Mine overvejlser og dumme spørgsmål
|
kennls |
Lagt på d. 18-03-2010 15:17
|
Begynder
Antal indlæg: 10
|
Her kommer så mit første indlæg i dette store forum.
Jeg har et hus fra 1967, det er 1-plans 149 m2 og et halvt murstens/træhus, hvor der er T-Gavle i mursten og sidebeklædninger i træ. Huset renoveret for 5-6 år siden med lavenergivinduer overalt. Derudover ligger der mindst 30 cm isolering på loftet og væggene er udvidet med 10 cm, så der er 25 cm i alle trævægge. Jeg er i gang med at isolerer murstensvægge med varmvægsplader også.
Der er installeret et Genvex anlæg forrige år, da alt den isolering og lavenergi vinduer, gav problemer med fugt i vinter halvåret. Vi er 5 personer i husstanden og bruger ca. 10-11000 på naturgas om året og 6 rummeter brænde til brændeovnen i vinter halvåret.
Naturgaskedlen er en 15-20 år gammel Valiant, der hurtigt sluger 1-2000 kr. i reparationer hvert år. Affødt af Dong Energy's kampagne og min generelle frustration over fossile brændstoffers fluktation i priser og global opvarming, vil jeg gerne have jordvarme....MEN:
1: Min grund ligger på en sydvendt skråning, kan varmepunmpen pumpe vandet ned og op af skråningen, uden den bruger for meget energi på det og nedsætter effektiviteten. Jeg ved at min grund er tyk, fugtig lerjord.
2: Vi har normalt kun vores radiatorer på lun, aldrig brandvarme, da de jo er dimensioneret til et væsentligt dårligere isoleret hus. Vi har nyanlagt gulvvarme i bad og bryggers. Jeg behøver vel ikke at udskifte radiatorerne?
3: Dong's tilbud med finansiering er et Danfoss anlæg, har også kigget på Bosch og IVT. Men er de nødvendigvis de bedste? Men Dong er de eneste der finansierer, jeg har jo ikke lige de 100 til 140 kilo kontant
4: Kan man få det hele billigere ved eksempelvis selv at grave slanger ned, selv projektstyre, købe en anden pumpe osv. På en skala fra 1-10, er jeg vel en 6er med hænderne, men en 8-9 på teknisk forståelse(IT Nørd )
På forhånd tak og jeg har forhåbentligt ikke ramt alt for mange tidligere dumme spørgsmål i mit indlæg.
/Kenn |
|
|
|
kennls |
Lagt på d. 18-03-2010 15:29
|
Begynder
|
Havde lige glemt
5: Mit genvex anlæg er en model hvor man kan tilkøbe opvarmning af indsugningsluft til naturgas eller olie anlæg. Kan det også gøres jordvarme. Det ville jo løse en del af opvarmnings problematikken om vinteren |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-03-2010 15:43
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
|
1: Min grund ligger på en sydvendt skråning, kan varmepunmpen pumpe vandet ned og op af skråningen, uden den bruger for meget energi på det og nedsætter effektiviteten. Jeg ved at min grund er tyk, fugtig lerjord. I en lukket kreds er dette ligegyldigt, men ligger slangerne væsentlig højere end pumpen, kan det være svært og træls at få udluftet
2: Vi har normalt kun vores radiatorer på lun, aldrig brandvarme, da de jo er dimensioneret til et væsentligt dårligere isoleret hus. Vi har nyanlagt gulvvarme i bad og bryggers. Jeg behøver vel ikke at udskifte radiatorerne? Perfekt. Og er gulvvarmen udført med shunt og pumpe er det simpelthen win - win
3: Dong's tilbud med finansiering er et Danfoss anlæg, har også kigget på Bosch og IVT. Men er de nødvendigvis de bedste? Men Dong er de eneste der finansierer, jeg har jo ikke lige de 100 til 140 kilo kontant Wink bankerne har også penge. Og kontroller omhyggeligt omkostningerne. De "fine" tilbud vi har set med ekstra tilskud her og der, er lavet med udgangspunkt i en højere startpris. Dvs bundlinien er den samme.
4: Kan man få det hele billigere ved eksempelvis selv at grave slanger ned, selv projektstyre, købe en anden pumpe osv. På en skala fra 1-10, er jeg vel en 6er med hænderne, men en 8-9 på teknisk forståelse(IT Nørd Wink ) Afhænger af formåen. En del GDS medfører desværre en række unødvendige fejl. Som i din verden, udføres tingene bedst af øvede eksperter. Men man kan altid hjælpe med ting og få reduktion for dette. Selvopgravning i fed lerjord er dømt til at blive skidt. Der er pløjning væsentlig bedre
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-03-2010 15:46
|
Ved meget
|
5: Mit genvex anlæg er en model hvor man kan tilkøbe opvarmning af indsugningsluft til naturgas eller olie anlæg. Kan det også gøres jordvarme. Det ville jo løse en del af opvarmnings problematikken om vinteren
Snakker vi opvarmning af indblæsningsluft???? Altså en varmeflade??
