HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
dimensionering af anlæg
rie
Hej
jeg har været forbi siden et par gange og har også læst enkelte indlæg vedr. dimensionering uden dog at blive vældig meget klogere. Vi står foran at skrotte olietank og installere jordvarme og har haft besøg af en konsulent.
Han mener, vi kan klare os med ca 230 m nedgravet til et Nilan jvp 105 med 100 l buffer.
Han har beregnet vores behov til det der svarer til 2000 l olie,
huset er ca 140 m2 + kælder. Godt isoleret og jordvarmen skal suppleres med varme fra eksisterende masseovn.
der er gulvvarme eet sted, resten af huset har gamle store radiatorer.
I løbet af samtalen kom problematikken om forholdet mellem slangelængde og pumpens str op. jeg fik forståelsen af at der er bedre økonomi i at udnytte et lille anlæg fuldt ud fremfor at lade en lidt kraftigere pumpe køre med for få slange meter. Er det rigtigt forstået ..?

hamselv
At dimensionere ud fra at supplerende kilder skal anvendes, mener jeg er en uvane. Et brækket ben en vinter, kan komme til at koste dyrt på elpatron. 2000 liter olie, så kan en 5 kW'er klare det, men den er sløv på brugsvandet. Som udgangspunkt går vi sjældent under 7 kW. De koster ca det samme, men husets teenagere kan ikke lægge systemet ned.

Korrekt bør man ikke overdimenionere. Men underdimensionering gør ondt på pungen.

Ikke at forklejne Nilan, men prøv at spørge en anden konsulent, og få en supplerende mening derfra.

rie

hamselv skrev:
At dimensionere ud fra at supplerende kilder skal anvendes, mener jeg er en uvane. Et brækket ben en vinter, kan komme til at koste dyrt på elpatron. 2000 liter olie, så kan en 5 kW'er klare det, men den er sløv på brugsvandet. Som udgangspunkt går vi sjældent under 7 kW. De koster ca det samme, men husets teenagere kan ikke lægge systemet ned.

Korrekt bør man ikke overdimenionere. Men underdimensionering gør ondt på pungen.

Ikke at forklejne Nilan, men prøv at spørge en anden konsulent, og få en supplerende mening derfra.

ok .. vi er også igang med at indhente flere tilbud.. så blir det spændende hvad de sir. men lige for at forstå det :
ville det kunne det lade sig gøre at køre et 7kw s anlæg med kun 230 m jordslange?

hamselv
Ikke noget jeg vil levere.....

Jeg holder forfærdentligt af rigeligt dimensionerede anlæg, og får trækninger, hvis nogen skulle ringe og fortælle mig om alt for kolde brinetemperaturer.

hamselv
Mindre hus velisoleret. Lille standardpumpe, enten 6 eller 7 kW. Indbygget vandtank ca 185 liter. Seriekoblet buffer 100 liter. Flow sikret med AVDO. 300 meter til den lille 350 - 400 til den store.

Kun bruser = den lille OK. Teenagere eller kar vælg lidt større.

rie
tak for svar :-)
det skal lige pointeres at det er os selv der meget gerne holder fast i masseovnen .. men jeg kan godt se argumentet med teeagere! det er desuden påtænkt at anlægget skulle kobles til vores nuværende varmtvandsbeholder som vistnok er på 160 l

rie

rie skrev:
tak for svar :-)
det skal lige pointeres at det er os selv der meget gerne holder fast i masseovnen .. men jeg kan godt se argumentet med teeagere! det er desuden påtænkt at anlægget skulle kobles til vores nuværende varmtvandsbeholder som vistnok er på 160 l

hamselv
En varmepumpe der har bare lidt hår på brystet, kan ikke lide spiralvandvarmere, beregnet for højtemp anlæg. Spiralen er for klejn.

Masseovnen vil jeg da også klart bibeholde. Man skal bare påregne at man ikke nødvendigvis altid kan og vil bruge den. Ligeledes bør man ved dimensionering påregne at ved salg af huset, er det ikke sikkert de nye ejere er helt så entusiatiske. Og.....det er rart at huset er opvarmet vha varmepumpe (og ikke elpatron), når man kommer hjem fra vinterferie. At jeg vælger 7'ere til mindre huse, er pga meget ringe prisforskel i vores produktprogram. De kører på samme sikring. Ydelsen er mærkbart kraftigere. Og selv vores 7'er kan fornuftigt føde et spa. 6'eren synes jeg er lidt sløv.

hamselv
....glemte lige. At stramme slangelængde, har netop denne vinter bevist er mindre hensigtsmæssigt. Og er man igang, og der kan være 50 meter ekstra - så gør det. Jo højere brine temp - jo højere COP.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.