller delvis blokering for cirkulation et eller andet sted.
Min VP står i et udhus, - afstand til beboelsen er 12 m. Ud over cirkul.pumpen i VP har jeg en cirkul.pumpe i beboelsen i forbindelse med GV schunten, de står begge på trin 3. Når du skriver du har en pumpe på hver side af bufferen, er det så to pumper ud ove den du har i VP?
Hvor sidder de to pumper i forhold til bufferen ?
Har du automatik på din GV? Eller styre du temp. over VP?
Jeg formoder du har 4 studser på din buffertank, men har du instaleret den lige som oj, så du kan køre uden om Bufferen når og hvis det bliver rigtig dejligt koldt?
mvh kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Når du skriver du har en pumpe på hver side af bufferen, er det så to pumper ud ove den du har i VP?
Nej - det er den interne på den ene side samt en alpha pro + på gulvvarme siden, som vist på nedenstående billede fra Vølund.
Citer
Har du automatik på din GV? Eller styre du temp. over VP?
Nej jeg har ikke fået programmeret mit Smart House system mht. til varmen endnu - måske jeg helt skulle lade være nu har systemet næsten kørt et år med en manuel indstilling at gv ventilerne og vi har ca. 22°C i alle husets rum undtagen soveværelset.
Citer
Jeg formoder du har 4 studser på din buffertank, men har du instaleret den lige som oj, så du kan køre uden om Bufferen når og hvis det bliver rigtig dejligt koldt?
Nej - det er som nedenstående fast monteret - på installationstidspunktet havde jeg ikke så stort kendskab til funktionen men det har hjulpet en del gennem dette fremragende forum
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
Tak for tegningen XJLN. Jeg får en 100 l. buffer monteret i starten af næste uge. Er der mon en i forum, der kan svare mig på følgende spørgsmål:
Er det uden betydning om jeg har min buffer sat ind ved siden af min VP, eller i mit teknikrum der ligger 12-15 meter derfra. Forbindelsen mellem de to rum er isolerede rør tilsvarende fjernvarmerør.
Jeg syntes ikke at kunne se at der skulle kunne være nogen forskel???????
kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Er der slet ingen der tør give et bud på mit ovenstående indlæg ????
kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Jeg kan ikke umiddelbart se at det skulle gøre den store forskel, det handler jo bare om at forøge volumen. Der bliver selvfølgelig lidt vand der står og køler af når den interne pumpe ikke kører, men det må være marginalt. Dette er ud fra den antagelse at den interne pumpe kun kører når kompressoren kører. Hvis du også vil lave bypass muligheden, så skal du have en omskifter der stille om til konstant kørsel når du kører udenom tanken.
Jeg mener dog stadig at du ikke behøver at lave bypass muligheden, det koster bare en masse penge, og jeg tror aldrig du vil få brug for den.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
Tak for svar. Jeg tror du har glæde af bypass pga, dit "lidt " ældre hus.
Jeg undlader bypass.
Kommer igen når bufferen er instaleret på systemet.
kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Jeg fik i går instaleret en buffer på anlæget. ( Nibe UKV 100 l.)
Det undre mig dog, at der skulle monteres en pumpe mere på systemet, - nemlig en Grundfoss UPS 25-60.
Jeg havde ellers fået det indtryk, at VPs cirku.pumpe kunne klare opgaven.
Jeg har monteret alle mine motorventiler igen, og GV shunten er startet op igen. Rumfølerne i alle rum er sat på 22 gr., og i forbildelse med det, sidder der en pumpe som ( har jeg fået oplyst ) kun har til opgave at sende vandet rundt i gulvkredsene. ( UPS 25-60 )
Nu kører jeg næste uge med denne indstilling.
Jeg ville gerne høre om nogle har en mening om den pumpe jeg har fået monteret i forbindelse med buffertanken, - skal den hà en kontakt så jeg kan slukke og tænde manuelt, eller skal den sættes så den starter sammen med varmepumpen ?
Mht. GV i beton, - så er det jo således, at betonnen virker som et lager af varmekalorier, altså som en slags buffer som Peter Kunz ganske rigtigt skriver i en anden tråd, men er der nogen der har erfaring i retning af, om der er bedre økonomi i at lade VP køre hele systemet op i temperatur, for derefter at slukke VP.
For mit vedkommende kan jeg holde VP slukket i 1,5 døgn,( ved nuværende udetemp.) uden det kan mærkes på rumtemp.
Hvis ikke jeg tager helt fejl, så sker der blot det, at jeg tærer på varmereserven i gulvet, og kommer så til at betale det mere i El, for igen at bringe temp tilbage til udgangspunktet.
Med hensyn til antal startet, så tror jeg derimod der spares, i og med, at temp. skal hæves fra et lavere niveau, hvilket jeg mener giver længere VP drifttid, og færre starter.
Jeg har lidt problemer med at forstå, at VP skulle kunne styre rum/inde temp. Hvis man som jeg kører med GV shunte, er det ikke muligt. Hvis der kører med direkte gennemløb fra varme pumpen, så er der et problem, hvis der er trægulve i huset, samtidig med flisebelægning. og/eller en eller flere radiatorer.
De max 40 gr. der må sendes gennem GV hvis der er trægulve, de give ikke den tilstrækkelige varme til badeværelse gulvet man gerne vil have om vinteren,( det er da behageligt hvis varmen kan mærkes i fødderne, og at rumtemp. er mere end i de øvrige rum.) ligeledes er der et problem hvis der er rum med radiator, de vil ikke kunne bringe temp. i rummet op, hvis det tilførte vand kun er 40 gr.
kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Ja, det er noget at et reguleringsarbejde, hvis man både har gulvvarme i træ og beton samt radiator.