Hvis det er en Genvex Energy er det sjældent nødvendigt. Gør du det alligevel (styringen kan håndtere det), SKAL varmepumpen udføres med parallelkoblet buffer. Ellers få du mærkværdigheder og diskomfort, når varmepumpen producerer brugsvand.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 18-03-2010 15:47
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
|
Du mener nok at du med din genvex kan opvarme udblæsningsluften via en varmeflade til vand. Dette burde også være muligt at klare med en varmepumpe. Det er i princippet jo kun noget af vandet der skal løbe op i varmeflade og afgive varme til luften du blæser ud i det enkelte rum.
Ville helt klart indhente flere tilbud og have noget at sammenligne med. Har en kunde der har fået et tilbud på Dong på 105.000,- efter tilskud på 40.000,-. Samme kunde har indhentet tilbud hos den lokale smed her i byen og har fået et tilbud på 100.000,- efter tilskud på 20.000,-.
Hvis du lader Dong finansiere dit anlæg forpligter du dig til at aftale el fra dem indtil anlægget er betalt. Ja jeg ved godt hvad jeg ville vælge. Et smut i banken og forklare dem om investeringen og mon ikke de kan se ideen i det og vil låne dig.
Allan
Redigeret af Admin d. 18-03-2010 20:32
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 18-03-2010 15:49
|
Ved meget
|
Hmmm "Hamselv" var hurtigst denne gang
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
Sydkoel |
Lagt på d. 19-03-2010 09:00
|
Øvede
Antal indlæg: 261
|
Citer Men Dong er de eneste der finansierer, jeg har jo ikke lige de 100 til 140 kilo kontant Wink
Nææ det er de ikke EnergiNord kan også finansere...
Se mere her : [url]http://www.energinord.dk/dk/privat/finansiering/finansiering_boligvarme.htm[/url]
Det skal lige nævnes at her lægges der ikke noget på priserne for at støtte finanseringen... Forhandleren afgiver et tilbud og kunden indsender en ansøgning til EnergiNord..
I øjeblikket giver EnergiNord yderligere et lille tilskud til udskiftningen på mellem 2100 og 4300.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 19-03-2010 09:25
|
Ved meget
|
Men til 9% i rente. Ville stadig prøve at kontakte banken.
|
|
|
|
kennls |
Lagt på d. 19-03-2010 09:30
|
Begynder
|
Tak for alle de fine svar...især den med at EnergiNord også finansierer, så skal jeg bare finde ud af om der er forhandlere på Sydsjælland hvor jeg bor.
Med hensyn til Genvex, var det netop at kunne opvarme indblæsningsluften yderligere end den varme den genbruger. Om vinteren er indblæsningsluften typisk 14-15 grader, efter den er opvarmet af udblæsningsluften. Der kunne mit radiator behov også blive mindre hvis den kunne varmes op til 20 grader.
Min grund er en sydvendt skråning der går nedad og huset ligger på toppen. Min grund er i alt 2400 m2, hvor de 1400 m2 er en naturskråning, med en ikke så pæn græsplæne.
Dong Energy ligger jo fast med Danfoss Varmepumper, hvordan er de i forhold til IVT og Bosch. Er der andre mærker jeg også burde kigge på. En af de vigtige ting for mig er at anlægget kan fjernstyres, da mit naturgas og den kommende jordvarme kedel, står i et isoleret skur udenfor huset. Så et anlæg der har mulighed for betjening indefra eller via internet, ville være dejligt.
/Kenn |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 19-03-2010 10:10
|
Ved meget
|
Tror ikke lige du kan få en fjernstyring til det. Det koster sikret for meget. Men når først anlægget er indstillet ordenligt behøves du jo ikke rende og stille på det. Det er i hvert fald ikke meningen.
Indblæsningsluft på 14-15 grader virker koldt. Hvor varm er den luft du suger ud af huset? Hvis vi siger 20 grader og en udnyttelse på 90 % burde din indblæsningsluft jo være 18 grader. Du tror ikke dit genvex er indstillet forkert således at den blæser for meget ind. Altså således at der er for meget fart på indblæsningsluften og derfor bliver den ikke varmet nok op af udsugningsluften?
Hvem har indstillet anlægget? Det bør i øvrigt være indstillet således at er det meget koldt udenfor kan den skue ned for den mængde der suges ud og blæses ind.
Mvh
Allan
|
|
|
|
kennls |
Lagt på d. 19-03-2010 10:30
|
Begynder
|
Det er installeret af en officiel godkendt og certificeret Genvex leverandør. Luften der suges ud er typisk 21-22 grader.
Til gengæld har vi ingen fugt i vinduerne, selv ikke med -10 grader udenfor
/Kenn |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-03-2010 10:47
|
Ved meget
|
Hvis det faktuelt er en Genvex Energy, er den indreguleret forkert og kører med skæv luftmængde. En Energy er normalt bedre på temp virkningsgraden.
