HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Biobrændselanlæg pris?
123KC
Hej..

Hvad ligger priserne på for biobrændselanlæg?

På forhånd tak

Admin
Hej 123KC

Kener ikke til og har ingen erfaring med biobrændsel
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

Sydkoel
HVis vi f.eks snakker om et fuldautomatisk pillefyr, med jordtank er vi oppe omkring 100.000 kr. for et kvalitetsanlæg. Prisen er for et monteret anlæg.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

123KC
Mange tak.

123KC
Bidrager et fuldautomatisk pillefyr med jordtank til opvarmning af vand i husstanden ligesom en varmepumpe?

Sydkoel
Ja hvis man vælger en kedel med varmtvandsbeholder så gør den !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

123KC
Så hvad er egentlig de store forskelle imellem pillefyr, varmepumpe eller solenergi anlæg? Hvorfor skulle man vælge det ene frem for det andet?

hamselv
Solvarme = Duer kun når solen skinner. Dvs om sommeren. Solenergi fra solceller er en anden historie, med et ganske anderledes pris-skilt på. Igen virker når der ikke er behov for opvarmning. Lagring af el er dyrt.

Pillefyr = De gode er gode og billige i drift. Dog normalt ret dyre i indkøb. Dog opleves grufulde eksempler med ualmindelig ringe virkningsgrader (dokumentation forefindes på ned til under 50% årsvirkningsgrad), hvor fyringsomkostningen bliver relativt alt for store. Der er noget arbejde forbundet med rensning og påfyldning. Automatiske installationer er ret kostbare i indkøb. Pladskrævende. Større risici for brand og røggaseksplosioner.

Varmepumpe = Ren energi uden arbejde og bøvl. Ulempen kan være relativt store anlægsomkostninger. Dimensioneret og installeret korrekt, normalt særdeles lang levetid. Hvis uheldet er ude, kan det være kostbart at reparere på. Men igen. Installeret af øvet personale, er fejlraten ret lille. Få vedligeholdelsesomkostninger.

hamselv
Men alt har en for- og en bagside.

Vi har set varmepumpe med ubegribelig ringe virkningsgrad. Installationer der var total håbløse, og tydeligvis fremviste installatøren totale mangel på viden og omhu. Der installeres stadig uhyrlig mange jordvarmeanlæg, hvor installatørerne tror at Kaiflex skum skåle er egnet til kuldeisolering. Isolerede rørholdere er pjat, og luftfælder er noget unødvendigt bavl fabrikken har udtænkt. Sand i brinekredsen anser man ikke for noget særligt problem. Ejheller at anvende 250 meter jordslange til en 11 kW varmepumpe.

Modsat snakker vi da med folk der varmer et pænt stort hus op med et forbrug på kun 4 tons piller. Det er sgu fint.

Solvarme er et godt (og grønt supplement). Kan køre med det hele. Økonomien sammen med varmepumper bliver dog oftest ret sølle, idet varmepumperne oftest er vanvittig gode når solfangerne giver noget. Ergo bliver regnestykket dårligt. Kombinerer vi derimod sol og piller bliver det anderledes. Pillefyr er vildt ringe til pause- og pjatfyring.

Solceller kunne jeg finde på af rent entusiastiske årsager. Økonomien tror jeg ikke på. Så hellere en mindre vindmølle. På småmøller må man lade måleren løbe baglæns.

no100
prøv at kikke på

Stokerforum

H. Eli
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

Ekspress105

Solceller kunne jeg finde på af rent entusiastiske årsager. Økonomien tror jeg ikke på. Så hellere en mindre vindmølle. På småmøller må man lade måleren løbe baglæns.

Det må man da også med små solcelleanlæg.... Smile Op til 6Kw... Men fik lige blad fra energi midt.... Med artikel om solceller, priserne starter hvis fra 180.000..... Sad

allankj1
180.000 er for hvor stort et anlæg?

Jeg vil mene at jeg kan få et 6.000 kwh anlæg (Faktsik produktion 5.500 kwh) for cirka 150.000 kr. Årlig indtægt på 5.500 * 2 kr pr. kwh = 11.000 om året. Tilbage betaling cirka 14 år. Men prøv at se på stigningen i el-prisen de sidste 15 år. Tager vi dette med bliver tilbgebetaligen noget mindre.

Fra perioden 1997 til 2003 er el-prisen steget cirka 42 % (se mere her): http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2004/NR507.pdf

Antages samme stigning fremad (alene energiafgiften indexreguleres fra 2011 og frem til 2015 med 1,8 % pr. år se mere her http://www.campingraadet.dk/userfiles/aktuelt/campingraadetinformerer/ndringer_p_elafgiftsomrdet_i_forbindelse_med_skattereformen.pdf) sammeholdes dette med forhåblig faldende anlægspriser kan tilbagebetalingstiden komme ned omkring 10 år hvorefter der er en årlig skattefri indtægt på cirka 16.000 kr (5.500 kwh * 2,84 (elpris i dag + stigning frem til 2015).

Regner selv om at inden for 5-7 år har jeg et 3.000 kwh anlæg på taget. Venter lige på at anlægsprisen falder. Man siger at hvert 7. år er prisen på solceller blevet halveret så jeg mener absolut ikke at et solcelle anlæg er helt ude i skoven. Følger i hvert fald udviklingen og priser tæt pt.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 24-04-2010 11:31
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Ekspress105
Det frem gik ikke af artiklen... Frown Men jeg vil da også tro at prisen på anlæget vil falde drastisk.. Grin Håber jeg da da det vil være ret interessant med en VP... Men Kunne også godt tænke mig at den 6Kw grænse bliver hævet så man e.eks. kunne køre baglæns på et 12-18Kw anlæg...

allankj1
Ja men det krævet et ret stort tag. Et 6 kw fylder omkring 40 m2 af det tag. Men har man et stort hus ja hvorfor så ikke.

Prøv i øvrigt at se den demostrationsvideo der er med i dette link.

http://ing.dk/artikel/108141-masseproduktion-af-effektive-solpaneler-paa-vej-i-soenderjylland

Så betyder lidt skygge på cellerne ikke så meget for den samlede effekt. Spændende.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.