Hej
Leger lidt med at nedsætte brinflowet gennem min VBX. Har en kugleventil siddende på rørerne op til VBX og mit spørgsmål går på om jeg ved at dreje kugleventilen mod luk kan nedsætte flowet eller om det ville være bedre med sådan en ventil til formålet:
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1357
Mit næste spørgsmål er følgende:
Når min varmepumpe står stille og min VBX kører opvarmer jeg brinen cirka 0,5 grader. Pt løber alt min brin over VBX'en. Får jeg nu nedsat flowet over VBX'en til 25% af brinen og jeg (forhåbentlig) måske kan varme disse 25 % af brinen op til eksempelvis 2 grader må det vel give det samme mht hvor man energi jeg få afsat til brinen vha. af VBX'en.
Men nu tænker jeg på om det ude i jorden vil have nogen betydning at flowet nedsættes på brinen samt at det brin der kommer ud til de første meter af jordslangerne nu er varmere end tidligere. De første meter af jordslangerne er jo dem der modtager den koldeste brinvæske når varmepumpen kører. Plus et langsommere flow måske vil betyde en bedre varmeafgivelse til jorden.
Varmepumpens flow på brinen bliver sikret via en kontraventil som bliver monteret i denne uge.
Ved at på Vølunds FLM 40 (svarende til VBX'en) forsøger man at tilpasse flowet på brinen således at denne varmes 3-4 grader op ved hjælp af udsugningsluften. Der må vel være en årsag til at man forsøger at ramme et bestemt værdi. Har godt nok ikke snakket med Vølund om det.
Lyder det helt sort det jeg skriver her?
Mvh
Allan.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|