Ifm med anskaffelse af anlæg er jeg lidt i tvivl om dimensioner på jordvarme pumpen. De forskellige jeg har haft besøg af og som har sendt tilbud giver lidt forskellig størrelser på anlæg. Jeg kan se at de bruger en given standardsats pr xx watt pr m2. En bruger 40W pr m2og en anden 60 watt pr m2. Men den kan jo svinge meget fra hus til hus.
Dog ender de alle med at anbefale en pumpe med en effekt på ca 11 KW. En ekelt af installatørerne har dog efter han var herude selv kmmet i tvivl om anbeaflet at jeg måske gik ned i størrelse til en model med 9,5 KW. jeg er selv meget i tvivl, da jeg føler mit hus et ok isoleret og måske lidt bedre end diverse standard begregninger anviser.
Jeg er meget i tvivl om hvad er den rette størrelse på varmepumpen? Hvad sker der hvis den bliver for stor/kontra for lille.
Hvad siger de kloge herinde mht dimensionering
Mit hus er fra 1900 og er idag 207 m2. Vægge består af enkelstensmur med 100mm isolering, samt 750 mm letbeton indervæg. De 127m2 er i grundplan, mens der er 80m2 ovenpå. Her er ca 50% af reale med skråvægge. Der er 200 mm isolering imellem etage adskillelsen og ca 250 mm mod tagkonstruktion. Dertil påtænkerjeg at bygge 40 kvm til, og i den forbindelse ombygge køkken/stue og få lavet gulvvarme. Begge dele isoleres med 300 mm i gulv. Jordvamranlægget skal opvrame de 80 m2 med gulvvarme og resten via radiatorer.
Mit nuværende elforbrug er ikke retanvisende, idet jeg kører med en kombination af elvarme, varme via luft til luft varmepumpe, samt brændeovn. Og vi har idag ikke varme på alle rum.
På forhånd tak for jeres svar!
Hilsen mbor
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.