HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Neddrosle effekt m. Blæser regulering på udedel
Skem
Jeg har installeret en luft-vand varmepumpe (inverter model), som kun skal forsyne varme til gulvvarme, og DET gør den for godt ....

Med de nuværende udetemperaturer (8-10), er VP ikke i stand til at gå langt nok ned i ydelse, og derved syntes jeg der er for mange stop/start (ca. 5x i timen).

VP er koblet til centralvarmekredsen, samt tilkoblet en 300l buffer tank for at tage det overskyden energi/varme. VP er dog tilkoblet i den øverste 1/3 af buffer tanken.

For at nedsætte ydelsen, overvejer jeg at neddrosle hastigheden på udedels-FAN.

Er der nogen der har erfaring heri, og vil det skade skade kompressor delen ?
 
Sydkoel
Det er en rigtig dårlig ide, at drosle hastigheden ned på blæseren.

For det første vil det ikke rigtig hjælpe noget, da det er kompressoren der skal reguleres. For det andet risikerer du at udedelen fryser op hvis du ændrer lufthastigheden igennem varmeoptageren (fordamperen).

Jeg ville nok prøve at give den en buffertank for sig selv for derved at få afsat noget effekt.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
Problemet kan være at der køres med for lille hysterese. Kan denne justeres?

Når du skriver buffer, mener du vel varmtvandsbeholder?

Kører du lav temperatur, bør varmepumpen tilkobles nederste tredjedel. Ellers er du rodet ud i noget mystisk noget.

Hvordan er flowet sikret i vandkredsen?

Hvilke setpunkter køres efter?

Styrer du efter fremløb eller retur?
 
Skem
>>Problemet kan være at der køres med for lille hysterese. Kan denne justeres?
Det tror jeg ikke den kan, men vil undersøge det

>>Når du skriver buffer, mener du vel varmtvandsbeholder?
Nej, det er en buffer tank uden spiral. Der er også koblet Solvarme anlæg hertil, samt en ventilations varmepumpe, som dog ikke afgiver energi hertil i vinterperioden.

>>Kører du lav temperatur, bør varmepumpen tilkobles nederste tredjedel. Ellers er du rodet ud i noget mystisk noget.
Jeg forsøger at holde temperaturen omkring de 35-37 gr. Men hvis jeg kobler VP til neders trejedel, vil den vi bare varme alle de 300l op, ikk'

>>Hvordan er flowet sikret i vandkredsen?
Der er jeg næste sikker på jeg har et problem. Det viser sig at der er monteret en alm. shunt på varmekredsen. Har kontaktet VVS manden, og bedt om at skifte den ud med en danfoss RA-C 20, som i omtaler andetsteds på siden. Han har dog ikke fundet den endnu.
Har overvejet at fjerne ventilen i shunten, men så har jeg jo problemet med solvarmen til sommer, hvor temperaturen jo nemt kan komme over de 40gr.
Har har prøvet at ændre hastigheden gennem VP varmeveksleren, men det ændrer ikke meget.

>>Hvilke setpunkter køres efter?
p.t kører jeg 36gr.

>>Styrer du efter fremløb eller retur?
VP styrer/regulerer efter fremløb
 
hamselv
Du er nok nødt til at tegne et lille diagram. Udfra din beskrivelse er det lidt svært at gennemskue hvad du eksakt har lavet.

Det er overvejende flowet over VP'en der ligger mig meget på sinde.

 
Skem
Har vedhæftet skitsetegning på varmeanlæget, og der er ikke yderlig varmekilde, idet huset er nybygget og som et energiklasse hus (204m2)

På skitsen ser du en EL-varmekedel, og det er den LV-VP skal erstatte, da den har vist sig at være dyr i drift.
 
Skem
Hhmm .. syntes ikke jeg kan se at filen er vedhæftet, så prøver lige igen ...
Skem tilknyttede følgende billede:billede:
varme_skitse.jpg
 
hamselv
Du strammer den for meget og vil blæse med mel i munden.

Løsning 1: Kør varmepumpen efter et lavere setpunkt, så en større del af varmen vil gå direkte i gulvet.

