HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nedpløjning eller minigraver
mikkel
Hej

Så er anlægget bestilt.. En Vølund Fighter 1245, hvor jeg selv skal stå for nedgravning af slanger.

Jeg har snakket med lidt forskellige entreprenører. Nogen der vil gøre det ved nedpløjning og andre med minigraver. Da det er et nybyggeri er der ingen have der skal tages højde for.

Mit spørgsmål er enkelt hvad er bedst? Smile

Nogle af entreprenørerne siger at jorden ved nedpløjning tager flere år før den pakker sig omkring slangerne igen…. Er der noget om snakken eller?

Hvad angår prisen er der ikke den store forskel.

Mvh Mikkel

woebbe jordvarme siden 1985
Hej mikkel

jeg ved ikke hvad der er bedst af pløjning eller nedgravning, men en vølund 1245 den bliver du helt sikker glad for. jeg fik en 1245 i september 2009 og det kører rigtig godt, så glæd dig Wink

jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

hamselv
Nedpløjning er klart rarest. De dygtige nedpløjere, trykker jorden bagefter med larvebåndene. Vi har nyligt opgravet med skovl omkring nedpløjede slanger, fordi en drænmand havde haft i en slange. Påstanden om manglende tilsætning af jorden kan kun komme for nogen der ikke bruger det, og "hear-say". Med den entreprenør vi anvender, kan jeg oplyse jorden er pakket perfekt. Modsat gravning optræder der ikke efterfølgende tilsætninger af gravesporet. Nedpløjning plejer at være noget billigere end gravning. Almindeligvis mellem 10 og 20 kr pr m. Normalen er at lade al tung trafik på pladsen bliver udført. Grunden grovreguleres. Slangen nedpløjes og sporet trykkes (så er grunden samtidig grubbet). Skal det være helt perfekt, køres en fræser igennem og eventuelt lægges 10cm muld ovenpå. Så er det flottere end flot. Og ingen klisterier fra ler der er kommet op.

hamselv
Er slangelængden strammet i dimensionering, optræder frysning i begge tilfælde. Vi kan ikke se at nedpløjning er ringere (heller ikke at det er synligt bedre), funktionsmæssigt. Og da nedpløjningen "hærger" væsentlig mindre, er langt hurtigere og tilmed billigere, er vores åbenlyse valg - nedpløjning.

I 2009 har vi ikke nedgravet et eneste anlæg.

johnia
Fik gravet min slanger ned af den lokale vognmand med hans gummiged. Han lavede en 2 meter bred rende i 1 meters dybde, her lå vi så 3 slanger ned. Så gravede han en ny bane og brugte dette jord til at fylde den første bane. Det gik pænt stærkt og var en billig løsning. Dog skal jorden gerne være af det samme slags, ellers skal man ligge 10 cm muld ovenpå, og så er besparelserne nok røget.
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl

hamselv
Så har vi igen (desværre) haft en nødvendig opgravning omkring en slange. Desværre havde en overrivning af en rørført bæk, medført at vi måtte udskifte 28 meter rør for bækken.

Det er betydeligt mere end vanskelligt at finde jordslangen. Bevares vi har dybden, vi har såret i jorden øverst. Men alligevel kan man simpelthen ikke se "såret" ned gennem leret. Så godt er det trykket sammen, bare ved overkørsel med larvefødderne. Piller man med en finger helt nede ovenpå slangen, tror man at slangen har ligget der i tyve år.

Pløjning duer bare!

Bare til OR

pmp
Jeg har netop modtaget min tilladelse til jordvarme fra kommunen, som kræver at få underretning om tidspunkt for tildækning og trykprøvning 3 dage forud ??? Hvordan gør man så ved nedpløjning ?? Er det bare min kommune der endnu ikke har hørt omnedpløjning
Redigeret af pmp d. 27-05-2010 22:47

hamselv
Sansynligvis.

Ring til kommunen og henvis til at den nye bekendtgørelse netop anviser pløjning som god metodik. Endvidere kan jeres kommunefolk eventuelt tage kontakt til Peter Aaen Erichsen, Odder Kommune. Han kender udemærket til pløjning, eller endnu bedre Bettina Lund, Hedensted Kommune. Sidstnævnte har ulejliget sig med at komme ud og se når vi pløjer.

Det andet er en rest fra firsernes opgravninger og gaaaamle bekendtgørelser.

kimfrederiksen
Ingen tvivl nedpløjning er en god metode til hurtig lægning af slanger.....men har nu gravet nogle jordslanger og som med den rørførte bæk,,,den var blevet opdaget hvis man gravet og næsten altid kan folk ikke altid huske hvad de har liggende på deres grund....mange gange ligger der mere end man forventer. sidstë gang vi gravet slanger ned var på åben mark......ingen problemer........men der var mange dræn fra 60 ned til 80cm i sildebens mønster.......alle disse hvade man ikke kunne opdage/rep. ved pløjning.....Hos os selv viste det sig at der var en del skarpe flintesten i jorden , som kunne opdages og fjernes , så slangen ikke lå direkte oben på sådan en jordfast en. Ikke at jeg holder mere til det ene end det andet, men synligheden af arbejdet er ikke stort. Hvad angår sammentrykning, så er det vel kun maks. det første år der er en forskel indtil jorden har sat sig....

mvh Kim
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.

hamselv
Til den med stenene og vigtigheden deraf, kan jeg kun bemærke: Der er til dato ikke indrapporteret et eneste tilfælde af pludselig opstået utæthed på jordslanger. Tidligere har vi anvendt Bjarne Rudtgarsson til nedpløjning. Denne hævder at have deltaget i adskillelige prøveopgravninger. Iflg Bjarne skubbes/rettes eventuelle sten ind, når ploven passerer disse. Personligt har jeg kun deltaget i opgravninger i klistret ler. Der har der ingen sten været af betydning.

Skal jeg bygge imorgen, bliver det med nedpløjet slange. Har jeg vundet 20 mill (efter på lørdag) supplerer jeg med en 100 meter boring, for at kunne køle om sommeren uden omkostning!

Iøvrigt er det første gang vi rykker noget over med ploven. Og jvf de efterhånden ret mange km vi har nedpløjet, er udgiften til at skifte de 30 meter plast til at overkomme. Vi snakker en femtusindkroneseddel, hvoraf kunden passende åd det halve, idet hans påvisning var dybt forkert. Faktuelt var vi uden skyld, men gav alligevel det halve.

Men bevares. Er vi i ren sand, eller lige ud af landevejen, kan store gravemaskiner og kædegravere konkurrere. Men ved opgravning, har du først 100% udnyttelse år 2 eller 3. Før har jorden ikke sat sig tilstrækkelig.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 34

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.