HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sammenligning af El forbrug.
kvi
Hej,

Nu har jeg kørt 1 fuldt år med mit jordvarme anlæg. og har brugt 3500 kWh til opvarmning af hus og varmt vand.
I december har jeg brugt 26 kWh i snit pr dag.

Bruger ikke el partron kun jordvarme pumpen.

Fik i April monteret 10m2 solfangere mod SØ.
Huset er ca. 155 m2 og opvarmes med gulv varme.
Der er 22 - 23 grader i hele huset
Ca. 65 % af huset er åben til kip
Der er cirkulation på brugs vand med tab til følge i ca. 7 timer om dagen

Pumpen er en 6KWH eviheat med 300 litter vandtank og der er 2X 125 meter 40 mm slange gravet ned.

Er det helt i skoven eller passer det med normen ??

MVH
Karsten

Jens Ulrik
Hej Karsten

Dit forbrug ser meget fornuftigt ud. Som du ser i min signatur er mit hus lidt størrere.
Jeg har loft til kip overalt.
Jeg har 3meter til loft i halvdelen af huset ligesom der i denne del af huset er store gulv-til-loft vinduer. Så jeg må regne med et størrere varmetab en ellers.

Mit forbrug ligger meget stabilt omkring 4600kWh pr. år på varmepumpen og så kan du jo let dividere ud pr. dag og sammenligne med dine egne tal.

Jeg går med en følelse af at jeg gerne skulle have haft 100 meter slange mere idet min brine temperatur på nuværende tidspunkt ligger på -6 grader ud og -2 grader ind. Jeg kan se du har den samme slange længde, og det kører sikkert fint for dig fordi dit varmebehov er mindre end mit.

Mvh. Jens Ulrik
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.

allankj1
Synes også det ser fint ud. Jeg bruger 4.200 kwh om året (sikkert lidt mere i år da det jo er isvinter i år). Hus 167 m2. Brin ind pt. 0,2 ud minus 3,8. Har kollektorer. Overvejer at smide lidt mere slange ned (100 meter måske) en dag når jeg får råd.

Antager at i sommer månederne dækker din solvarme jo det mister af dit varmt vand. Svarende til måske 250 - 300 kwh i forhold til mit forbrug. Dit hus er så lidt mindre end mit så tror det er lige i øjet i hvert fald i forhold til mit forbrug.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

michael0137
Interessant forum! Vores hus er 155 m2 og opført i 2008. Jeg har i 2009 haft et årsforbrug på 3480 kwh. Der er gulvvarme i hele huset og vi bruger vores spabad flittigt, hvilket jo betyder lidt for forbruget. Jeg er meget tilfreds med anlægget ( K.H. Nordtherm combi 305) og glad for mit valg af opvarmningsform!

/ Michael

4470mp
Har et vølund 2025 og en vvm 300 har brugt 3373kw siden 23-10-09 har kun radiator i mit hus som er fra 1900 dårligt isoleret.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.