HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme eller ej
kmann
Hej.
Nu vil jeg se om jeg kan blive klogere ved at skrive herinde.
Vi har nu haft besøg af to konsulenter, en som gav os tilbud Bosch EHP 7 LW/M. Og den anden gav os tilbud på Vølund F 1245.

Ham med tilbud fra Bosch mener ikke at jordvarmeanlæg kan lade sig gøre på vores grund, da vi kun har plads til 400 m slange og vores jord er rimelig tør og gruset, så der skal lægges mere end 400 m slange.

Men den anden siger at det sagtens kan lade sig gøre med 400 m slange, og hvis det skal lægges på mindre areal kan man ligge slangerne i 2 lag.

Så er det vi bliver forvirret og tænker hvem der mon har ret.
Og er der nogen som ved om det er smart at ligge slangerne i 2 lag.

Jeg kan oplyse at vi lige er flyttet ind i vores hus som er fra 1972 og er på 160 m2 i 2 plan. grundplan er 94 m2 og derudover har vi 40 m2 uopvarmet kælder. Vi har radiator og gulvarme i køkken og 2 badeværelser.
Vores oliefyr og tank er fra 1973, og da vi lige har overtaget huset kender vi ikke det årlige varmeforbrug men det er anslået til 2500 l olie.
Alle vinduer og døre er lavenergi, og der er isoleret med 300 mm bortset fra skråvægge.

Håber der er nogen som kan hjælpe os med nogle råd. vi ved nemlig ikke ret meget om det, trods mange timer/dage søgning og læsning på div websider.

kla
Jeg ville nok ikke låse grunden fast ved at lægge slange, især ikke når luft vand varmepumper er blevet så effektive som de er blevet, jeg ville kast mig over luft vand, og her er rigtig mange gode produkter at vælge mellem.

METROAIR; VØLUND BOSCH; IVT, STIBEL ELTRON. er bare nogle få af dem som er på markedet. det er bare at få nogle ud som kan give dig nogle tilbud.

En luft vand varmepumpe i den størrelse som dit hus har brug for bruger ca 1.000 kWh mere end et jordvarmeanlæg om året, og så du sparer jo lidt anlægsarbejde i din haveSmile

for øvrigt vil din jordtype kræve 416 meter slange ifg. mit beregningsprogram.
Redigeret af kla d. 26-05-2010 23:11

kmann
Ja det er fristende at slippe for at grave haven op.
Hvad mener du med at låse grunden fast ved at ligge slanger.!
Synes ikke at luft til vand er meget billigere i indkøb end jordvarme og derfor vil jeg mene at man får mest ud af jordvarme.
Men hvis vores grund ikke egner sig til jordvarme må luft til vand komme på tale. Ham som ga tilbud fra Bosch er igang med at lave tilbud til os på luft til vand.

kmann
har glemt at skrive at det anlæg fra Vølund har str. 8 kw
og fra Bosch var det 7 kw.

Er der nogen som har erfaring med hvor stor buffer tank man bør have.

kla
ved jordvarme og lille grund "låser" du grunden på den måde at hvis du vil lægge fliser, bygge et skur/udestue m.m. kan du det ikke for der er slanger overalt.

et luft vand anlæg er lige så godt som et jordvarmeanlæg, det bruger bare lidt mere strøm. prisforskellen på installation er typisk 20-30.000 dyrere med jordvarme, men din merudgift er typisk 1.500,- kr/år ved luft-vand, så forskellen på investeringen er typisk tjent hjem mellem 15-20 år.

hamselv
Kla glemmer en ting.

forventet levetid/vedligeholdelsesesomkostning!

Uanset hvor godt et L/V anlæg er lavet står det ude - udsat for vind og vejr. Man kan ikke forvente samme levetid for en L/V som for jordvarme. Endvidere er der ikke noget problem i at skifte om måske 25 år til en ny jordvarme - på samme slanger!!!

Men ellers er vi iøvrigt næsten enige. L/V er en god løsning, men jordvarme er at foretrække.

kla
hamselv glemmer 1 ting, der står masser af L/V varmepumper med mere end 20 år på bagen, Mitsubishi, stiebel eltron og mange andre

hamselv
Korrekt. Men så har der også været skiftet en række dele i omtalte anlæg. Termoventilerne er på noget hårdere arbejde i en LV'er. Firevejsventilen findes kun i LV. Kondensatorblæseren kører ikke i tyve år. Kabinettet ruster og korroderer. Vi har skam masser af vedligehold på alskens varmepumper af ældre dato. Og vi er ikke i tvivl. Væske/vand har klart lavest service-rate. Væske/vand bliver gennemsnitlig ældre.

Jordvarmerne vi piller ned nærmer sig som oftest 30 år. Og som du selv skriver, så er LV'erne omkring de 20, når de trænger til nedpilning.

kmann
beklager jeg først skriver nu, men har haft lidt at se til.

Vil lige gøre opmørksom at vores grund er 1000 m2.
Men da vi har stor terasse, bede og flisebelægning har vi kun 400-450 m2 græsplæne som vil være ideelt til at nedlægge slanger på.
Hvis det kan lade sig gøre vil vi allerhelst have jordvarme, men er hvis ikke det kan betale sig mht af udnyttelsen fra vores jord vil vi nok vælge L/V.

Er der nogen som har erfaring med at ligge slanger i 2 lag..? Mon det er en go ide..?
Og kan det overhovedet betale sig at lave jordvarme når jorden er tør og gruset. (vi bor også i område med mange grusgrave)

og hvor stor bør buffer tanken være. nogen siger 80L og en anden siger 160L, så det er lidt svært at blive klog på.

kmann
Er der nogen som har erfaring med at ligge slanger i 2 lag..? Mon det er en go ide..?
Og kan det overhovedet betale sig at lave jordvarme når jorden er tør og gruset. (vi bor også i område med mange grusgrave)

hamselv
2 lag er en nødløsning, og endvidere noget kostbar.

Jeg ville nok ønske mig en LV'er (men nu har jeg jo heller ikke set opgaven).

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.