HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Optimering af Nibe F1245
woebbe jordvarme siden 1985
@allankj1,

Var det ikke en god ide hvis han checker forskellen på fremløb og retur på henholdsvis varmepumpen og på de enkelte gulvkredse inden han ændre på varmebærerpumpens hastighed ??

Det kunne jo væere en eller to kredse som ikke er indreguleret ordentlig og som sender vandet for hurtigt rundt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

pmp
@amdi
Jeg har tidligere skrevet til dig hvorfor dine drifttider er så korte, men jeg gentager gerne.

Du får ikke varmen ud i dine gulve.

Det kan der være flere årsager til. Jeg nævner 3 normale årsager:
1. Dine telestater er lukkede på mange kredse.
2. Din bypass-ventil er for åben.
3. Dine kredse er ikke korrekt indreguleret.

Derfor skal du åbne alle telestater eller tage dem af.
Så skal du få lukket din bypass-ventil.
Derefter sender du min en ny log.

Så ser vi om der skal gøres noget ved indreguleringen - og det er ikke nok med et ir-termometer.

På de 20 min din vp er startet øges returtemperaturen med 6 grader - og det kunne den ikke hvis vandet var korrekt fordelt i alle gulve.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Amdi
Hej pmp.

Så er det gjort. Alle telestater helt åbne og bypass ventilen helt lukket.

Jeg har så prøvet at måle returløbstemp efter vp har kørt i 5-10 min, og der viser det sig at et par af rørene er 4 grader højere i returløb.

Jeg kører pt med -100 GM.

Men her er log fil.

Og igen mange tak for hjælpen til alle :-)

Mvh Amdi
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange

Amdi
Rettelse... Sendt via mail.. :-)

Mvh Amdi

allankj1
Okay. Så ville jeg prøve at skru ned for den lille skrue på de rør hvor returen er varmest. Derved vil der komme endnu mindre vand i gennem disse rør og lidt mere i de andre rør pga. øget tryk i de andre rør. På den måde kommer dit gulv mere i balance. Så skal du bare se hvordan det hele kommer til at spille.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

tlj
Hej alle, det er jo spændende læsning omkring indregulerigen og jeg tror også at jeg skal skaffe mig et IR-termometer. Jeg har fundet lidt på Danfoss hjemmeside omkring FORINDSTILLING og lidt henvisning til mere præcis INDREGULERING af gulvvarmen. Det er måske lidt langhåret, men metoden med et IR virker jo relativt simpelt. Der bør vel være et rum som man bruger som reference ex. køkken/alrum ( mit tilfælde det største rum - mest slange)?
Jeg har dog tænkt på at skrue alle telestaterne på igen og MÅSKE åbne bypassen lidt igen. Så kontakte byggefirmaet og sige at varmen ikke virker til at "fungere" korrekt - der er vel garanti på et hus man startede med at tage brug i August 11.
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.

allankj1
Ja det kan du da godt forsøge. Men helt ærlig de har bygget et hus til dig hvor der er varme og det var vel kravet. Med mindre at VVS manden selv har varmepumpe og har indreguleret hans eget anlæg perfekt tror jeg ikke du får noget ud af det. For at få sådan et anlæg til at virke optimalt og trimmet optimalt er det huset bruger der bliver nødt til at bruge noget tid og kræfter på dette. Man kan diskutere om det er fair men der er bare for få alm. VVS'er som ved nok om det til at det bliver trimmet optimalt for starten af. Der er dog heldigvis nogle gode bruger har er på heatpump som giver gode tips og fif.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
@amdi
Jeg har set din log fra i dag.
Med 11 gr. i udetemperatur er der jo ikke meget varmebehov. Derudover har du ændret på starttidspunktet (jeg ved ikke hvorfor), så nu er drifttiden endnu kortere end for 5 dage siden.

Alligevel er der en forbedring i vand-cirkulationen, som nok er fordi alle kredse nu er åbne og bypass-ventilen er lukket.

Der er ingen tvivl om, at dine kredse ikke er indreguleret korrekt. Du kan selv mærke på 2 kredse, at de er for meget åbne.
Nu er det ikke sådan, at man kan nå frem til en korrekt indregulering ved at mærke på slangerne eller måle på slangerne med et ir-termometer. Det er bare ikke nok.

Du må finde en vejledning til de manifold du har og så skal du kende slangelængden på alle dine kredse.

