HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme anlæg til 230 m2 lavenergihus klasse 1
abp
Hej,

Jeg har med interesse læst de forskellige indlæg om dimensionering af jordvarmeanlæg, men synes at der mangler noget omkring problemstillingen med et lavenergihus. Der skal ikke et særligt stort anlæg til et sådant hus, men behovet for varmt brugsvand er det samme og der kan være peak perioder om vinteren. Så vidt jeg kan læse indlæggene ser det ud til at overdimensionering er det anbefalede af Heatpump, hvis man skal sikre at der er varmt vand nok til bruseren, hvis man har to teenage drenge. Jeg har dog fået at vide af husbyggeren at man altid underdimensionerer for at få den mest energieffektive løsning? På den anden side kan jeg læse at hvis man overdimensionerer, så får man lavere driftsomk, men for en lidt højere investering?

Jeg står i den situation at jeg skal bygge et 230 m2 lavenergi klasse 1 hus, som har et varmetab , dimensionerende, på 6kw. Jeg er blevet foreslået et Danfos DHP H 6 kw anlæg med 250 meter slange ø40 i en kreds. Kan se på energistyrelsens side at dette anlæg kun afgiver 5 Kw. (Hvis man ellers kan bruge den oversigt til noget. Konsulenten siger 5,5kw) Anlægget er derfor underdimensioneret? Er slangen lang nok?

Overvejer om man skulle opgradere til Danfoss Opti Pro DHP H 6kw? Har fået at vide at denne er frekvensstyret, men af energistyrelsens liste fremgår ikke at den er frekvenstyret? Fordelen ved frekvenstyringen skulle især være stor når man har et lavenergihus med et lille generelt behov?

Med venlig hilsen
ABP
Redigeret af abp d. 07-06-2010 12:49

Admin
Hej abp

Jordvarmeanlæg skal ikke hverken over eller under dimisioneres, de skal passe.
dog findes der jo ikke varmepumper for hver halve kw.
Nyt hus Be06 beregning, og husk så den går ud fra 20 grader inde i huset. Jeg vil ikke sidde i 20 grader og har lavet nogle prøve beregninger ved og bare have den til 23 grader inde, så var det hus ikke mere et kl1. hus.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

hamselv
Som admin skriver. Tag energiklasserne med et gran salt. Reelt forbrug er særdeles adfærdsbestemt og vanskelligt at gætte. Vi oplever i praksis foruroligende store foreskelle på forbrug i nye huse. Sjovt nok er alle gamle huse meget specifikke. Og man har et førforbrug at forholde sig til. To teen-knægte kan bruge overordentlig meget vand. Og vi har set overforbrug på både 2, 3 og 4 gange normalen, hvor der har været unge mennesker i huset.

5,5 kW i et hus på 230 m² giver ca 24 w/m². Den begynder at knibe lidt. Anvender du f. eks. et mekanisk ventilationsanlæg hvor ikke du har kanonhøje virkningsgrader, og f. eks skal have en varmeflade på, kan du komme lidt i knibe og må bruge lidt elpatron.

Belært af praktisk erfaring ville jeg vælge 7 kW, idet brugsvandsforsyningen herfra er mærkbart hurtigere, end den 6'er vi har. Slangen ville jeg vælge 350 eller 400 meter for almindelig jord. For at gøre varmepumpen ufølsom overfor at den er lige i overkanten, ville jeg sætte en seriekoblet buffer i rumpen af varmepumpen og sikre omløb med AVDO. Skal der et par håndklædetørrere og f. eks en ventilationsvarmeflade på, ville jeg parallelkoble bufferen.

Men det er bare min metodik!

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.