Jeg har haft en snak med en kolega omkring økonomien i at fyre med brænde ovn,når jeg Jordvarme. Vi var dog langt fra enig !
Mit spørgsmål går på:
Kan det betale sig rent økonomisk at fyre med brændeovn når man har jordvarme. (Hvis man antager at brænde koster 500 pr rumeter. )
Ville det ikke være billigere at skrue et trin mere op for VPèn ( jeg kører ca med 45 frem om vinteren )
Jeg ved der er mange ting som spiller, men jeg er ude efter et generalt billede !
Jeres meninger-/Udregninger læses med spænding
En simpel udregning må være at finde kw prisen for begge varmekilder og samligne. Jeg må da indrømme at min viden ikke vil række til dette :-) Der spørger jeg her.
På forhånd tak
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
Først skal jeg vide hvad hviken type brænde der er tale om. Brændværdien i de forskellige træsorter er nemlig forskillig. Med den information kan jeg regne lidt videre på det og give dig et svar.
Mvh.
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
Som udgangspunkt nej. Køber du brændet er forretningen ikke for god.
Frit efter hukommelsen:
1m3 træ kunne veje ca 4 - 600 kg. 1 kg træ har et energiindhold på godt 4,2 kWh/kg tørstof (forudsætningen er tørt træ). Energiindholdet er næsten ens når der regnes vægt. Forskellene der fremkommer er ved at bøg f. eks. er tungere (mere tæt) end gran. Gran er så en anelse bedre brandværdimæssigt pga blandt harpiks'en.
Men lad os brænde en m3 = 600 kg, brændværdi 4,2 kWh/kg => 2520 kWh. Eller 500 kr / 2520 = ca 0,20 kr pr kWh. Skorstenstab og sølle virkningsgrad medfører et tab i størrelsesorden på 25 - 50%. Dvs resulterende pris 0,26 - 0,40 kr pr kWh
Varmepumpen kan måske ved 45 grader fremløb og 0grader briner yde 5,6 kW, forbrug 1,5 kW. Altså en COP på 3,73. Dvs varmen derfra koster ca 1,80 / 3,73 = 0,48 kr
Men i dette må du lade indgå at varmepumpevarmen er arbejdsfri. Der er anvendt 45 grader fremløb (atypisk høj som gennemsnit). Brændeovne er svære at styre og oftest haves alt for høje temperaturer og regulær diskomfort, pga dårlig varmefordeling.
Altså velfungerende fyring med fastbrændsel og knastørt brænde er billigere. Men ovnen SKAL være rigtig god. Oftest er opnåede virkningsgrader rædselsfuldt dårlige pga knibning af luften. Fyring i brændeovn giver iøvrigt et øget luftskifte i huset, hvilket kan være et gode (men også en omkostning).
Der er ikke noget at spare ved 500 kroner pr. rummeter.
Du skal fyre i brændeovnen fordi det kan være skønt at stå og varme numsen helt igennem efter et varmt jordvarmevarmet brusebad, og fordi det er så hyggeligt at sidde med en cognac foran flammeskæret!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.