Ellers må du få nogen til at gøre det for dig.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

pmp
@tlj
Hvorfor mener du der er noget galt med din indregulering ?
Din log viser ingen problemer af den art.

Som jeg har skrevet tidligere kan du bestemme din drifttid ved at sætte det -GM tal vp skal starte ved.

tlj
@allankj1Grinet er selvfølgelig et godt punkt med at der er varme på huset. VVS manden har da også været så flink at skrive længder på alle returslangerne. Det er selvfølgelig også nyttig viden ved senere rep eller ændringer.

@pmp: Det med FORINDSTILLING jeg havde fundet på Danfoss hjemmeside, gav mig mistanke om at de ikke er INDREGULERET korrekt, da der er et referencepunkt på ventilen der skulle give udtryk for FORINDSTILLINGEN, som ikke virker til at stå korrekt. Det er da rart at vide du ud fra min log kan se at det ser ud til at være ok. Jeg tror dog at det kunne være meget sjovt at lege med et IR termometer, måske der var noget at hente.
Kan jeg prøve at sende en ny log til dig? PT. kører jeg igen på varmekurve 3 + 0. ca. 5-6 drifttimer om dagen heraf ca 2 VV. antal starter ligger også på 5-6 stk. GM er 300.

tlj
@allankj1: der skulle så ikke have været en smily, men et kolon.

pmp
@tlj
Nu skriver du ikke hvad det er du har fundet på danfoss hjemmeside, og hvad der får dig til at tro din indregulering er forkert, så det kan jeg ikke give dig svar på, men måske har du misforstået noget.
Send bare en log, så ser jeg hvordan den arbejder med en drifttid på en time.

Vær opmærksom på at mange vvser slet ikke indregulere gulvvarmeanlæg, de påsætter telestater som så åbner og lukker afhængig af varmebehov i hvert enkelt rum.

Det virker også mange gange udmærket så længe det ikke er rigtigt koldt udenfor, de længste kredse får for lidt flow når de korte kredse åbner, men når de korte kredse har fåetnok varme og lukker ja så får de lange kredse tilstrækkeligt med flow og på den måde virker det ok indtil det bliver rigtigt koldt udenfor og alle kredse åbner på en gang i længere tid, så mærker man at der mangler varme i de største rum.

Det er derfor efter min overbevisning og erfaring, vigtigt at foretage en korrekt indregulering.

man skal kende slangelængden på hver kreds, hos producenten af manifoldene (feks wirsbo/uponor) kan man få et skema hvor der angives hvor mange omgange de enkelte returventiler skal åbnes fra lukket tilstand, udgangspunktet er at den længste kreds skal være helt åben.

Ovenstående indregulering vil sikre at der er et ens flow i hver kreds.

Man kan ikke bare starte med at indregulere med et ir termometer, det er håbløst svært da hver ændring påvirker de øvrige kredse.

Til efterfølgende finjustering, hvis det er nødvendigt, kan et ir termometer være anvændeligt, men som jeg har skrevet før så påsæt sort gaffatape på pexrørene der hvor der måles da der ellers kan komme forkerte målinger pga pexrørets transperrante overflade.

@tlj og amdi i kunne jo prøve at se om jeres returventiler bare er helt åbne, i så fald er der nemlig ikke forsøgt at indregulere noget fra vvserens side
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

pmp
hej woebbe
Jeg er enig med dig i det du skriver om indregulering - at man skal have et skema fra den rigtige leverandør, og slangelængde - og at ir-termometer ikke er nok.

Amdis anlæg mangler tydelig indregulering.

tlj's derimod ser altså meget pænt ud. På sidste log kunne jeg se, at returtemperaturen kun steg 2 gr efter ½ times drift !
Så er der altså ikke noget med at vandet kommer gennem et lille rum, der står helt åben. Desuden har tlj's VVSer skrevet slangelængde på slangerne - det tyder på, han har gjort det rigtigt.