Placering af anlægget udenfor er et levn fra fortiden, dengang anlæg støjede væsentligt. Det ville jeg kun meget nødigt gøre.
IVT tilbyder IVT Home. Internetbaseret fjernstyring og overvågning.
|
|
|
|
kennls |
Lagt på d. 19-03-2010 11:03
|
Begynder
|
Min Genvex er en GE Energy 1, hvor jeg har fået skiftet kontrolenheden sidste år, da den gamle kontrolenhed tog 5-10 min på om måneden på tiden. |
|
|
|
kennls |
Lagt på d. 19-03-2010 11:13
|
Begynder
|
Grunden til at Genvex og Naturgas står i et isoleret skur udenfor, er at husets bryggers er for småt og de tidligere ejere smed derfor naturgassen udenfor.
Da jeg skulle have Genvex, var der ikke plads under taget (15 graders rejsning og saksespær), så vi udvidede "naturgas skuret" til Genvex'en.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-03-2010 11:38
|
Ved meget
|
En Energy I der ryger ned på 15° indblæsning er med stor sansynlighed ikke indreguleret korrekt, med mindre det er ret koldt i de rum der suges fra.
Er husene sammenbygget er det jo ikke noget problem. Men fjernvarmerør - nedgravet er både dyre og spilder varme.
Brugsvandscirkulation er nødvendigt, med mindre en tank kan stilles inde. Det sidste kræver stadig fire rør mellem hus og fyrrum. Den med at flytte trevejsventilen er ikke nogen særlig god løsning.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 19-03-2010 11:46
|
Ved meget
|
Hmmm hvis genvexen står udenfor kunne man så tænke sig at det er fordi at både udsugnings- og indblæsningsluften taber noget varme på vej over til skuret? Normalt har man jo rørerne på loftet godt ned i isoleringen.
Bare en tanke. Måske det lige skulle undersøges nærmere. Det ville jo spare noget på varmeregningen hvis du kan få din indblæsningluft op på 19-20 grader.
Allan
Redigeret af allankj1 d. 19-03-2010 11:47
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-03-2010 12:23
|
Ved meget
|
Energiforbruget til opvarmning af 150 m³/h er ikke specielt stort. Men selvfølgelig skal kanaler være isoleret. Men det er ret nemt at kontrollere. Energy'en har følere i aggregatet. Så en kontrolmåling med et termometer kan fortælle meget. Men ret sansynlig skal luftmængden nok lige kontrolmåles. Pyt med den indbyrdes fordeling, der er mindre betydende, men balancen mellem ind og ud. Den børe køre så tæt på balance som den kan, evt med en lille anelse undetryk i huset. Altså suge lidt mere end der blæses ind.
At finde ordentlige og egnede målepunkter er besværligt. Især hvis anlægget er udført iht BR08. Dette fordrer meget lave hastigheder og tryk, hvorfor målinger kun kan foretages med nogen metodefejl. Og pitotrør og manometer duer ikke ved så lave hastigheder, så man skal have et godt varmetrådsanemometer.
Korrekt laves målingen iht VENT Ordningens anbefalinger, korrekt korrigeret for tryk, temperaturer og kanal.
Preindstilling er ikke acceptabelt.
Vingehjul og tragte kan kun anvendes til forholdsjustering ventilerne imellem. Og der vil en statisk trykmåling og et måleblad være bedre.
Til hovedluftmåling skal man have fat i hovedkanalerne og have min 4 punkter i et måleplan. Og selvfølgelig skal pendling og min/max qva centermåling indekere et egnet målepunkt.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-03-2010 12:27
|
Ved meget
|
Kan måling ikke foretages ordentlig ved daglig hastighed, må man køre stærkere med ventilatorne og finde balancepunktet der. Og måler man f. eks med udsugning på 100% og indblæsning på 80% og forholdet passer. Skal man bare holde forholdstallene. Altså hvis daglig justering af sug hedder 50% skal ind være 40% og så fremdeles. For ventilatorer gælder pumpeligningerne. Dvs halvering af omløbstal giver halv luftmængde og kvart tryk.
|
|
|
|
kennls |
Lagt på d. 19-03-2010 16:22
|
Begynder
|
Alle luftkanaler er isoleret og skuret med naturgasfyret og genvex er isoleret med 15 cm rockwool og sidder op af gavlen på huset. Der tabes derfor ikke varme i rørerne.
Jeg ved at installatørern kæmpede lidt med indregulering, fordi de enkelte ind og udblæsnings kanaler sidder i et liste loft og han fik meget varierende målinger. Nok grundet den falske luft i listerne.
Men jeg kan sige at alle kanaler er høj isoleret og skuret er varmt nok. De 21 grader udsugningsluft er jo målt ude i genvex, det er den værdi dens følere opgiver.
/Kenn |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-03-2010 16:25
|
Ved meget
|
Så er den skidt indreguleret, eller der må være et defekt bypass i den. Har aldrig set så ringe temp virkningsgrad på en Energy. Havde det været et andet aggregat, jo, men aldrig Genvex.
|
|
|