Mange gange er problemet på toilettet ikke, at gulvvarmen ligger i beton, men at slangerne enten ligger for langt nede, eller at der ikke er isoleret godt nok. Underlaget under slangerne suger varmen nedad, og det kræver rigtig god isolering at undgå. Også mod soklen skal der isoleres godt. Jeg har desværre selv dette problem, og har tænkt mig, at sætte en lille radiator til at løfte temp på badeværelset.
Det er bedst at optimere sine varmeafgivere, så de passer til det temperatursæt varmepumpen leverer, og derefter lade pumpen styre temp.
Varmepumpen er mest effektiv ved gulvvarme, og derfor er det bedst - alt andet lige - at åbne helt for gulvvarmen og så i stedet kompensere på radiatorsiden med større radiatorer.
Nu har du jo det problem med de mange starter, og det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men med hensyn til at slukke for pumpen burde det ikke være en god idé. Pumpen er jo beregnet efter at køre optimalt i forhold til inde- og udetemperaturer, og bør selv kunne afgøre, hvornår det bedst kan betale sig at køre. Men måske har du mulighed for at styre det i pumpen ved at stille på tolerancen for, hvornår pumpen skal reagere på temperaturerne.
Har du iøvrigt været inde på [url]http://www.husdata.se/[/url]? Her kan du følge hvor mange starter andre har, så du kan sammenligne med din egen pumpe.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Det undre mig dog, at der skulle monteres en pumpe mere på systemet, - nemlig en Grundfoss UPS 25-60.
Billigt alternativ, men jag havde nok valgt en Alpha pro, hvis altså jeg ville benytte den som buffertank.
Citer
Jeg havde ellers fået det indtryk, at VPs cirku.pumpe kunne klare opgaven.
Kan den også, men kun hvis du benytter den som volumenforstørrer, hvilket jeg nok ville have valgt hvis jeg havde gulvvarme i beton.
Citer
Jeg har monteret alle mine motorventiler igen, og GV shunten er startet op igen. Rumfølerne i alle rum er sat på 22 gr., og i forbildelse med det, sidder der en pumpe som ( har jeg fået oplyst ) kun har til opgave at sende vandet rundt i gulvkredsene. ( UPS 25-60 )
Nu kører jeg næste uge med denne indstilling.
Dårlig idé, men det er da et forsøg værd at se hvordan det går...
Det burde kunne lade sig gøre at klare det hele med varmepumpen.
Måske kunne man bruge regulering i de rum der tér sig, men at starte én pumpe mere er nok ikke en god idé.
Citer
Jeg har lidt problemer med at forstå, at VP skulle kunne styre rum/inde temp. Hvis man som jeg kører med GV shunte, er det ikke muligt. Hvis der kører med direkte gennemløb fra varme pumpen, så er der et problem, hvis der er trægulve i huset, samtidig med flisebelægning. og/eller en eller flere radiatorer.
De max 40 gr. der må sendes gennem GV hvis der er trægulve, de give ikke den tilstrækkelige varme til badeværelse gulvet man gerne vil have om vinteren,( det er da behageligt hvis varmen kan mærkes i fødderne, og at rumtemp. er mere end i de øvrige rum.) ligeledes er der et problem hvis der er rum med radiator, de vil ikke kunne bringe temp. i rummet op, hvis det tilførte vand kun er 40 gr.
Store radiatorer løser det problem... faktisk er de varmeste rum her dem der har radiatorer.
Vedr. for højt fremløb, så er det muligt at sætte max temperatur på varmepumpen, men det er kun den beregnede, så den vil pendle over når den afvikler gradminutterne...
Redigeret af ojacobsen d. 21-10-2007 09:36
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
Billigt alternativ, men jag havde nok valgt en Alpha pro, hvis altså jeg ville benytte den som buffertank.
Hvorfor skulle en Alfa pro være bedre?
I et tidligere svar, fik jeg indtryk af, at der ikke var nogen væsentlig forskeld på en buffer og en alm volumforstørre, hvad mener du forskellen er, og hvilken virkning vil det få?
Citer
Store radiatorer løser det problem... faktisk er de varmeste rum her dem der har radiatorer.
Vedr. for højt fremløb, så er det muligt at sætte max temperatur på varmepumpen, men det er kun den beregnede, så den vil pendle over når den afvikler gradminutterne...
Jeg har det specielle problem, at GV har svært ved at varme min stue op, ( en fejl fra huset blev bygget) højt til loft,tre udv. vægge og mange "staldvinduer" + dør med små ruder.Problemet blev løst ved at eftermontere en stor opretstående radiator i stuen. Denne radiator er koblet på centr. varmesystemet før GV shunten. Radiatoren har sin egen rumtermostat og motorventil, således den arbejder uden om GV shonten, derfor er det vigtigt at jeg får så meget,og så varmt vand igennem til radiatoren som muligt når det bliver rigtig koldt.
Hvis jeg gerne vil have 50-55 gr. igennem radiatoren, så må jeg acceptere at køre med shunten, for at kunne begrænse vandets temp. til de øvrige rum, som har trægulve. Det er lidt som kolera eller pest.
Kan du umiddelbart se en løsning ?
kris kris
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
I et tidligere svar, fik jeg indtryk af, at der ikke var nogen væsentlig forskeld på en buffer og en alm volumforstørre, hvad mener du forskellen er, og hvilken virkning vil det få?
Ikke andet end det du allerede gøre, eller alternativt større radiator (eller flere) ..eller måske en blæserkonvektor: [url]http://www.aircoil.se/produkter/flaktkonvektorer/flaktelement/ul/ul_pb.htm[/url]
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]