HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Optimering af Nibe F1245
tlj
woebbe, det tror jeg, og jeg mener også at det var det vvs manden sagde til mig. Men der var pænt mange oplysninger den dag...
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.

Amdi
@pmp

Nu har jeg mærket efter hvilke rør der bliver varme med følgende resultat:

De varme rør til gulvvarmen kører uden telestaterne. Dvs telestaterne sidder på returløb

På 1 sal sidder telestaterne på fremløbet... Det kan da ikke være rigtigt eller hva?

Mht til temp på returløbet.

Der er et par returløb som virker en anelse koldere end resten i stueetagen. På 1 salen virker returløbet til at have ens temp.

Jeg har i dag desuden ringet til det VVS firma der satte det op for at høre om det kunne passe. De ville ringe tilbage men jeg har ikke hørt fra dem endnu.

Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange

woebbe jordvarme siden 1985
tjl
jeg har lige kigget på linket og den røde hætte er til at justere ventilen med hvis man ikke har telestater på, så den skal du ikke sætte på lige nu.

du skal kun fjerne telestaten, den lille spids/stift der sidder i midten af ventilhuset der hvor telestaten har siddet, det er den der bliver trykket ned af telestraten når der skal lukkes for varmen /flowet, når telestaten er afmonteret er der helt åben.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

tlj
@woebbe: tak, det var også det jeg regnede med.
Alle telestater er pt helt åbne, dog uden at være afmonteret. også i soveværelset. Jeg har lige her til aften prøvet at skrue varmekurven op på 4 igen, da jeg syntes det var lidt koldt.
Så kan jeg om et par dage prøve den anden vej igen hvis det bliver for varmt, og så samtidigt afmontere telestaterne.
Ellers synes jeg, at jeg er kommet rigtigt langt med indkøringen, og fået en stor forståelse af systemet. Tilfredsheden med anlægget ligger da også pænt i top.
Indtil videre får dig og pmp virkelig stor tak for hjælpen.

selv tak, men hvad med indregulering af kredsene i forhold til hinanden, ved du hvordan man gør det????

det kan blive nødvendigt hvis der er eller bliver forskel på varmen i de forskellige gulve /kredse.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Amdi
Jeg tænkte på... Hvad betyder det for mit system at der sidder telestater på fremløbet til 1 salen og telestaterne sidder på returløbet til stueetagen?

Altså at telestaterne sidder forskelligt henholdsvis på fremløb og returløbet. Burde telestaterne ikke sidde ens på de 2 kredse. Kredsen til stueetagen og 1 salen?

Mvh Amdi

tlj
@woebbe: kan det ikke passe at der er en tråd med indreguleringen af kredsene?

@tlj, jo det er der vel egentlig nok, ellers sig til hvis du har brug for yderligere råd.

@amdi, nu er jeg jo ikke vvs installatør, min viden er kommet i forbindelse med div uddandelse i vvs m.m. i byggemarked, samt da jeg lavede meget af alt vvs i mit hus.
jeg tror ikke det betyder noget om telestaterne sidder på fremløb eller retur, jeg har sat alle mine på fremløb efter wirsbos anvisninger,

jeg syntes dog at det lyder lidt "rodet" at det ikke er ens.

det kunne være spændende at få en kommentar til det fra nogle af de vvs er der også er på dette forum ????

pmp
@amdi
Det ser ud til VVSeren har byttet om på forbindelserne til fordelerne til 1. sal. Hvor meget det betyder ved jeg ikke - det er nok forskelligt fra de forskellige fabrikater. Lad os høre hvad din VVS-mand siger. Find evt. ud af hvilken fabrik det kommer fra, og spørg dem.

Jeg tror det er bypass-ventilen der skal lukkes lidt, for at du kan få længere drifttid.

@tjl
Du skal ikke ændre på indreguleringen før du ved hvad du gør.
Du har fordelingsmanifold fra Danfoss, så du kan sikkert finde en vejledning på Danfoss.dk. Derefter skal du kende slangelængden i de enkelte kredse.
Hvis du ikke har problemer med fordeling af varme i de forskellige rum - så skal du ikke gøre noget
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

lars-jacobsen
Wavin har er godt program til beregning/indregulering af gulvvarmekredse på deres hjemmeside.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

tlj
@pmp: Bare rolig, der vil jeg også gerne lige have lidt mere mos på køleren før jeg evt. hoppede ud i det projekt.
Nu har jeg afmonteret telestaterne og lukket for bypassen. så nu er jeg da sikker på at der flow. Jeg sender dig nok lige en log om nogle dage, hvis det er ok?
Men nu ved jeg også hvad de tal på returslangerne betyder - flinke vvs-montør.
Umiddelbart så synes jeg også at varmen fordeler sig fint i alle rum, det eneste der halter en lille smule er vores stue - men der er også tre store vinduespartier. Indtil videre er det min egen forklaring...
Tak for hjælpen so-far.

allankj1
Kender godt den med stuen der er lidt koldere. 3 store vinduer, en tereassedør og 4 små vinduer. + 3 ydervægge. Det giver en lidt koldere stue.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hej tlj,

jeg har også en stue med 6 meter vinduesfacade fra gulv til loft, godt om sommeren skidt om vinteren.

en god måde at checke/sammenligne gulvtemperaturen på i de forskellige rum på er at købe et ir termometer feks black og decker til ca 299,00,

vær opmærksom på at store vinduespartier godt kan snyde pga stort kuldeindfald og dermed større afkøling hen over gulvet end i øvrige rum.
når jeg checker om gulvtemperaturen er ens i mine rum lægger jeg i stuen og øvrige rum , et tæppe eller en stor sofapude på gulvet, efter et stykke tid fjerner jeg puden og måler hvor den har ligget så har jeg den korrekte gulvtemperatur korrigeret for den extra afkøling der er pga vinduesfacaden.

metoden viser selvfølgelig ikke om der tilføres nok varme til rummet men det viser hvis der er for stor forskel på flowet i de forskellige kredse.

jeg har iøvrige indstillet mit gulvvarmeanlæg sådan at der er større flow i mit stuegulv end i de øvrige kredse, på den måde undgår jeg at have en "kold "stue

Amdi
Hej igen.

