HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilket anlæg
fi
Jeg er ved at indhente tilbud på jordvarme og der kommer 2 bud i næste uge. Det ene bud er et Vølund 1245 anlæg og det andet er et Danfoss (?) anlæg. Begge på 12 Kw & 600m slange.

Mine info:
200m2=120m2 gulvarme + 80m2 radiator (1. sal)
80m2 gildesal/rum
Lerjord - mark med god plads

Det sjove er, at efter samtale med energikonsulenter fra 2 forskellige selskaber, går det op for mig, at de sender vvser ud til mig fra samme firma Smile

Prisen har selvfølgelig indvirkning på valget, men sidder der nogen derude med andre overvejelser/spørgsmål som jeg måske kan bruge i mit valg?

Med venlig hilsen og på forhånd tak - FI

hamselv
En temmelig væsentligt oplysning kunne være: Hvad er nuværende varmeforbrug?

Gildesalen? Skal den konstant være opvarmet til 20 - 21 grader?

Slangedimensioneringen lyder fornuftig, set i forhold til varmepumpen.

Umiddelbart ikke sært at to VP leverandører anvender samme smed. Så burde man have en anelse sikkerhed for at han har prøvet det før, og får detaljerne lavet optimalt. Beklageligvis er der kæmpe forskel på omhyggeligheden med skylning og renholdelse af brine. Og ikke mindst frostisoleringen af brinerørene i huset.

fi
Varmeforbruget er lidt tricky.

Fyringskilden som vi har nu er en tussegammel salmander til fastbrændsel koblet til akku.tank på 1200liter. Der ud over har vi ved siden af en salamander, magen til, med oliebrænder, der går i gang, når tankens temperatur falder til en valgt temperatur, hvilket er 40 grader.
Regnestykket er 9000kr. (15-20m3) træ + 4000kr. olie.
Det lyder måske ikke af meget, men tidsforbruget er enormt synes jeg.

Nej, der skal ikke være konstant 20-21 grader i salen.
Gildesalen er måske en sal i starten, men kan sagtens ændre sig til mindre rum.
Som sal, har vi tænkt os at supplere med brændeovn.
Måske skulle vi ikke installere gulvvarme, men radiator, som måske er nemmere at styrer med mindre rum?? Frown
Ja, det er svært, når man ikke kan beslutte sig Smile

Mvh. FI

hamselv
Ud fra de tal er energiforbruget dæleme ikke specielt stort, og holder de tal, kunne en mindre varmepumpe nemt kunne anbefales. Dog ville jeg nok også vælge enten 9 eller 11 kW sammen med en buffer (alene ud fra husets størrelse) og så godt med slange. Men alt afhænger af hvordan det hele ser ud.

En god luft/luft'er var en god ide i gildesalen (og så kan den køle ved sommerarrangementer).

fi
Jeg tror jeg måske kom til at formulere mig lidt misvisende.
Forbruget på 9000kr træ(15-20m) + 4000 kr. olie gælder nuværende 100m2 stueetage og 85m2 1. sal. Dvs. 185 m2

Planen er at udvide badeværelse/bryggers med 15 m2
Gildesal 80 m2 (der senere nok vil indrettes til mindre rum.

Det vil sige at et anlæg skal kunne drive 200 m2 bolig og en gildesal/rum der supleres med brændeovn.

VVS`er mente at fx Vølund 1245 12kw + buffer 100l.+ 600 m. slange var en løsning.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 97

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.