Løsning 2: tillad varmepumpen at have en større vandmængde ved at flytte returen til vp længere ned i tanken. At du varmer 300 liter op istedet for 100 er hamrende underordnet i fyringssæsonen.

Løsning 3: Hvis du kan, eventuel større hysterese + øget genstartsforsinkelse.
 
Skem
Ved ikke helt hvad du mener med at jeg strammer den for meget .... men her mine svar

>>Løsning 1: Kør varmepumpen efter et lavere setpunkt, så en større del af varmen vil gå direkte i gulvet.
Med nuværende setpunkt på 36gr., kommer der kun lige varme nok ud i gulvarmekredsene til at opvarme huset. Dette skyldtes nok føromtalte shunt, og den bliver skiftet/fjerne en af dagene.

>>Løsning 2: tillad varmepumpen at have en større vandmængde ved at flytte returen til vp længere ned i tanken. At du varmer 300 liter op istedet for 100 er hamrende underordnet i fyringssæsonen.
En mulighed jeg vil overveje. Vil dog helst ikke have temperaturen i bunden af bufferen for højt op, da det så går ud over effekten af solvarmen, ikk' ?

>>Løsning 3: Hvis du kan, eventuel større hysterese + øget genstartsforsinkelse.
Forsøger at få fat i leverandøren, da øget genstartsforsinkelse ikke virke som det skal. afventer svar derfra.
 
hamselv
Jeg ville ikke fjerne den thermostatiske ventil. Gulvvarmen bliver ustyrlig om sommeren pga solvarmen. Du mister al reguleringen over anlægget.

At lade hele bufferen indgå på varmepumpen kan jeg kun se et lille marginaltproblem. Når du styrer på fremløbet vil forskellen mellem det hele eller ikke det hele kun være få grader.

Skal du knibe den alt hvad den kan trække, kan du anvende urstyring til undertrykkelse af varmepumpen i overgangsperioden i et eller andet antal timer f. eks fra midnat og frem til om eftermiddagen. Under alle omstændigheder vil pumpestop og eliminering af uønskede flow være en fornuftig disposition i et sådant anlæg. Det kan kræve lidt kreativ placering af følere.

Umiddelbart er det bedste at køre med ønsket fremløb på VP'en på nøjagtig det samme som termostaten prøver at lave. Så skal det bedres helt af sig selv.

 
hamselv
Hvis det er en standard gulvvarmeshunt, kan den ikke selv "hente" vandet fra bufferen. Der skal et fortryk til. Enten skal gulvshunten ombygges og f. eks. laves med en rigtig trevejsventil, alternativt, kunne indbygges en Alpha II eller Wilo Eco pumpe til at distribuere varmen fra tanken til gulvvarmesløjfen.

En rettelse af dette, sammen med en nedsættelse af varmepumpens setpunkt kunne muligvis være nok.

Og som sagt, for at bibeholde reguleringen kunne jeg hælde til et forsøg med den ekstra pumpe. Og da den ikke kommer til at lave meget bliver forbruget til denne ganske minimalt.
 
Skem
Jeg har siden sidste indlæg fjernet termostatventilen fra gulvvarmeshunten, sådan der kommer maksimalt flow i gulvvarmekredsen.

Dette har bevirket at det nu uden problemer har været muligt at have "go" varme i hele huset (204m2).

VP er kun tændt i tidsrummet 06.00 - 21.00, og i den periode kører den stort set på laveste trin. Så umiddelbart ser det ud til at køre optimalt, omend dog "styret" manuelt indtil videre.

Jeg har dog konstateret at VP styringen er meget mangelfuld, så derfor bliver den koblet til mit solvarmestyring, (som kan programeres til at styrer andet end blot "solvarme" ), hvortil jeg også vil koble 3-vejsventil som bliver sat på gulvarmeshunten istedet. Dertil har jeg også mulighed for at tilkoble ur/timer samt styring afhængig af udendørstemperatur.

Så alt i alt ender det nok "lykkeligt" ... det tyder ihvertfald på at VP kan give varme nok ...Smile

Tak for de go' svar
Redigeret af Skem d. 08-12-2009 01:46
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 26

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,036,406 Unikke besøg
XHTML CSS