Så fik jeg snakket med VVS. han sagde at det ikke burde gøre noget hvor telestaterne sad og om de sad forskelligt.

Så snakkede jeg med Vølund for at få dem til at se på det. Det viste sig at jeg i den sidste måned havde haft ca 27 starter pr døgn. Det var også i overkanten sagde han. Så vi ændrede lidt, så varmebærerpumpen kører kontinuerligt, og han ville gerne have GM tilbage til -60. Dette prøvede jeg så i et døgns tid, men det gav ingen forskel overhovedet. Nu har jeg sat GM til -150, og har "kun" ca 12 starter i døgnet og 21,5 gr i hele huset. VP kører i ca 20 min. af gangen.

Er det ok på denne tid af året?

Jeg har lige vedlagt logfil.

Mvh Amdi

lajn
jeg har ca 7-8 starter i døgnet kan ikke komme længer ned, det ser ud til at en times drift er ca. max jeg kan komme op på før den stopper.
lajn tilknyttede følgende billede:billeder:
imag0094.jpg imag0095.jpg imag0096.jpg imag0097.jpg

vølund fighter 1245 6KW 300meter rør i ler 173m2 klasse 1 hus
fra 2011 Grin

lajn
jeg har ca 7-8 starter i døgnet kan ikke komme længer ned, det ser ud til at en times drift er ca. max jeg kan komme op på før den stopper.

ca 23 grader i hele huset
lajn tilknyttede følgende billede:billeder:
imag0094_1.jpg imag0095_1.jpg imag0096_1.jpg imag0097_1.jpg

vølund fighter 1245 6KW 300meter rør i ler 173m2 klasse 1 hus
fra 2011 Grin

allankj1
Til Amdi.

Nu gider jeg ikke læse hele denne tråd igennem men hvilken hastighed kører din cirkulationspumpe til gulvvarmen med. Hvis den står på et meget højt trin ville jeg skrue ned for denne således at vandet er længere tid om at nå rundt i dine gulve. Dette vil betyde at varmen afgives bedre til gulvet og vandet vil være længere tid om at komme rundt. Dette vil give nogle længere driftstider.

20 min ad gangen lyder ikke af meget.

Jeg ville starte med følgende:

Jeg ville købe et ir termometer og så ville jeg starte med at indregulere min gulvvarmekredse korrekt. På fordelemanifolden til gulvvarmen skal skruen til den længeste kredse (længeste gulvvarmeslange) være helt åbne. Herefter skal skruerne på manifolden til de andre kredse justeres således at vandet i alle kredse bevæger sig med samme hastighed. På denne måde er flowet korrekt i alle kredse og der er samme varmeafgivelse i alle rum. Gulvet er altså i balance. Der findes indreguleringsskemaer til de forskelle mærker af manifolde. Derudover skal du have oplyst af din smed hvor mange meter slange der er i hvert gulv (rum). IR termometeret bruger du til at måle temperaturen på alle returslangerne fra rummene. Når temperaturen er ens på alle retur slanger har du samme varmeafgivelse i alle rum. Er der bare en lille kreds hvor skruen på manifolden står for meget åbent vil vandet piske rundt i denne kreds og hurtigt nå tilbage til manifolden og hurtigt hæve temperaturen på fremløbet og dermed ville din pumpe hurtigt nå 0 i gradminutter og stoppe.

Selv har jeg nu 6 starter i døgnet på mellem 1,5 time og 2,25 time. Dette kunne jeg godt få ned på maks 3 starter i døgnet ved at øge min koblingsdifference (svarende til Jeres gradminutter) men så ville jeg tilgengæld opleve større udsving i temperaturen på mine gulve. Har valgt en koblingsdiffence på kun 2,2 grader (sidste år stod den på 3,4 grader). Ved den lavere koblingsdifference synes jeg at varmen i år er mere jævn. Men prøv jer frem.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Amdi
Til allankj1

Lige nu kører jeg på 80%. Den prøver jeg at sætte lidt ned så :-)

Jeg har allerede prøvet at måle retur slangerne med ir termometer, og det er ikke den samme temp der er i alle slangerne. Der er et par af slangerne der skiller sig ud med et par grader i forhold til de andre. Så du mener altså at VVS må ud og indregulere igen?

Mvh Amdi

allankj1
Ja den ville jeg helt klart sætte ned. Prøv med 30 % i første omgang og se hvordan det virker. Du kan jo altid sætte hastigheden op igen.

Ja VVS'en til indregulering. Alternativ prøv selv at skru ned for de kredse hvor temperaturen er for høj i forhold til de andre. Altså dreje skruen således at der kommer mindre vand i disse kredse. Du kan sikkert finde vejledningen til din manifold på nettet.

når man måler på pex rør med et ir termometer syntes jeg at man får de mest præcise og ensartede målinger ved at sætte et stykke sort eller grå gaffatape på pexrøret der hvor man måler.

pexrørets halvtranperante overflade kan godt give uensartede fejlvisninger.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.