PS vedrørende finjustering med ir-termometer er jeg ikke helt enig. Der skal ikke altid være samme returtemperatur på alle kredse. Et koldt rum skal måske have lidt mere - et varmt rum lidt mindre. Det er rumtemperaturen der skal stilles efter.
Der kan også godt være udsving over driftperioden, så selvom den er ens efter 30 min behøver den ikke art være det efter 15 min.

hej pmp,
jeg er faktisk helt enig med dig også i det sidste du skriver, det er nemlig ikke sikkert at der skal være helt samme retur temperatur i alle kredse/ rum, som du skriver kan der jo være rum som har større varmetab og derfor brug for mere varme for at opretholde en passende temperatur.
det med at bruge ir termometeret kan være brugbart til finjustering især hvis man ikke kender det helt præcise antal slangemeter pr kreds, hvilket vil gøre at det vil være en relativ upræcis justering efter skemaet.
ir termometeret kan da være en hjælp til at opnå en ensartet returtemperatur.
når den så er opnået skal man jo efterfølgende checke om der er den ønskelige temperatur i alle rum og efter følgende feks åbne lidt mere for returventilen på den / de kredse hvor der mangler varme i rummet.

vedr tlj så er jeg helt enig med dig i at han ikke bør røre ved indreguleringen især fordi det ser ud til at det på det punkt kører fint, man skal normalt ikke pille ved noget der fungere godt.
iøvrigt er det at indregulere et stort antal gulvvarmekredse korrekt noget der kan være svært og meget tidskrævende, ikke mindst når man har en vp der kører med flydende kondensering hvor fremløbstemperaturen ikke er ens dag for dag.

jeg mener også at du, med din indsigt til at omsætte log filerne, har den bedste forudsætning for at råde.Wink

tlj
Jeg justere ikke på noget før jeg er sikker på at det skal gøres, på det punkt er jeg helt enig med dig woebbe, man skal ikke justere på noget der går godt.
@pmp fordi jeg har mistanke om INDREGULERINGEN ikke er korrekt, er fordi på danfoss hjemmeside fandt jeg noget om INDREGULERING. På den side beskrev de hvordan, de ventiler som telestaterne bliver skruet på, skulle INDREGULERES. Der er et lille mærke på ventilen, et reference punkt, udfor det refernce punkt skal den INDREGULERET værdi stilles. Værdien kan aflæses på den drejelige del af ventilen. Alle værdierne er den samme ud for referencepunktet, det virkede for mig lidt underligt. Men hvis ud du fra loggen kan se det kører fint, så er det jo OK.

pmp
@tjl
Nu kender jeg ikke det manifold du har, men normalt er der justeringsskruer på fremløbet - altså ikke der hvor telestaterne er. Selvom du har en Danfoss ventil med forindstilling under telestaterne er der måske også en justeringsskrue på fremløbet.
Du har nogle røde propper på fremløbsmanifoldet - hvad er der under dem ? Dine billeder er ikke så gode så jeg kan se det, selvom den røde prop er væk helt ude til højre.
Er der en skrue der, er det den der er indreguleret på.

Har du prøvet af holde på returslangerne fra vp-start, for at mærke om der er en eller flere slanger der bliver varme først - sådan som woebbe har skrevet om ?

Jeg venter en ny logfil, så jeg kan se hvordan det går med drifttider på over en time.

Amdi
Hej pmp

Nu har jeg haft en vvs mand forbi som har indreguleret alle kredsene igen. Så det skulle ihvertfald være i orden.
Så har jeg igen kørt med åbne telestater samt lukket bypass. Varmebærerpumpen kører på 80% til varme og 70% på økonomi.

Jeg har en logfil som jeg sender til dig på mail.

Mvh Amdi

allankj1
Jeg ville stadig skrue ned for den cirk. pumpe da det vil give nogle bedre driftstider. Jo mindre tryk der er på denne jo mindre fart på vandet og dermed bedre varmeafgivelse og på den måde vil det give nogle længere driftstider.

Måske allankj1, men ved at skrue ned for cirkulationspumpens hastighed kan han også risikere at vp ikke kan komme af med varmen hvilket vil øge fremløbstemperaturen unødigt.

her kunne man jo med et ir termometer checke om der, mellem fremløb og retur, er en ens forskel på ca 5 grader på hver af gulvkredsene hvilket betyder at de er ok indreguleret hvad flow angår.

hvis der er samme forskel mellem fremløb og retur på alle kredsene er anlægget i balance, men hvis denne forskel er mindre end 5 grader kunne det tyde på at varmebærerpumpens hastighed er for høj.

hvis forskellen er feks 8 grader tyder det på at varmebærerpumpenshastighed er for langsom.

pmp må kunne se forskellen ved hjælp af logfilerne

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.